“AutoMedia.lv” tests: Elektroniskie parkinga pulksteņi – līdzeklis pret aizmāršību un arguments strīdus gadījumā

Parkingtimer tests

Gan jau pietiekami daudzi autovadītāji savā praksē būs saskārušies ar situāciju, kad nākas kādam (policistam vai stāvvietu uzraugam) pierādīt, cik ilgs laiks pagājis, kopš viņa automobilis ir ticis novietots stāvēšanai¹. „AutoMedia.lv” ir izmēģinājusi ierīci, kas šo jautājumu atrisina elementāri.

Šur tur pilsētās ir auto stāvvietas, kas apzīmētas ar ceļa zīmi Nr.532 (P) un papildinātas ar papildzīmi Nr.833, kas nosaka auto novietošanu stāvēšanai ne ilgāk kā uz 30 minūtēm. Kā pierādīt, cik ilgu laiku mašīna atrodas stāvvietā, ja auto salonā uz paneļa aizmirsies uzlikt zīmīti vai kādu citu indikatoru, piemēram, ar roku pagriežamu papīra „pulktenīti”?

Risinājums ir elektronisks pulkstenis, kas novietots pie auto vējstikla un automātiski, tiklīdz tiek noslāpēts mašīnas motors, uzrāda laiku, kad tas noticis. „AutoMedia.lv” nupat izmēģināja vienu šādu ierīci – „Parkingtimer”. Tā darbojas no divām AA tipa apaļajām baterijām un neprasa nekādu savienošanu ar auto akumulatoru. Uzstādīšana ir ātri un ļoti vienkārši paveicama. Darbojoties auto motoram, ir jāievada pareizs pulksteņa laiks, jānospiež podziņa, kas ierīci kalibrē (ierīce uztver konkrētā auto elektromagnētisko lauku) un tad jānovieto salonā iespējami zemā pozīcijā pie vējstikla.

Kamēr darbojas auto motors, „Parkingtimer” snauž un tā ekrāns ir tukšs, bet tiklīdz motors tiek noslāpēts, uz ekrāna digitālā formātā parādās laiks, kad tas noticis. Un tā katru reizi, kad auto tiek apstādīnāts.

Tātad vadītājs par parkošanās laika fiksēšanu var aizmirst, jo to ikreiz atceras „Parkingtimer”.

„AutoMedia.lv” minētās ierīces uzstādīšanu un darbību izmēģināja kopumā uz sešiem dāžāda gadagājuma automobiļiem. Gan uz pavisam jauna, gan vecākiem. Gan uz mašīnām ar benzīna, gan dīzeļmotoriem. Viens auto bija aprīkots arī ar gāzes iekārtu.

„Parkingtimer” viegli sakontaktējās un strādāja uz visiem sešiem automobiļiem. Atliek vien piebilst, ka labākā vieta ierīces uzstādīšanai ir vējstikla kreisās (vadītāja) puses apakšējais stūris. Uzstādot vienīgi jācenšas, lai ierīce neaizsegtu redzamību. Pēc „Parkingtimer” izplatītāju teiktā, AA tipa beteriju nomaiņa būšot nepieciešama ne biežāk kā divas, trīs reizes gadā.

Teju visi būs dzirdējuši, ka uz laiku līdz piecām minūtēm bez maksas drīkst auto novietot arī maksas stāvvietās. „AutoMedia.lv” noskaidroja, ka visumā tā arī ir. Piemēram, Rīgas pilsētas SIA „Rīgas satiksme” preses sekretārs Viktors Zaķis apstiprināja, ka spēkā ir Rīgas domes izdoti saistošie noteikumi, kas šādu kārtību pieļauj. Tātad vienīgās domstarības var iznākt ar stāvvietu uzraugiem, kuriem nāksies pierādīt, ka auto nestāv ilgāk par piecām minūtēm. Mūsu izmēģinātās ierīces cena ir 40,35 eiro. Atliek vien katram izsvērt, cik bieži gadās nokļūt situācijās, kad „Parkingtimer” var izrādīties noderīgs un lemt par šādas ierīces iegādes nepieciešamību.

„Parkintimer” izmēģinājumā iesaistīto auto raksturojums

1)    2012.gada „Opel Insignia ST, 2,0 l bi-Turbo dīzelis;

2)    1998.gada „Volvo S40”, 1,8 l benzīns;

3)    1996.gada „Ford Galaxy”, 2,0 l benzīns + gāze;

4)    2003.gada „Mazda6”, 2,0 l dīzelis;

5)    2007.gada „Ford Focus”, 1,6 l benzīns;

6)    2007.gada „Ford Tourneo Connect”, 1,8 l dīzelis.

¹uzziņai – Kas ir stāvēšana nosaka MK noteikumu Nr. 571 „Ceļu satiksmes noteikumi” punkts 1.40. Stāvēšana — transportlīdzekļa apturēšana, ja tā nav saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā, kā arī transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas pārsniedz piecas minūtes, ja tā ir saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā.