Latvija uzsāk sodu piedzīšanu no ārzemniekiem par fotoradaru fiksētiem ātruma pārkāpumiem

12-Audi Q7_15.08.2015.

Sākot ar šā gada 29.oktobri sastādīti un izsūtīti pirmie protokoli ārzemju šoferiem, kuru pārkāpumus fiksējušas ātruma mērierīces Latvijā, ziņo Valsts policija. Līdz šim policijai neesot bijis nekādu iespēju sodīt tos ārzemju šoferus, kuru pārkāpumus fiksējuši fotoradari, jo nebija pieejama informācija par konkrētās automašīnas īpašnieku.

Jau kur tas laiks, kopš medijus aplidoja ziņa, ka Eiropas Savienība vienojusies (Eiropas Parlamenta un padomes direktīva 2015/413) par sodu piedzīšanu par citā dalībvalstī izdarītu satiksmes noteikumu pārkāpumu, ko fiksējušas tehniskas iekārtas. Tiesa, līdz šim nebija gadījies dzirdēt, ka Temīdas zobens kādu no mūsējiem, piemēram, par ātruma pārsniegšanu ārzemēs būtu sasniedzis. Jāatzīstas, arī „AutoMedia.lv” bija gadījies ārzemēs pamanīt radara kameras zibsni, kas nozīmē, ka fiksēts pārkāpums, taču nekādas sankcijas līdz šim nav sekojušas.

Mūsu policijas ziņa, liecina, ka

beidzot starp ES dalībvalstīm ir notikusi transportlīdzekļu turētāju datu bāzu pilnvērtīga apmaiņa un turpmāk no soda izbēgt neizdosies.

Pārrobežu informācijas apmaiņu regulē jau augstāk pieminētā direktīva. Tās mērķis bija, lai visās ES dalībvalstīs sodi par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem tiktu piemēroti vienlīdz godīgi, kā vietējiem, tā ārzemju šoferiem. Pirms direktīvas pieņemšanas šāda vienlīdzība nebija iespējama, jo iepriekš, ārzemju pārkāpējus, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, nebija iespējams uzmeklēt. Prakse liecināja, ka līdz šim, pat neskatoties uz direktīvas pieņemšanu, kliboja visaptverošas datubāzes izveide.

Jāpiebilst, ka direktīvas 2015/413 ietvaros, informācijas apmaiņa starp ES dalībvalstīm var notikt tikai par tādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kas minēti direktīvā, t.i., atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, drošības jostu nelietošana, luksoforu aizliedzošā gaismas signāla neievērošana, transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē, aizsargķiveres nelietošana, ceļa joslas neatļauta izmantošana un mobilā tālruņa vai citas sakaru ierīces lietošana, vadot transportlīdzekli.

Jāņem vērā, ka patlaban Latvijā tehniski var fiksēt vien ātruma pārkāpumus, tomēr citās Savienības dalībvalstīs ir pieejami tādi tehniskie līdzekļi, kas var fiksēt arī citus iepriekš minētos pārkāpumus, norāda mūsu Valsts policija.

Lai dalībvalsts noskaidrotu transportlīdzekļa, ar kuru izdarīts pārkāpums īpašnieka identitāti, atliek vien kopējā Eiropas Transportlīdzekļu un vadītāju apliecību informācijas sistēmā ievadīt jau zināmos datus. Pēc tam, kad ticis noskaidrots attiecīgā transportlīdzekļa īpašnieks, konkrētā dalībvalsts, saskaņā ar saviem tiesību aktiem, sagatavo informatīvu vēstuli, kurā norāda visu ar pārkāpumu saistīto informāciju un sankciju.

Tāpat, kā Valsts policija tagad spēj identificēt ES dalībvalstu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus Latvijā, tāpat arī citas dalībvalstis spēj identificēt Latvijas iedzīvotāju veiktos pārkāpumus citur Eiropā, tādējādi tiek veicināts augstāks aizsardzības līmenis. Līdz ar to, aicinām autovadītājus būt apdomīgiem un ievērot ceļu satiksmes noteikumus gan Latvijā, gan dodoties ārpus tās robežām.