„Automedia.lv” tests: „BMW R 1200 GS” – bravūrīgs, bet ar izsmalcinātām manierēm

BMW R 1200 GS 01

Lai saprastu un novērtētu „BMW” lielo enduro moci „R 1200 GS”, pirms sēšanās seglos ir jāizstaipās, jāatceras fiziku un jāaizmirst kādu daļu no tā, ko māca motoskolā.

Reklāmas klipos braucēji izveicīgi un bez mazākās baiļu sajūtas ar to lec tramplīnos, šķērso strautus un pārvar stāvas nogāzes, proti, ilustrē potenciālajam lietotājam īsteni mežonīgus bezceļa piedzīvojumus. Taču „Automedia.lv” ekspertam, jau piekrītot izmēģinājuma braucienam, bija skaidrs, ka bez lieka riska paša veselībai un testa mocim spēs to izmantot tikai civilizētos braukšanas apstākļos – kādos savus braucamrīkus ekspluatē lielākā daļa to īpašnieku.

Un patiesībā jau arī iedalītais motocikls nemaz nebija paredzēts „off-road” dēkām, jo bija apauts ar gludām asfalta riepām…

Bargs izskats

Vērtējot enduro stila motociklu izskatu, vienaldzīgo nav.

Vieni tos uzskata par briesmīgi neglītiem, bet citi – gluži otrādi – sajūsminās par askētiskas racionalitātes absolūtu triumfu. Mēs pievienojamies pēdējiem, jo esam pārliecināti, ka ir taču bezjēdzīgi diskutēt par lāpstas vai cirvja skaistumu tādēļ, ka šādu lietu izskats simtprocentīgi kalpo to funkcionalitātei. Un arī „R 1200 GS” vēsturiski pieder šai darbarīku kategorijai.

BMW R 1200 GS 12

Tomēr „BMW” uzsver, ka, izstrādājot jaunās paaudzes lielo enduro modeli, dizaineri visu laiku ir strādājuši plecu pie pleca ar inženieriem. Tieši tādēļ tas var palepoties ar asu uz priekšu izvirzītu „putna knābi”, izteikti asimetrisku priekšējo starmešu kompozīciju (ar obligātajiem LED elementiem) un tam pieskaņotā ansamblī kombinētu mērinstrumentu bloku, masīvu „Paralever” aizmugurējās piekares konsoli, kurā noslēpta kardāna vārpsta, kā arī mākslinieciski atkailinātu rāmja režģi, kas nepārprotami norāda uz izstrādājuma tehnoloģiskumu.

„Bokseris”, bet modernizēts

BMW R 1200 GS 03Tradīcijas nosaka, ka „BMW” enduro saimes flagmanim pienākas divcindru opozītdzinējs. Pirmajā brīdī tas izskatās tāds pats kā priekštecim. Taču patiesībā izrādās, ka motors ir tehniski krietni pilnveidots. Pirmkārt, tas apvienots vienā korpusā ar pārnesumkārbu. Otrkārt, ieguvis principiāli atšķirīgu ieplūdes un izplūdes sistēmu. Un, treškārt visbeidzot aprīkots ar šķidruma dzesēšanu.

Lai gan piedziņa joprojām konsekventi tiek realizēta ar kardāna vārpstu, taču jaunajam „R 1200 GS” tā griežas otrajā, t.i., kreisajā pusē, turklāt rekonstruēta arī pati jau pieminētā piekares konsole.

Dzinēja aprīkojumā ir moderna elektroniskās vadības sistēma, kas piedāvā piecus režīmus:

„Rain”, „Road”, „Dynamic”, „Enduro” un visbeidzot pat „Enduro Pro”. Vēl ir četru režīmu vilkmes kontrole, trīs režīmu bremžu ABS, kā arī „Dynamic ESA” balsiekārtas regulēšanas sistēma. Tātad iespējami vairāki desmiti dažādu iestatījumu kombināciju. Lai šajā „kaleidoskopā” orientētos un spētu izvēlēties katrai situācijai piemērotāko, motocikla lietotājam būs nepieciešams uzkrāt pieredzi tūkstošiem kilometru garumā.., vai arī iziet intensīvās apmācības kursu kādā no „BMW Motorrad” rīkotajām enduro braukšanas treniņnometnēm.

Pa pusei aktīva piekare?

BMW R 1200 GS 02„BMW R 1200 GS” lepojas ar īpaši gudru šasiju. Taču mēs nemēģināsim izlikties par tik erudītiem, lai censtos vienkāršotā valodā interpretēt tehnisko informāciju par „Paralever” un „Telelever”. Pat, ja mēģinātu, gan jau paši sapītos „meistarībā” un arī jums beigās nekas daudz netaptu skaidrs…

Taču tie vēl papildināti ar elektroniski regulējamu „pusaktīvo” piekari – jau pieminēto „Dynamic ESA” –, kas, kā liecina ražotāja informācija, nenogurstoši seko priekšējā un aizmugures riteņa vertikālajām svārstībām un piemēro amortizāciju atbilstoši braukšanas apstākļiem un braucēja izpildītajiem manevriem. Kā viens no ieguvumiem ir tāds, ka, patiecoties priekšējās balstiekārtas atjautīgajai kinemātikai, „R 1200 GS” bremzēšanas laikā „neknābā”.

Kā neapjukt šajās sarežģītajās sistēmās?

Patiesībā darbošanās ar tām ir diezgan vienkārša. Iestatītais dzinēja darba režīms ir redzams mērinstrumentu panelī. Vajadzības gadījumā ar taustiņu pie labās puses roktura to var mainīt arī braucot. Tiesa, drošības apsvērumu dēļ programmas pārslēgšanās notiek tikai, kad motocikls apstājas.

Arī visus pārējos iestatījumus var atrast bortdatora izvēlnē paneļa monitorā. Kā pārliecinājāmies, tajā orientēties nav nemaz tik sarežģīti.

BMW R 1200 GS 06

Toties par īstu „pinekli” izrādās pie kreisā roktura novietotais GPS vadības grozāmgredzens. Nepieradis braucējs, tīri nemanot, pastāvīgi maina tā pozīciju un līdz ar to arī bildi navigācijas ierīces ekrānā. Tas ir tik kaitinoši, ka drīz vien tīri instinktīvi sāc pieskatīt, vai tik kreisā roka atkal nav tam bīstami pietuvojusies…

Relaksēta sēdpozīcija

Kā jau pieklājas šādas klases močiem, „GS” vadītāja poza veidota salīdzinoši vertikāla un nesaspringta. Ceļi labi iegulst speciālās iedobēs augstās benzīna tvertnes sānos, sēdeklis ir nedaudz ieliekts un, kā liecina ražotāja informācija, padarīts ērtāks nekā līdz šim. Sēdekļa pasažiera segmentu var pabīdīt tālāk uz aizmuguri, tādējādi iegūstot vairāk vietas, kur braucējam izstaipīties garāku ceļojumu laikā. Vajadzības gadījumā viegli ar vienu roku var pieregulēt aizsargstiklu. Stūre ir augsta un plata.

BMW R 1200 GS 10

Lielais bavārietis, šķiet, domāts lieliem vīriem. „Automedia.lv” korespondentam ar augumu 186 cm, lai tiktu jāteniski tā seglos,  ik reizi nācās plaši vēzēt kāju un pie krustojuma, tikai krietni pastiepjoties, izdevās ar pilnu pēdu atstutēties pret zemi. Diez, vai šādu rīku vispār var valdīt vīriņi (un meitenes) augumā zem 170 cm?

Azartisks rikšotājs

Kāda ir sajūta ar tik iespaidīgu gabarītu moci ar 125 ZS pilsētas ielās?

Modernizētais „bokseris” darbojas klusāk un mierīgāk nekā tā priekštecis. Brīvgaitā tas pukšķina gandrīz tik pat „līdzeni” kā rindas motors. Kustību uzsākt ir viegli – dzinējs momentā reaģē uz gāzes roktura pagriezienu (elektroniska droseles vadība!), sajūgs ir padarīts mīkstāks, tomēr joprojām strādā precīzi, arī pārnesumu maiņas mehānisms darbojas nevainojami.

Motors ir apskaužami enerģisks, taču paklausīgs kā labi dresēts zirgs.

Protams, ja kārtīgi paskubināsiet, tas būs gatavs mesties arī gluži vai neprātīgos auļos, kā bēgdams no dunduru uzbrukuma…

Ar gabarītiem izdodas aprast ātri. Kā jau tipisks enduro pārstāvis „R 1200 GS” pirmajā mirklī tas šķiet augsts un nestabils, taču atliek tikai izkustēties no vietas un nostāties ar abām kājām uz kāpšļiem, lai izjustu kolosālu stabilitātes sajūtu un momentā aizmirstu par tā smagnējumu. Lielais „GS” jau iepriekšējā paaudzē pārsteidza ar apbrīnojamu piekares energoietilpību. Mocis ne lēkā, nedz arī nervozi svaidās pa nelīdzenumiem. Riteņi vienlīdz viegli nolaiza gan asfalta viļņus, gan izdangātu lielpilsētas ielas bruģi.

BMW R 1200 GS 11

Bremzes ir stingras, bet prognozējamas, bet kritiskā situācijā uz nestabila seguma noderīgs palīgs būs devītās paaudzes ABS. Starp citu, tā ir vienīgā palīgsistēma, kas iekļauta „R 1200 GS” komplektācijā bez papildu maksas. Viss pārējais pilnā mērā atbilst apzīmējumam „ekstra”, proti, attiecīgi „sālīti” arī maksā. Interesanti, ka „BMW” opciju listē iekļauta arī tāda enduro stila mocim šķietami nepiederīga sistēma kā kruīza kontrole.

Rezumējums

Jaunais „R 1200 GS” ir inteliģents, tehnoloģiski sarežģīts un komfortabls ceļojuma rīks. Ar vārdu ceļojums gan mēs šodien biežāk tomēr saprotam ekskursiju, izmantojot vairāk vai mazāk civilizētus koplietošanas ceļus, nevis puicisku dauzīšanos bezceļos. Taču, ja kādu vilina piedzīvojumu gars un ir vēlme doties „kur acis rāda”, brašais bavārietis ir arī šādam piknikam piemērots pavadonis. Tikai iepriekš apaujiet to piemērotos „apavos”…

„BMW R 1200 GS” vērtē Ojārs Vētra

* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – “izcili”

Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 2207
Platums bez spoguļiem (mm) 952,5
Augstums (mm) 1412
Riteņu bāze (mm) 1507
Seglu augstums (mm) 850/870
Pašmasa (kg) 238
Pilna masa (kg) 450
Klīrenss (mm) 190
Motors 1170 cm3; O2 ar šķidruma/gaisa dzesēšanu;92 kW (125 ZS) / 7750 apgr.125 Nm / 6500 apgr.
Degviela Benzīns
Maksimālais ātrums (km/h) 220
Dinamika 0-100 km/h (s) 3,1
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – 5,2Uz šosejas – 4,1Jauktā režīmā – 4,5
Degvielas tvertnes tilpums (l) 20
Ātrumkārba sešpakāpju mehāniskā
Piedziņa kardāna
Bremzes Priekšā – divi diski (Ø 305   mm)/4 virzuļiAizmugurē –disks (Ø 276 mm)/2   virzuļi
Riepas Priekšā – 120/70 R 19Aizmugurē – 170/60 R 17
Cena Sākot no 14 950 eiro

 

Birkas: