Tuvojoties ziemai, kā allaž, aktualizējas jautājums par atbilstošu auto riepu izmantošanu. Vai pāreja uz ziemas riepām ir obligāta? Kad ir īstais laiks, lai veiktu riepu maiņu savai automašīnai? Pirkt jaunas jeb izlīdzēties, iegādājoties jau lietotas riepas, kas nopērkamas par lētāku naudu? Likt īstas ziemas riepas jeb tā sauktās vissezonas riepas?
Uz augstākminētajiem jautājumiem par riepām braukšanai ziemas apstākļos ir vērts rast atbildes, lai ceļā dotos ar pārliecība par savu automašīnu un tās iespējamo sniegumu apgrūtinātos braukšanas apstākļos.
Ko nosaka likumi?
Spēkā esošie normatīvie akti par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem nosaka to, ka ziemas periodā (no 1.decembra līdz 1.martam) vieglajiem automobiļiem un komerctransportam ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām obligāti izmantojamas ziemas riepas vai arī tā sauktās vissezonas riepas, bet nekādā gadījumā vasaras riepas. Soda apmērs autovadītājiem, kuru transportlīdzeklim ziemas periodā nav atbilstošas riepas, paredzēts 30 eiro apmēra, kā arī tiek piespriests viens soda punkts.
Kā zināms, ziemas riepas tiek ražotas arī ar radzēm. Ja ziemas riepu izmantošana nav liegta arī vasaras periodā, tad jaatgādina, ka radžu riepas tomēr atļauts izmantot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Normatīvie akti nosaka arī minimālo izmantojamo riepas protektora dziļumu. Ziemas riepas un vissezonas riepas ziemas periodā tiks uzskatītas par legālām, ja protektora dziļums nebūs mazāks par 4 mm. Atgādināsim, ka jaunas ziemas riepas protektora dziļums parasti ir no 8 līdz 10 mm.
Kad ir īstais laiks nomainīt vasaras riepas uz ziemas riepām?
Ar likumu obligāta ziemas (vai vissezonas) riepu izmantošana paredzēta no 1. decembra, taču tas nebūt nenozīmē, ka par riepu nomaiņu jāsāk domāt tikai 30. novembra pēcpusdienā.
Riepu nomaiņu vēlams veikt laikā, kad vidējā gaisa temperatūra samazinās līdz +7 oC grādiem.
Ja temperatūra krītas zem +7 oC grādiem, vasaras riepu gumija paliek cietāka un jūtami zaudē saķeres ar ceļa segumu īpašības. Attiecīgi tas nozīmē arī problēmas un potenciāli bīstamas situācijas līkumos vai strauji bremzējot. Pētījumi rāda to, ka bremzēšanas ceļš pie +6 oC grādiem vasaras riepām ir ievērojami garāks, nekā ziemas riepām.
Jāņem vērā arī tas, ka rudens periodā gaisa temperatūra dienas laikā bieži ir virs +10 grādiem, bet naktīs un agrās rīta stundās var kristies pat zem 0 grādiem. Ar vasaras riepām šādos apstākļos braukt ir daudz nedrošāk nekā ar ziemas riepām.
Tātad autovadītājiem mazāk jāskatās kalendāra datumos, bet jāvēro laika apstākļu izmaiņas un riepu maiņa jāveic savlaicīgi. Tādējādi izvairīsieties no lieka stresa un, visticamāk, arī no rindām pie autoservisiem īsi pirms 1.decembra.
Lietotu vai tomēr jaunu?
Lietotas ziemas riepas ir atļauts iegādāties un izmantot, taču ceļu satiksmes noteikumi nosaka to, ka minimālajam protektora dziļumam ziemas riepām jābūt vismaz 4 mm (vasaras riepām 1,6 mm). Jāņem vērā, ka lietotās riepas Latvijā parasti ir vecumā no 5 līdz 10 gadiem, kā arī tām ir nezināma pagātne. CSDD iesaka neizmantot riepas, kas vecākas par sešiem gadiem, jo ne tikai nolietojums, bet arī laiks un iespējama nepareiza riepu glabāšana noved pie tā, ka gumija zaudē savas īpašības.
Ikvienas riepas ražošanas laiku var atrast uz ārējās apmales. Jāsameklē apzīmējums DOT (Department of Transportation) ar uzrādīto katras riepas identifikācijas numuru. Turpat blakām atradīsiet arī ovālā rāmītī norādītu četru ciparu kombināciju. Pēdējie divi cipari norāda ražošanas gada pēdējos divus ciparus, bet divi pirmie cipari ražošanas nedēļu. Tātad, piemēram, skaitlis 3116 nozīmētu, ka konkrētā riepa ražota 2016.gada 31 nedēļā.
Jāuzmanās iegādājoties ne tikai lietotas, bet nereti arī jaunas riepas. Gadās, ka pat jauna riepa ar it kā ideālu protektoru var būt aizķērusies noliktavās un nostāvējusi tur gadiem. Tādēļ riepas vecumu ieteicams pārbaudīt vienmēr.
Jauna riepa, lai arī būs dārgāka nekā lietota (te gan jāņēm vērā ļoti dažādie riepu kvalitātes un attiecīgi cenu segmenti), tomēr ir ar pilnu protektora dziļumu un attiecīgi teorētiski kalpos ilgāk. Lietotas premium ražotāju riepas nereti maksā tik pat, cik jaunas mazāk slavenu ražotāju riepas. Izvēloties riepas, ieteicams izvērtēt arī braukšanas intensitāti, biežākos apstākļus un savu auto vadīšanas stilu.
Vissezonas vai tomēr īstas ziemas riepas?
Ar vissezonas riepām legāli var braukt cauru gadu. Tam ir savi plusi. Piemēram, nav nepieciešamība apmeklēt servisu dēļ riepu maiņas divas reizes gadā un nav jādomā, kur novietot otro riepu komplektu. Taču vissezonas riepām ir arī savi mīnusi. Tās nav domātas ekstremāliem apstākļiem ne ziemā, ne vasarā. Liela daļa ražotāju rekomendē vissezonas riepas platuma grādos, kur vidējā temperatūra nekrīt zem 0 oC.
Vissezonas riepu sānos parasti atrodams apzīmējums M+S (vai M&S, MS), kas nozīmē MUD+SNOW – dubļi un sniegs), taču nereti var sastapt arī apzīmējumus All Seasons (visas sezonas) un All Weather (visi laikaapstākļi). Savukārt ziemas riepu bortus rotā vēl cits nepārprotams apzīmējums – sniegpārsliņas simbols jeb kalna un sniegpārsliņu abreviatūra.
Vissezonas riepas nav slikts risinājums cilvēkiem, kas nebrauc daudz un cenšas nelietot auto sliktos laika apstākļos, kā arī ja auto vadīšanas stils ir miermīlīgs. Notīrītas no sniega un bez ledus pilsētas ielas un šosejas arī ziemā būs izbraucamas pietiekami droši ar labām vissezonas riepām. Taču,
ja jābrauc daudz un bieži, neskatoties uz to, kādi aiz loga laika apstākļi, kā arī ja ziemā bieži jādodas neasfaltētos lauku ceļos, tad tomēr ieteicams iegādāties īstas ziemas riepas.
Ja dzīvojat lauku teritorijās un tur arī pārsvarā auto ripos, der apsvērt radžu riepu iegādi, jo lauku ceļi ziemā bieži klāti ar piebraukta sniega vai ledus kārtu. Un tur radzes būs efektīgs palīgs. Uz asfalta arī ziemā radžu riepas būs efektīgas vien ledus gadījumā, bet sniega putrā nozīme ir protektoram nevis radzei.
Riepu piedāvājums tirgū ir ļoti plašs. Kāda konkrēta riepa neatkarīgi no augstas cenas nebūs vislabākā jebkuros ceļa apstākļos. Cita labāk mals sniega putru, cita labāk turēsies uz ledus. Izvērtējiet pirms iegādes savus braukšanas paradumus un stilu. Lasiet profesionāļu veiktos riepu testu aprakstus! Atrodiet savām vajadzībām un maciņam atbilstošāko risinājumu. Arī par demokrātiskām cenām ir pieejamas visnotaļ labas riepas.
Kas vēl jāatceras autovadītājam, tuvojoties ziemai?
Kad iestājas auksts un mitrs laiks, autovadītājam jādomā ne tikai par vasaras riepu nomaiņu uz ziemas riepām, bet arī par savu braukšanas stilu. Zemāk apkopoti īsi ieteikumi, par kuriem ir vērts padomāt.
- Noderīgi ņemt vērā, ka aukstā laikā bremzēšanas ceļš pagarinās. Eksperti iesaka ievērot lielākas distances uz ceļa, lai varētu savlaicīgi nobremzēt.
- Par savlaicīgu nobremzēšanu ir jādomā arī citiem autovadītājiem, tāpēc ieteicams laicīgi rādīt virzienradītājus, brīdinot pārējos braucējus par sekojošo maneveru.
- Izvairīties no pēkšņiem manevriem vai straujas bremzēšanas. Uz slidena ceļa tas var beigties ar saslīdēšanu un, iespējams, negadījumu.
- Izvēlēties atbilstošu ātrumu, lai spētu reaģēt uz ceļa segumu un laikapstākļiem. Ieteicams ikdienas maršrutiem atveltīt ilgāku laiku, izvairoties no nevajadzīga stresa.
Lai gan riepas ir obligātas tikai no 1. decembra, tas nenozīmē, ka riepu nomaiņu nevarētu veikt arī ātrāk. Riepas.lv piedāvā kvalitatīvas riepas ar garantiju. Piesaki servisa pierakstu jau šodien. https://www.riepas.lv/Ziemas-Riepas