Par autoru: Tāls Meļķis

Eksperts Tals Melkis
„AutoMedia.lv” eksperts riepu un servisa jautājumos. Vecums 48 gadi. Direktors vienā no riepu tirdzniecības un servisa uzņēmuma „Laneks” riepu centriem. Autolietām, specializējoties rezerves daļu un servisa jomā, savulaik pievērsies strādājot pie „Audi” importiera „Auto Rīga”. Tehnisko sporta veidu kaislīgs entuziasts, savulaik arī aktīvs sportists – Latvijas un Baltijas motošosejas čempionātu medaļnieks. Ilggadējs Latvijas Motosporta federācijas Motošosejas komisijas vadītājs. Arī Moto GP sacīkšu komentētājs TV kanālā „Viasat Sport Baltic”. Hobiji – automodelisms un sportiskas itāļu antīkās automašīnas. Tālam droši varat jautāt arī par motociklu lietām, īpaši, kas attiecas uz šosejas motosportu, kā arī par automodelismu.
Uzdot jautājumu ekspertam »



Eksperta atbildes

Jautā Voldemārs
2014-06-03
Jūsu twitter kontā bija minēts, ka nepareiza savirze noved pie lielāka degvielas patēriņa. Varētu, lūdzu, izskaidrot kāds tam ir pamatojums? Vai tad nav tā, ka auto ar pareizu savirzi ir maksimāls saķeres laukums un, tādējādi, lielāka rites pretestība, kam tad būtu jāatsaucas arī uz degvielas patēriņu? Jā, es arī lasīju rakstu par Drošas Braukšanas Skolas un Bosch Car Service akciju. Pieņemu, ka secinājumi par savirzes iespaidu uz satiksmes drošību  ir nedaudz dramatizēti, lai gan teorētiski, tāpat kā  faktam par tās iespaidu uz degvielas patēriņu piekrītu. Būtiskāk drošību ietekmē nodilušas riepas un patēriņu savukārt palielina nepietiekams spiediens tajās. Par savirzi. Nebūtu pareizi uzskatīt, ka ideāla savirze raksturojas ar maksimālu saķeres laukumu. Drīzāk tas ir kompromiss, kurā jāņem vērā visa auto piekares elementu mainīgā dinamika. Klasiska nepareizas savirzes pazīme ir nevienmērīgi nodilušas riepas, ko noteikti pamanām ātrāk nekā iespējami pieaugušo patēriņu. Izteikti nepareiza savirze liek riepām uzņemt slodzi šauros protektora sektoros, kas paātrina dilšanu, rada papildus pretestību un no tā izejošu patēriņa pieaugumu. Ilgstoša automobiļa ekspluatācija ar izteikti nepareizu savirzi ir bīstama gadījumos, kad nodilst riepu iekšējā mala, kuru ikdienā neredzam. Tas tikai apliecina kaut-vai profilaktisku auto tehniskā stāvokļa apskašu nepieciešamību, pat ja liekas, ka viss strādā.
Bultiņa riepas sānos norāda obligāto riepas rotācijas virzienu. Šādu apzīmējumu lieto uz riepām ar izteikti virzītu protektora zīmējumu. Visbiežāk jautājumi tiek uzdoti par riepām ar asimetrisku protektora zīmējumu, uz kurām norādīta "ārpuse" un "iekšpuse". Cilvēkus mulsina fakts, ka riepu protektora zīmējums abās automašīnas pusēs nav simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi. Par to nebūtu jāuztraucas(ražotāju testi uzrāda atšķirību mazāk par 1% veiktspējā) un jāmontē riepas vadoties no apzīmējumiem.
1 komentārs
Laika trūkums riepu nomaiņai - hmm, diez vai tas būs nopietns arguments sarunā ar Ceļu policiju, apdrošinātājiem vai personu(objektu) kurā ieslīdēts... Riepu maiņai būtu jānotiek vadoties pēc divām lietām - ceļu apstākļiem un noteikumiem. Ideāli, ja spējam uzlikt ziemas riepas kādu nedēļu pirms viena vai otra notikuma. Neredzu pamatotu vajadzību principiāli "vilkt" līdz 1 decembrim. Neesmu arī sastapies ar situāciju, kad Ceļu policija "ļoti kontrolētu" riepu atbilstību sezonai vai to protektora  dziļumu.  Bet vajadzētu. Pagaidām tas viss notiek tehniskās apskates līmenī, kas tomēr daudzus mobilizē vai piespiež lietot sezonai atbilstošas riepas ar normālu protektora dziļumu. Par "visu gadu ar vienām riepām" - ja lietotājam neinteresē nodilums, vadāmība(arī kritiskās situācijās), degvielas patērīņš - tad tas nav aizliegts.
6 komentāri
Vienīgais otra disku komplekta mīnuss ir izdevumi tā iegādei. Savukārt pie plusiem būtu ieskaitāma ātrāka un vienkāršāka nomaiņa - mazāk laika tiek pavadīts servisā. Ja riteņi glabājas garāžā un ziema pārsteidz negaidot, var papraktizēties riteņu nomaiņā. Otrs disku komplekts var būt obligāts, ja automobilim atšķiras ziemas un vasaras riepu izmēri. Otrs disku komplekts ļauj vasarā izmantot dizainiski smalkākus riteņus un nav jāuztraucas par iespējamo sāls&smilšu ietekmi uz to izskatu. Un galu galā - tie neaizņem papildus vietu. Kas attiecas uz pārbortēšanu, tad riepas tas nebojā. Turklāt montāžas procesā ir iespēja novērtēt gan riepu/disku vispārējo stāvokli, gan atklāt kādus iespējamos defektus.
Nav komentāru
Ar mājas apstākļiem noteikti domāta garāža. Garnadžu iecienītie daudzstāvu namu pagrabi vai lodžijas, tam noteikti nav piemēroti. Ja riepas ir uz diskiem, tad svarīgi, lai diski būtu nomazgāti pirms glabāšanas. Tas neļaus uz neizmantotajiem diskiem attīstīties korozijai. Jāraugās, lai riepas netiktu deformētas. Vēlams pirms glabāšanas uzmest kritisku aci riepu vispārējam stāvoklim - nodilums, ārēji bojājumi.  
Nav komentāru
Top