Aktīvāk mudinās politiķus atjaunot Autoceļu fondu

A.Berzins LCB

Kopš Eināra Repšes valdības laikā 2003.gadā tika likvidēti valsts budžeta speciālie fondi, tostarp Valsts autoceļu fonds, ir pagājuši 11 gadi. Daudzkārt uzsvērts, ka šis solis pasliktinājis Latvijas autoceļu stāvokli. Biedrība „Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB), Latvijas Pašvaldību savienības ( LPS) un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas ( LPPA) 9.jūnijā informēja par kopīgas kampaņas par Autoceļu fonda atjaunošanu uzsākšanu.

Specbudžeta Autoceļu fonda likvidēšanu ceļu nozares speciālisti kā arī viens otrs politiķis kritizēja jau 2003.gadā, taču Repše valdībā panāca savu. Arī vēlāk ik pa laikam ne viens vien politiķis šo soli nodēvējis par kļūdu un aicinājis fondu atjaunot, taču visas nākamās valdības tā arī nav šos aicinājumus sadzirdējušas.

LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš (starp citu, pats izbijis politiķis, kurš pabijis gan premjera, gan Rīgas domes priekšsēdētāja amatā) mediju pārstāvjus informēja par uzsākto kampaņu, kurā politiskajām partijām tiks piedāvāts parakstīt vienošanos par Autoceļu fonda atjaunošanu, un šo vienošanos partijas apņemsies īstenot, kad iekļūs nākamajā Saeimā.

Cerams, ka Bērziņam, izmantojot politisko pieredzi un sakarus, izdosies beidzot rast atbalstu pie nākamās Saeimas vairākuma.

Autoceļu fonda atjaunošana ļautu iegūt garantētu finansējumu ceļu problēmu risināšanai, taču svarīgs apspekts būs arī šāda fonda finanšu asinsrites modelis. No kādiem avotiem fondā nonāks līdzekļi un kādā apmērā. Iepriekš galvenais avots bija degvielas akcīzes nodoklis, ko fondā tā pēdējos gados ieskaitīja 80% apmērā.

Gan sabiedrībā, gan medijos bieži apspriests, ka Latvijā salīdzinājumā ar tuvākajām kaimiņvalstīm Igauniju un Lietuvu par autoceļu un autotransporta izmantošanu nākas maksāt lielākus nodokļus, bet ceļi diemžēl ir sliktāki. Vēršanās pie politiskajām partijām, mūsuprāt, ir pareizs solis. Arī

“AutoMedia.lv” jau iepriekš paudusi, ka ceļu būves un uzturēšanas apmierinoša finansējuma atrisināšanai galvenais ir politiskā griba.

Patlaban autoceļu lietotāji maksā piecus nodokļus, kurus Finanšu ministrija necaurskatāmi novirza dažādu citu sfēru finansēšanai. Līdz šim notikusī LCB sarakste ar valsts amatpersonām nav izveidojusies par auglīgu dialogu, bet palikusi tikai monologa līmenī. Tāpēc LCB, LPS un LPPA uzskata, ka tikai Autoceļu fonda darbības atjaunošana spēs disciplinēt valsts amatpersonas iekasētos nodokļus atstāt ceļu remontiem un būvei, nevis izlietot dažādām citām vajadzībām, norāda kampaņas rīkotāji.

Andris Bērziņš uzsver, ka kampaņas rīkotāji – LCB, LPS un LPPA pārstāv vērā ņemamu sabiedrības daļu un, no politiskās ilgspējas viedokļa raugoties, nav prātīgi to neņemt vērā. Kampaņas rīkotāji sola aicināt Latvijas iedzīvotājus nākamajās Saeimas vēlēšanās nebalsot par partijām, kas nebūs parakstījušas minēto vienošanos. „Aicināsim balsot par tiem, kuri ir par sakārtotiem ceļiem. Uzskatām, ka tas ir ikviena Latvijas iedzīvotāja interesēs,” norāda A.Bērziņš.