Mazliet novēloti šai ziemai, jo tieši ziemas sākumā ar akumulatoriem problēmas gadās visbiežāk, taču zināšanas nekad nenāk par skādi… Oficiālais akumulatoru “Yuasa” izplatītājs Baltijas valstīs “APE Motors” sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes docentu Gundaru Zalcmani ir sagatavojusi deviņus ieteikumus, kā izvēlēties piemērotu akumulatoru Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un kā pareizi to lietot ikdienā, lai maksimāli palielinātu tā kalpošanas laiku.
Deviņi ieteikumi, ko un kā darīt:
1. Pārliecinies, ka Tava automašīna un visi strāvas patērētāji ir labā tehniskā kārtībā. Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma, radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un degvielas sistēma.
2. Izvēlies klimatiskajiem apstākļiem piemērotu akumulatoru. Latvijā lielākā daļa lietotās automašīnas tiek ievestas no Centrāleiropas, kur tās ir aprīkotas ar siltākam klimatam paredzētiem akumulatoriem. Sekojot ražotāja norādījumiem, Tu visticamāk atkal iegādāsies siltam klimatam domātu akumulatoru. Taču
mūsu klimata joslā vislabāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku auksta motora iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu.
3. Svarīgākais akumulatora izvēles parametrs – auksta motora iedarbināšanas strāva. Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus – auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai mūsu klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.
4. Kuros gadījumos svarīga ir akumulatora ietilpība. Akumulatora ietilpība ir svarīga, ja automašīnas strāvas patērētāji bieži un ilgi tiek izmantoti pie izslēgta motora. Šajā gadījumā lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību (ar vairāk ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem akumulatoriem bieži ir piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance Resistance).
5. Jaudīgāks akumulators lēnāk izlādējas. Jo jaudīgāks ir automašīnas akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt. Akumulatora jaudu raksturo abi iepriekš minētie parametri – auksta motora iedarbināšanas strāva un akumulatora ietilpība ampērstundās.
6. Atceries – akumulators var izlādēties arī pats. Pat ja akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas strāvas patērētāji.
7. Akumulators ir regulāri papildus jāuzlādē. Ja automašīna regulāri tiek izmantota un tās elektroiekārta ir tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja automašīna tiek izmantota reti vai arī tā tiek izmantota nelabvēlīgos apstākļos, tad papildus uzlādi ir nepieciešams veikt biežāk. Latvijai raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi vislietderīgāk ir veikt rudenī, pirms ziemas iestāšanās
8. Akumulatoru uzlādes laikā tas jāatvieno no automašīnas. Atceries – akumulatora uzlāde ir sprādzienbīstams process, tāpēc, akumulatoru uzlādējot, tas obligāti jāatvieno no automašīnas elektrosistēmas.
9. Izvēlies pareizu akumulatora uzlādēšanas veidu. Ja automašīnai ir parastais, nehermētiskais akumulators, tad tā uzlādei var izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos, pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna ir aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar automātisko lādētāju.
Biežākie nepareizas akumulatora lietošanas gadījumi:
* Īsi pārbraucieni
Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai arī vispār vairs nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators tiek vairāk vai mazāk bojāts.
* Reta vai ilgstoša automašīnas neizmantošana
Stāvot akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa neatgriezeniskus bojājumus.
* Pārmērīga akumulatora izlāde
Nedrīkstētu pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā (piemēram, motora iedarbināšanas laikā) akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC temperatūrā vai zemāk par 8,4 V 18oC temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora uzlāde.
* Pārmērīgi ilga startera darbināšana
Bieži vien akumulatoru pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams akumulatorā, bet gan pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais stāvoklis (zema kompresija), slikts aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana.
* Automašīnas lietošana nelabvēlīgos apstākļos
Akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus strāvas patērētājus – logu un spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.
* Neapdomīga strāvas patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem
Pirms ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev tiešām ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu dēļ.