Dzesēšanas šķidrumi: aizsardzība pret pārkaršanu un korozijas veidošanos

Total_Coolant_Auto Supra_-37

Dzesēšanas šķidrumu iegāde mūsdienās mēdz būt mulsinoša, plašā klāsta un dažādo variantu dēļ. Ne vienmēr zinām kāds šķidruma tips mūsu automašīnas dzinējam būspiemērotākais, tādēļ aicinām iepazīties ar jaunās paaudzes modernajiem dzesēšanas šķidrumiem un to īpašībām, kas pasargās no pārkaršanas un korozijas veidošanās ne tikai jaunāko automašīnu dzinējus, bet arī vecāka tipa dzinēja modeļus – klasiskos un pat antīkos.

Iekšdedzes dzinēji saražo lielu daudzumu enerģijas, no kuras tikai neliela daļa – aptuveni 35% – tiek pārvērsta enerģijā, kas darbina transportlīdzekli, bet pārējais ir siltums, ko nepieciešams izkliedēt, lai dzinējs darbotos pareizi. Par šiem procesiem ir atbildīga dzesēšanas sistēma, kuras ilgtspēju nosaka tajā izmantoto dzesēšanas šķidrumu atbilstība un kvalitāte.

Glikolu nozīme un pareizās proporcijas

Lai ikdienā nebūtu jāuztraucas par automašīnas darbības kvalitāti, liela uzmanība ir jāpievērš dzinēja temperatūrai, savukārt, lai tā konstanti būtu pareizajos parametros, dzesēšanas sistēmai ir jānodrošina atbilstoši dzesēšanas šķidrumi. Jauno paaudžu dzesēšanas šķidrumu pamatsastāvā esošie glikoli aizsargā automašīnas dzinēju no aizsalšanas, savukārt OAT – organisko piedevu tehnoloģija ļauj saglabāt siltuma apmaiņas virsmu tīrību, kas vienlaikus nodrošina arī efektīvu siltuma pārnesumu.

Pareizās proporcijās veidotie dzesēšanas šķidrumi spēj nesasalt līdz pat -37 °C un neuzkarst līdz pat 108 °C.

Svarīgi atcerēties, ka dzesēšanas nolūkiem neatšķaidītu glikolu nevar lietot. Neatšķaidītam etilēnglikolam pastāv ļoti zemas siltuma pārneses un izkliedes īpašības, kā arī tas sasalst jau pie -13°C atzīmes. Tāpēc to jauc ar ūdeni. Turpretim, lai gan ūdenim ir lieliskas siltuma izkliedes īpašības, to nevar izmantot vienu pašu, jotam ir pārāk augsta sasalšanas temperatūra (pie 0°C), pārāk zema viršanas temperatūra (jau pie 100°C) un tas veicina koroziju. Var izklausīties paradoksāli, taču tieši kopā šie abišķidrumi rada labāko efektu, pietam Eiropas klimatiskajos apstākļos vislabāk koncentrātu atšķaidīt ar ūdeni 50/50 proporcijā.

OAT jeb organisko piedevu tehnoloģijakorozijas novēršanai

Liela nozīme ir arī izmantotā glikola kvalitātei un tīrībai, kas ietekmē ne tikai dzesēšanas sistēmas aizsardzību, bet arī elektrolītiskās korozijas veidošanos. To novērš izmantojot piedevas –korozijas inhibitorus. Mūsdienīgākie un modernākie dzesēšanas šķidrumi satur īpašas piedevas – OAT jeb organisko piedevu tehnoloģiju (OrganicAdditiveTechnology), kas palīdz novērst koroziju.

“TotalEnergies” piedāvā jaunās paaudzes koncentrātus  – “COOLELF AUTO SUPRA -37°C”, “GLACELF AUTO SUPRA” un “GLACELF ECO BS”, kurus pirms lietošanas nepieciešams sajaukt ar ūdeni. Satraukumam par ūdens pievienošanu un tā rezultātā – korozijas veidošanos, nav pamata, jo koncentrātā esošā OAT tehnoloģija lieliski pilda savu uzdevumu. Šī tehnoloģija paildzina dzesēšanas šķidruma nomaiņas intervālu un pagarina to ekspluatācijas laiku no 5-6 gadiem jeb 250 000 km vieglajiem transportlīdzekļiem un 650 000 km kravas automašīnām, tāpēc šīs klases organiskajiem šķidrumiem ir piešķirts ilga mūža (LongLife) marķējums.Salīdzinājumā ar parastajām tehnoloģijām, dzesēšanas sistēmas aizsardzība pret koroziju ir 2-3 reizes ilgāka.Vēl viens ieguvumus OAT tehnoloģijas daļiņām ir tāds, ka, temperatūrai strauji pieaugot, tās nesadalās un nenosēžas nogulšņu veidā, kas varētu bloķēt dzinēja radiatoru kanālus.

“Dzesēšanas šķidrumi, kuru pamatā ir organisko piedevu tehnoloģija, tirgū figurē jau pāris gadus. Tām piemīt absolūti labākās īpašības, taču rodas jautājums – vai šos jauno tehnoloģiju šķidrumus varam izmantot arī transportlīdzekļiem, kas ir jau 20-30 gadus veci? Īsā atbilde ir tāda – jo ātrāk mēs pāriesim uz jauno tehnoloģiju šķidrumiem, jo efektīvāk varam apturēt korozijas procesus mūsu transportlīdzekļos. Šķērslis nav pat šķidrumu un materiālu savstarpējā mijiedarbība, piemēram, ar čugunu, tēraudu utt. Vienīgā ieteicamā darbība, pārejot no vecā šķidruma uz jauno, ir sistēmas izskalošana no netīrumiem, nogulsnēm un vecā šķidruma atliekām,” norāda Andžejs Hušatinskis (AndrzejHusiatyński), “TotalEnergies” tehniskās nodaļas vadītājs.