Dizaina ziņā par parastajiem tērauda riteņu diskiem daudzkārt izskatīgākie, tā sauktie vieglmetāla diski, neapšaubāmi grezno jebkuru automobili. Pat šķietami tīri utilitāros komercbusiņus skaista dizaina diski padara košākus un interesantākus. Taču lietie un kaltie vieglmetāla diski savā ziņā ir jūtami ievainojamāki un katra švīka sākotnējo to košumu bojā, vienlaikus zūdot arī visa automobiļa pievilcībai. „AutoMedia.lv” dalās ar auto pārdošanas sludinājumu servera „Latauto.lv” speciālistu sagatavoto ‘īsu pamācību disku mīlēšanā’ je kopšanā.
Kosmētiski defekti
Pats izplatītākais ikdienas scenārijs: jūs neuzmanīgi nobraucat gar apmali, un diska spieķis, kas vēl pirms mirkļa nevainojami laistījās saulē, ir iedzīvojies neglītā švīkā. Ko darīt?
Ja neciešat no slimīga perfekcionisma, vienkārši liecieties mierā – tā nebūs ne pirmā, ne pēdējā skramba auto dzīvē.
Ja tomēr gribat, ko darīt lietas labā un skrāpējums diska sānā ir virspusējs, bojāto vietu var mēģināt izpulēt. Vai – virsmu var nomatēt un nolakot. Tikai esiet godīgi pret savām prasmēm. Ja par tām šaubāties, labāk meklējiet rokā specializētu servisu.
Gadījumā, kad diska krāsojums apskādēts dziļāk, nepieciešama nopietnāka iejaukšanās. Riteni noņem, demontē riepu, un var sākt procesu, lai disku sagatavotu krāsošanai. Pirmais solis ir ķīmiskā apstrāde, lai izšķīdinātu un noņemtu netīrumus. Kad tas paveikts, seko strūklošana – virsmas apstrāde ar smilšu vai lodīšu, vai sodas strūklu, līdz jūsu priekšā ir pliks metāls. Tad laiks papildu termiskajai apstrādei, un var sākties pulverkrāsošana. Darbnīcā par šādu pakalpojumu no jums prasīs 15-40 eiro par riteni.
Saliekti vai saplīsuši diski
Ja ritenis ir deformēts trieciena rezultātā, un uz Latvijas ceļiem tas nereti ir ‘kad tas notiks’, nevis ‘vai tas notiks’ jautājums, disku var valcēt vai metināt, vai tam piemetināt izlūzušu gabalu. Tikai – vai vajag?
Diska ieplīšanas gadījumā visgudrāk zaudējumu ir pieņemt, to pieskaitot tām dzīves lietām, ko nav iespējams mainīt,
un doties pēc jauna. Arī tāpēc, ka ar metinātu disku – drošības apsvērumu dēļ – jums nav izredžu iziet tehnisko apskati.
Kad disks ir saliekts, bet ne saplīsis, to var valcēt. Valcēšanas procesā disks atgūst formu (tas maksā 15 līdz 45 eiro), un, ja nepieciešams, tam var noslīpēt vai apvirpot malas. Plīsuša diska remonts maksās 40 līdz 60 eiro.
Panākt labu rezultātu nebūs viegli tad, ja līdzīgi bojāts ir kaltais disks. Lai kāda bijusi tā formēšanas metode, kalto disku raksturo augstāks materiāla blīvums, uz kā rēķina tas ir gan vieglāks, gan izturīgāks nekā lietais. Tieši tālab to ir grūtāk saliekt un arī sarežģītāk iztaisnot.
Neatkarīgi no bojājuma veida remonta jēgu vajag novērtēt ar vēsu prātu. Uzticiet pārbaudi lietpratējam un vienmēr paturiet prātā savu un pasažieru drošību.
Viss ir labi, bet gribas glītāk?
Vieglmetāla disku vizuālās pilnveidošanas iespējas ierobežo gandrīz tikai jūsu fantāzija. Vienkāršākā ir diska krāsošana (ap 150 eiro par komplektu), bet tikpat labi var izvēlēties krāsotu iekšmalu un pulētu ārmalu, diskiem var būt divu toņu krāsojums, un tiem var uzkrāsot rakstu vai logo. Īpašu efektu var dot luminiscējoša krāsa.
Jaunākais modes kliedziens ir tā sauktā hidrografika. Pielietojot šo metodi, disku iemērc ūdenī, uz kura iepriekš uzklāta „uzlīme” (ap 150 eiro).
Interesanta alternatīva lietajiem riteņiem ir tradicionālie tērauda diski.
Tie ne vienmēr ir smagāki, dažiem vecāka gadagājuma auto modeļiem piestāv labāk, turklāt „bleķiniekiem” ir savas priekšrocības ikdienas un arī sporta braukšanā.
Saņemot triecienu, tērauda disks saliecas, bet nesalūst, tālab ir lielākas izredzes, ka riepā saglabāsies spiediens. Kaut to nevar saukt par ieteicamo metodi, tērauda diska elastība ārkārtas situācijā ļauj veikt „ātro remontu”, proti, to var iztaisnot ar āmuru. Vēl viens arguments par labu tērauda diskiem – zemāka cena.
Visbeidzot – ir vērts atcerēties, ka lielisku efektu var panākt, diskus regulāri kopjot – mazgājot un pārklājot ar vasku. Tas diskus pasargās no bremžu netīrumu un apkārtējās vides ietekmes.