Par autoru: Ainārs Zariņš

azarins_pic
„AutoMedia.lv” eksperts vieglo pasažieru auto un vieglā komerctransporta jomā. Auto žurnālists ar 17 gadu stāžu. Publicēties 1995.gadā sācis žurnālā „Auto”. Laika gaitā par automobiļiem, ar auto saistītām lietām, tostarp autosportu rakstījis dažādiem medijiem. Vairāk nekā 10 gadus bijis laikraksta „Diena” autoeksperts, Kopš 2009.gada nogales un līdz „AutoMedia.lv” dibināšanai, portāla „DELFI” jaunu auto izmēģinātājs. Bakalaura grādu LU aizstāvējis par tēmu „Pasaules autoindustrijas strukturālās izmaiņas”. No 2003. līdz 2006.gadam pildījis Latvijas Automobiļu federācijas „Cross Country” (apvidus autosporta) komisijas preses sekretāra pienākumus. Uzkrājis bagātīgu jaunu automobiļu izmēģināšanas un atspoguļošanas pieredzi. Autovadītāja stāžs 21 gads.
Uzdot jautājumu ekspertam »



Eksperta atbildes

Konceptautomobiļi nereti tiek izgatavoti arī bez konkrēta nodoma, ko ļoti līdzīgu laist sērijveida ražošanā drīzumā. Mērķi ir dažādi - piemēram, lai saasinātu sabiedrības un mediju uzmanību saistībā ar konceptu un liktu runāt par ražotājkompāniju, lai tādējādi, iespējams, veicinātu esošo modeļu pārdošanu; lai par tālākām idejām iegūtu nozares ekspertu atsauksmes; lai pētītu kādas potenciālās mērķauditorijas reakciju; lai izmēģinātu kādas jaunas tehniskas izstrādes, ko plānots ieviest esošajos sērijveida modeļos. Arī vienkārši, lai parādītu ražotāja "muskuļus" jeb potenciālu un būtu ar ko palepoties un kam piesaistīt uzmanību lielākajās starptautiskajās auto izstādēs, īpaši, ja kādā brīdī nav svaigu aktuālo modeļu utt. Koncepauto, protams, tiek būvēti arī kā tiešs izejmateriāls nākamajiem sērijveida ražojumiem. To drīza nonākšana vai nenonākšana līdz ražošanai atkarīga no dažādiem iemesliem. Jau pieminētās ekspertu un publikas reakcijas, no tirgus situācijas pasaulē un atsevišķos pasaules reģionos (tātad ekonomiskās situācijas), no konkurentu (citu ražotāju) panākumiem vai neveiksmēm atbistošajā sektorā. No konkrētā koncepta izgatavotāja veiksmēm un neveiksmēm (tātad no finanšu situācijas) pārdošanas lietās kādā laika sprīdī. Arī no aprēķiniem par koncepta ieviešanas ražošanā izmaksām utt. Kādā konkrētā situācijā atlikta koncepta tālāka virzība vēl nebūt nenozīmē, ka kompānija pie šī projekta pilnīgas vai daļējas realizācijas vairs nekad neatgriezīsies.
Nav komentāru
Uz lietota "Saab" iegādi faktiski attiecas viss tas pats, kas iepriekš bija teikts, atbildot par lietota "Toyota Auris" iegādi. Tātad - būtiska esošā tehniskā stāvokļa novērtēšana un iespēja pārbaudīt pārdevēja sniegtos datus par jebkuru iekāroto auto. Tiesa, attiecībā uz "Saab" ir dažas atšķirīgas nianses, ko derētu ņemt vērā. Pat jaunu auto tirdzniecības ziedu laikos Latvijā "Saab" tika pārdoti salīdzinoši ļoti maz. Kamēr tirgus līderi tirgoja vairākus tūkstošus savu modeļu, "Saab", piemēram, 2005.gadā pārdeva tikai 75 mašīnas, 2006.gadā 91 mašīnu, 2007.gadā 85 mašīnanas. Arī lietoti "Saab" otreizējā tirgū no ārzemēm ienāca maz. Tas nozīmē, ka šīs markas mašīnu apritē Latvijā ir visai maz. Šodien piemēram portālā ss.lv ir 286 sludinājumi par "Saab". Salīdzinājumam - "Volvo"ap pusotrs tūkstotis. Tas nozīmē, ka brauksiet ar salīdzinoši retu mašīnu, ja tas Jums būtiski, bet jārēķinās, ka atrast lietotas detaļas auto kapsētās būs grūtāk. Kas attiecas uz jaunu detaļu iegādi, tad īpašām problēmām uz doto brīdi un tuvākajos gados būt nevajadzētu. Ražotājiem (arī īpašumtiesību pārņēmējiem)  ir saistības nodrošināt oriģinālo rezerves daļu izlaidi arī pēc modeļu jeb pat zīmolu ražošanas pārtraukšanas. No galvas nepateikšu, cik īsti gadus ir pienākums to nodrošināt, bet, šķiet šis skaistlis bija kaut kur tuvu desmit gadiem. Kā pierādījums tam ir "Saab" oficiālā pārstāvja serviss Rīgā, kas joprojām strādā un apkopj "Saab" mašīnas. Kā jebkura zīmola modeļiem, arī "Saab" rezerves daļas ražo ne tikai tā saukto oriģinālo detaļu ražotāji, kas šādas tiesības ieguvuši no ražotāja. Kamēr pasaulē kopumā "Saab" rezerves daļu ražošana nesīs peļņu, ar šo biznesu kāds nodarbosies un detaļas būs pieejamas. Pašlaik nav vērojams, ka "Saab" modeļu rezerves daļu cenas būtu īpaši mainījušās pēc "Saab" bankrota. Iespējams, ilgstošākā laika periodā var piedzīvot, ka detaļas būs gan grūtāk iegādāties, gan tās maksās vairāk, bet nez vai tas var notikt tuvākajos gados piecos., astoņos. Vēl jāatceras, ka pēdējo paaudžu "Saab' tehniski bija unificēti ar "Opel", jo abi zīmoli piederēja "General Motors" un "Saab 9-5" un "Saab 9-3" bija'izgatavoti uz "GM Epsilon" platformām, kas kopīgas ne tikai "Opel", bet arī "Buick", "Chevrolet" un citiem modeļiem. Šis apstāklis noteikti tikai vairo un pagarina rezerves daļu pieejamību, kā arī mazina viena otra tehniskā risinājuma savdabību, kas piemita vecāku gadagājumu "Saab" mašīnām.
2 komentāri
Kopumā "Toyota" ir pazīstami kā visnotaļ uzticami automobiļi, kam tehniskās problēmas mēdz būt salīdzinoši retāk nekā citu marku automobiļiem. Agrāk (vēl pirms gadiem septiņiem, astoņiem) bija novērojams, ka rezerves daļas toties pat pēc gadiem vecām "Toyota" bieži bija dārgākas nekā vācu vai arī citām japāņu mašīnām, taču tagad tā vairs nevar sacīt. Piemēram, ritošās daļas dilstošās detaļas (bukses, atsaites, bremžu kluči) maksā aptuveni tādā pat līmenī kā citu marku līdzīgu gadu modeļiem. Vispārzināms ir fakts, ka japāņu mašīnām, arī "Toyota", ir salīdzinoši plāni "bleķi". Taču "Toyota" tomēr arī no rūsēšanas viedokļa kopumā ir pateicīgāks pirkums, jo, piemēram, salīdzinoši jaunas "Mazda", arī "Nissan" korozija iespaido ātrāk un postošāk. Jūsu gadījumā, kad runa iet par lietotu nevis jaunu auto, ļoti būtiska ir noskatītā "Auris" lietošanas vēsture. Jauns gads vēl nebūt obligāti nenozīmē arī labu tehnisko stāvokli. Novērtējiet vizuālo izskatu. Un ne tikai no ārpuses, bet arī salonā un auto apakšā, kur piekares, izputējs. Apskatiet motortelpu... Ja motortelpa ir eļļu un sārņu piešķiesta, tas neliecina par iepriekšējā saimnieka saudzīgu attieksmi un rūpību. Arī ja motortelpa ir svaigi izpucēta, tas nav pats labākais, jo nebūs uzreiz redzamas iespējamas eļļas noplūdes... Iepazīstieties ar apkopju un remontu vēsturi, ja vien tā ir pieejama. Latvijā reģistrētam 2011.gada auto šai informācijai vajadzētu būt pieejamai pie "Toyota" pilvarotā pārstāvja. Arī ārzemēs pirmo reizi reģistrētam auto servisa vēsturei, ja vien auto ir apkopts autorizētā servisā, vajadzētu būt zināmai. Ja ir pieejama servisa grāmatiņa, tās datus tomēr vajadzētu salīdzināt ar "Toyota" servisa sistēmā reģistrēto informāciju. Bieži servisa apmeklējumi starp ražotāja noteiktajām apkopēm neliecinās par labu iepriekšējai ekspluatācijai un tas var atsaukties ar papildu izdevumiem nākamajam saimniekam. Jauno paaudžu auto (un 2011.gada mašīna jāuzskata par jaunu) tagad ir lieli ražotāja noteiktie eļļas maiņas intervāli - 20 000 un pat 25 000 km, tomēr eļļu būtu ieteicams mainīt biežāk. Vismaz reizi gadā, jo ne visi lietotāji gadā nobrauc pat 20 000 km. Arī tam pievērsiet uzmanību. Citādi man nav īpašu argumentu ne par "Auris" iegādi, ne arī pret. Ja ir iespēja, pajautājiet kāda paziņas, kam varbūt nācies "Auris" lietot, viedokli. Vēlams gan neaprobežoties ar vienu šādu konsultantu, lai izvairītos no viena klaji subjektīva sprieduma. Lietotāji (saimnieki) mēdz būt dažādi, ar dažādu attieksmi un attiecīgi auto "atdeve" un lietotāja pieredze var būt visai atšķirīga arī viena modeļa ietvaros. Ja gatavojaties "Auris" iegādāties caur "Toyota" dīleri, tad šādam auto vajadzētu būt pārbaudītam, turklāt 2011.gada mašīnai jau vēl arī ražotāja garantijai jābūt spēkā. Ja gatavojaties pirkt kā saka 'no rokas", tad jānoskaidro, vai iepriekšējais īpašnieks nav sastrādājis ko tādu, kādēl ražotāja garantija, iespējams, vairs nebūs spēkā. Un derētu šo auto parādīt arī kādā servisā, kur jums ir uzticams mehāniķis. Lai veicas!    
Nav komentāru
Rit 22.gads, kopš esmu aktīvs autovadītājs un 18.gads, kopš strādāju kā auto žurnālists. Tātad – abās saistītajās jomās tā ir pieredze un uzkrātās zināšanas, kas ļauj atbildēt arī uz ne vienu vien tehniskāku jautājumu. Ar to arī varētu aprobežoties, atbildot uz Jūsu “interesi”, taču jautājuma sarkastiskais tonis vedina šo to piebilst. Kādā jomā iegūta izglītība jeb augstskolas diploms, manuprāt, nebūt obligāti negarantē kompetenci šinī jomā, tāpat kā nenozīmē to, ka cilvēks būs nekompetents visur citur. Uzskatu, ka ģeogrāfa izglītība sniedz ieskatu salīdzinoši plašā informācijas telpā – dabas zinībās, fizikā, ekonomikā, meteoroloģijā, kartogrāfijā un ģeodēzijā, ģeoloģijā, demogrāfijā, sabiedrības sociālajās norisēs, politikā u.c. Šī plašā informācijas bāze ir ļāvusi ģeogrāfa izglītību guvušiem ļaudīm veiksmīgi strādāt visdažādākajās jomās. Ģeogrāfs Dzintris Kolāts ir žurnālists, ilggadējs un veiksmīgs Latvijas Radio ģenerāldirektors, tagad LTV ziņu dienesta vadītājs. Ģeogrāfs Māris Zembergs ir viens no vadošajiem sporta žurnālistiem. Ģeogrāfs Juris Paiders bija ilggadīgs laikraksta “Dienas bizness” redaktors. Ģeogrāfi ir arī uzņēmējs Viesturs Koziols, bijušais A/S “Diena” valdes priekšsēdētājs Arvils Ašeradens, politiķis Dzintars Ābiķis un tagadējais finanšu ministrs Andris Vilks… Esat visai skrupulozi iepazinies ar manu biogrāfiju, kas lasāma tikai sadaļā PAR MUMS. Statistika saka, ka vienkāršs lasītājs to interneta portālos skatās ļoti reti. Tātad, iespējams, esat kaut kādā ziņā pastiprināti ieinteresēts “AutoMedia.lv” darbībā. Lai arī kāds būtu intereses iemesls, tas tikai priecē. :)
3 komentāri
Versijas var būt vairākas. Viena no iespējamajām, ka arī jaunās slotiņas nebūt nav jaunas, ja skatās uz izgatavošanas laiku. Gumija "noveco" un kļūst cietāka pat bez slotiņu lietošanas. Līdzīgi ir ar auto riepām. Cietāka nekā paredzēts palikusi, ne riepa, ne arī logu slotiņa nestrādās tā, ka vajag - gan tīrīs sliktāk, gan var skrāpēt (taisīt troksni) stiklu. Iegādājoties logu slotiņas, derētu lūkoties arī, kas tās ražojis. Vislētākās, nereti nepazīstamu ražotāju slotiņas, visticamāk, arī būs izgatavotas no sliktākas kvalitātes gumijas un attiecīgi strādās sliktāk. Vēl pastāv versija, ka nejauši (atliecot loga mazgāšanai jeb ziemā attīrīšanai no sniega) ir palocīts slotiņas turētāja stienis. Tad loga slotiņa attiecībā pret stiklu nepiegulst pareizā leņķī, vismaz vienā virzienā neslīd pa stiklu un arī tas var būt par iemeslu skrāpēšanai. Logu mazgāšanas šķidrumam nevajadzētu atstāt iespaidu uz slotiņu darbību tādā ziņā, kā Jūsu problēma. Tiesa, ķīmiski agresīvs šķidrums teorētiski var tās ātrāk sabojāt, bet, ja jūsējās ir jaunas, tad šis pieņēmums it kā atkrīt. Cita lieta, ka šķidrumi atšķiras ar savām tīrīšanas īpašībām. Ir labi, pieņemami un arī visai draņķīgi.
2 komentāri
Sveiki! Vienā teikumā varu atbildēt tā - jācenšas vienmēr braukt ar iespējami augstāko pārnesumu, ko "bez protesta" pacieš jūsu auto. "Bez protesta" - tas nozīmē, ka auto nesāk raustīties, motors darbojas vienmērīgi, kā arī neparādās citi nevēlami blakusefekti. Ja braucot, vienlaicīgi spējat sekot satiksmei, ieklausīties motora darbībā, tad "protestu" saklausīsiet. Ja spējat vēl arī pavērot tahometra (motora apgriezienu rādītāja) bultiņu, tad visekonomiskāk būs, ja pārnesumus slēgsiet 1000-1200 līdz 2000 apgriezienu diapazonā. Tiesa, ekonomiska braukšana nav tikai un vienīgi šim mērķim pakārtota pārnesumu izvēle, bet gan vesels vadītāja darbību komplekss. Iesaku pameklēt internetā literatūru par tēmu eko jeb ekonomiska braukšana. Noteikti atradīsiet kompleksas ekobraukšanas pamācības.  
Nav komentāru
Lapa 3 no 3123
Top