Atklājot ātrgaitas autoceļu Tīnūži – Koknese, atvieglo tranzītkravu kustību

Autocels Tinuzi-Koknese 01

Kā liecina valsts akciju sabiedrības „Latvijas Valsts ceļi” (LVC) interneta vietnē publicētā informācija, šodien, 07.novembrī oficiāli tiek nodots ekspluatācijā jeb atklāts ar Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu tapušais autoceļš P80 no Tīnūžiem līdz Koknesei, kas ir lielākais (garākais) un modernākais jaunbūvētais autoceļš kopš Latvijas suverenitātes atjaunošanas.

Ne viens vien autobraucējs šo posmu jeb vismaz kādu tā daļu ir izmēģinājis jau pirms atklāšanas, tostarp vairākkārt jau būvniecības gaitā izlūkos devās arī „AutoMedia.lv”. Īsi varam atzīmēt, ka vietvietām

uz jau padomju laikos aizsāktās maģistrāles Rīga-Maskava vecā uzbēruma ir tapis tiešām visnotaļ mūsdienu standartiem atbilstošs ceļš

– krīzes mocītā valstī pat ar šķietami izšķēdīgu apgaismojumu pienākošo šķērsceļu vietās, bez tiešiem vienlīmeņa krustojumiem, ar pamatīgiem viaduktiem dažviet un tiltiem, ar garos kilometros skaitāmām aizsargbarjerām un pat meža zvēru takas aizsedzošiem sietiem.

Autocels Tinuzi-Koknese 02

Jaunais autoceļa posms no Tīnūžiem virzienā uz Rīgu pirms Saulkalnes pieslēdzas Rīgas apvedceļam, kas nodrošina tikšanu gan Tallinas, gan Lietuvas un Kurzemes virzienā, nekuļoties caur lielākām un mazākām apdzīvotām vietā. Tātad jaunais posms vispirmām kārtām nodrošina ātrgaitas kustību tranzīta kravām austrumu virzienā un līdz Koknesei atslogos pieblīvēto šoseju A6 Rīga-Daugavpils un nodrošinās daudz ērtāku kustību tranzītkravām Krievijas un Baltkrievijas virzienā. Joslas gan iznākušas tikai divas nevis četras kā bija plānots pirms gadiem 30-40 vai pat senāk. Taču pietiek mums arī divas, jo transporta plūsma jau nav tik grandioza.

Autoceļa būvniecība tika uzsākta 2009.gadā un būvniecību ir pavadījuši ne viens vien skaļš skandāls un mazāki skandāliņi. Taču nu ceļš ir gatavs. Kopumā izbūvēti un rekonstruēti 60 km autoceļa, 10 divlīmeņu satiksmes mezgli, izbūvēti un rekonstruēti tilti un blakus ceļi. Projekta kopējās izmaksas esot ap 66 miljoniem latu, no kurām 85% tikuši līdzfinansēti no ES Kohēzijas fonda.

Svinīgajā atklāšanas pasākumā maršruta E22 (a/c P80 Tīnūži–Koknese) 29,5 kilometrā, satiksmes mezglā ar autoceļu V972 Madliena–Lēdmane piedalījās pat ministru prezidents Valdis Dombrovskis, kā arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss, LVC un ceļa posma būvētāju – SIA «Binders» un pilnsabiedrības «Kokneses ceļš» vadība (SIA «8.CBR», SIA «Strabag»un SIA «Rīgas tilti»).

Autocels Tinuzi-Koknese 03

Ik reizi runājoties par jau esošo autoceļu stāvokli, ceļinieki bieži piemin, ka valsts nespēj vai negrib (negrib politiķi) spēt nepieciešamajā apjomā izdalīt finanses jau esosšo ceļu pienācīgai uzturēšanai un atjaunošanai. Naudas par maz, ceļu mums par daudz. Nu ceļu saimniecībai nāk klāt vēl šie 60 kilometri. Vai tos maz vajadzēja? Laikam jau tomēr vajadzēja, it sevišķi ņemot vērā, ka lielākā izlietotās naudas daļa faktiski dāvināta un būvniecība veicinājusi ekonomikas atlabšanu. Un arī pats ceļš mums pašiem ne tikai caurbraucējiem noderēs, lai gan naudu tā apsaimniekošanai būs jāmeklē pašu makā.

Cerams, ka krīzes pīķī 2009.gadā aizsāktais, ar valsts iepirkuma zemākās ceņas žņaugu un vēl nežēlīgas būvnieku konkurences apzīmogotais Tīnūžu gals, kā arī pēdējos gados tapušais garākais posms tomēr ir uzbūvēts kvalitatīvi. Šaubu ēnu met kaut vai pēdējais, lai arī ātri noklusušais skandāliņš par it kā neatbilstošu asfaltu kādā pieslēgumā. Kā īsti ir, rādīs jau tuvākie gadi.