„AutoMedia.lv” tests: „GoodYear&Dunlop” ar jauna tipa radzēm cer sekmīgi konkurēt radžoto riepu tirgū

Dunlop IceTouch_04

Tuvojošās ziemas sezonas aktuālākais jaunums ziemas riepu tirgū ir koncerna „GoodYear&Dunlop” jau pagājušās ziemas beigās prezentētās jaunās paaudzes radžotas riepas „GoodYear UltraGrip Ice Arctic” un „Dunlop Ice Touch”. No citu ražotāju riepām tās atšķir iepriekš neredzētas formas radzes, taču radzes nav vienīgais novatoriskais elements.

„AutoMedia.lv” pārstāvjiem ar „GoodYear UltraGrip Ice Arctic” un „Dunlop Ice Touch” bija iespēja iepazīties vēl pirms portāla dibināšanas, šā gada februārī, kad ražotājs žurnālistiem un izplatīšanas tīklu pārstāvjiem tā saucamos pirmsražošanas riepu paraugus demonstrēja Zviedrijas slēpošanas kūrortā Orē. Tagad šīs riepas sasniegušas tirdzniecības punktus arī Latvijā.

Katrā virzienā strādā citādi

Līdz šim bija redzētas radzes ar apaļu jeb četrstūrainu serdeni.

Gan jaunājā „GoodYear”, gan „Dunlop” riepā ir iestrādātas jauna tipa tā sauktās vienvirziena radzes.

Tām ir neregulāras formas cietmetāla serdenis, kas atkarībā no pieliktā spēka virziena „strādā” ar atšķirīgu radzes profilu. Paātrinoties uz ledus auto saķeri un kursa stabilitāti nodrošina radzes asā un faktiski gandrīz taisnā priekšējā mala. Bremzējot strādā ne mazāk asa, bet garāka par priekšējo un mazliet liekta radzes šķautne. Savukārt stabilitāti pagriezienos un izvairīšanos no sānslīdēm cenšas nodrošināt šaurākas nekā priekšējā un aizmugurējā sānu škautnes. „GoodYear” to visu ir nodēvējis par „Multicontrol Ice” tehnoloģiju.  Šādās gudrībās pat īpaši nesagatavotam cilvēkam uzreiz var rasties loģisks jautājums, kā tiek nodrošināts tas, lai „viltīgās” radzes riepas protektorā stabili noturētu inženieru iecerēto stāvokli un nesagrieztos nepareizi, jo uz riepas virsmu taču iedarbojas pamatīgi spēki.

Radzes noturību pareizajā stāvoklī ir jānodrošina radzes korpusam, kas ir trīsstūrformas, turklāt katra stūra gals veido tādu kā papildu plakni, kas noturību pret sagriešanos vēl pavairo. Taču radzes forma nav vienīgā novitāte. Radze ir ievalcēta vai ielieta gumijas cilindrā un riepā tiek iestrādāta kopā ar šo cilindru. Visam iepriekš minētajam jānodrošina, ka radze drīzāk tiks izrauta no riepas nekā sagriezta nepareizā stāvoklī. Orē šo rindu autors personīgi pārliecinājās, ka pēc vairāku dienu enerģiskas ledus malšanas radzes „lūkojās” pareizajā virzienā. Tiesa, vairākām riepām nudien pa kādai radzei bija izrautas. „Kungi, šī vēl ir pirmsprodukcijas sērija un mums ir vairāk nekā pusgads, lai visu noslīpētu un novērstu sīkas nepilnības,” februārī skaidroja „GoodYear&Dunlop” ļaudis.

Arī radžu izvietojuma zīmējums gan „GoodYear Ice Arctic”, gan „Dunlop Ice Touch”  ir nesimetrisks un agrāk neredzēts. Pēc ražotāja paustā tas nodrošina uzlabotu un saskaņotu saķeres spēku uz ledus, kā arī gādā par zemāku radžotās riepas radīto troksni. Domājot ne tikai par ledu, bet arī par sniegu, riepu vispārējā konstrukcija un protektors ir izstrādāts, lai vēl vairāk sekmētu iespējami drošu braucienu. Šķietami vienkāršas, taisnas V veida lameles ļauj bloka malai darboties kā zigzagveida virsmai, lai uz sniegota ceļa palielinātu saķeri. Riepas proptektora rievas uztver sniegu, un ļauj tam veidot saķeri ar sniegu uz ceļa, bet uz tīras brauktuves protektors viegli attīrās, jo rievas veidotas īpašā leņķi, kas to nodrošina.

Ziemas Baltijā un nereti arī Ziemeļeiropā – reģionos, kam Eiropā paredzētas radžotas riepas –  pēdējos gados bijušas sniegotas un periodiski bargākas, taču nereti nākas braukt arī pa mitrām jeb sausām brauktuvēm. „GoodYear&Dunlop” esot padomājis arī par to. Braucot pa mitrām virsmām, pilna dziļuma rievas atvieglo dubļu un ūdens izspiešanu, maksimāli palielinot saķeres laukumu, bet nesen izstrādāts riepas sastāva kvarca savienojums nodrošina enerģijas izkliedi, bremzējot uz mitra ceļa seguma. Uzlabotu vadāmību un īsāku bremzēšanas ceļu uz mitrām un sausām virsmām nodrošina arī  „Goodyear 3D BIS” lameles, kas ļauj palielināt lameļu skaitu uz riepas, lai uzlabotu sniegumu gan sniegā, gan uz ledus.

Izcilas visur nemēdz būt

Prezentācijā tika rādīti salīdzinošo testu rezultāti, ko speciāli pēc „GoodYear&Dunlop” lūguma bija veikusi neatkarīga testēšanas organizācija un gan „Ice Arctic”, gan „Ice Touch” tajos izskatījās labi. Taču zīmīgi, ka žurnālistiem beigās neizsniedza tieši pasākuma laikā pašu sasniegto bremzēšanas, paātrinājuma aun citu izmēģinājumu rezltātus. Iepriekš tādi tika doti. Subjektīvi šķita, ka abas jaunās „GoodYear&Dunlop” riepas ir tiešām ļoti labas bremzējot uz ledus, taču kopumā veidotas, lai sabalansētu sniegumu rādītu visdažādākajos apstākļos. Pieredze ļauj apgalvot, ka viena riepa nevar būt izcila visdažādākajos apstākļos.

Katra saviem mērķiem

„GoodYear UltraGrip Ice Arctic” un „Dunlop Ice Touch” ir izmantota „Multicontrol Ice” radžu tehnoloģija un pat protektora zīmējumi ir līdzīgi, taču abas riepas tomēr nedaudz atškiras. „Dunlop” riepai ir papildus iegriezumi un arī gumijas satāvs ir citāds nekā „GoodYear”. „Dunlop” riepa vairāk orientēta ātrumu un adrenalīnu cienošiem ļaudīm, kā arī mainīgākiem ziemas apstākļiem, kur bieži dominē atkusnis un šķīdoņi.

Savukārt pieejamo riepu izmēru ziņā plašāks pielietojums paredzēts „GoodYear Ice Arctic”, kam pieejami 26 populārākie izmēri, kamēr „Dunlop Ice Touch” tikai 16. Jāpiebilst, ka ‘Ice Arctic” ar savām reakcijām šķita arī vairāk piemērota miermīlīgiem braucējiem ,kādu tomēr ir vairums.

Tiem, kuri šo materiālu izlasīja līdz beigām, piedāvājam noskatīties vienu no pirmajiem „GoodYear Ice Arctic” reklāmas video rullīšiem – http://www.youtube.com/watch?v=i37LAZB16tc. Lai arī tas ir reklāmas materiāls, video sniedz labu ilustrāciju iepriekš aprakstītajam par „Multicontrol Ice” tehnoloģiju un jaunā tipa radžu darbību.

Birkas: ,