Ja mūsu Rīgas Motormuzeja krātuves iepazītas un pabūts arī Motormuzeja filiālē Bauskā, Rīgā apskatīts pat Orleānu ģimenes Retro auto muzejs, redzēta seno spēkratu ekspozīcija Gailīšu pagasta kompleksā „Miķelis” un Edgara Gasūna kolekcija netālu no Rundāles pils, kā arī apciemots muzejs Milzkalnē pirms Tukuma, ja laika ziņā esat mazliet ierobežoti, AutoMedia Latvia iesaka mērot ceļu uz Lietuvas pusi. Netālu aiz mūsu pierobežas ciema Skaistkalnes atrodas lietuviešu ciems Sodelišķi. Tur izvietota viena no lielākajām privātajām seno spēkratu kolekcijām Lietuvā.
Tūlīt aiz tilta pār Mēmeli, leišu Ģermanišķos no Biržu ceļa jānogriežas pa labi. Sodeliškiem nejauši izbraukt cauri laikam nav iespējams. Ceļa labajā pusē uzmanību vispirms piesaistīs plašos aplokos staigājoši meža dzīvnieki, bet jau pēc brīsniņa kreisajā pusē ievērosiet mūžzaļo koku pieslēptā viesu nama senlaicīgos koka skaidu jumtus un Vējdzirnavu spārnus.
Tehnikas muzejs jeb lietuviski Senovines technikos muziejus atrodas mazliet tālāk, ceļa labajā pusē, kad būsiet jau uzlūkojuši arī elegantu stiklotu lapeni uzkalnā, krāšņi izkoptu dīķi un senu arkveida mūra tiltiņu. Gaumīgi apdarinātajā angārā izvietota vieglo automobiļu, motociklu un mopēdu kolekcija, kā arī šis tas no smagākas kravas tehnikas.
Nesaskaitīju precīzi, bet īpaši nekļūdīšos, ja sacīšu, ka kopā ar velosipēdiem būs vismaz ap saviem simts seno braucamrīku eksemplāriem. Visai daudz padomju laiku mašīnas un motocikli, taču ir ne mazums, tostarp arī visai reti, rietumu pasaules spēkrati.
Ievērības cienīgi ir vairāki XX gadsimta 20.un 30.gadu Amerikas autobūves eksemplāri. Piemēram, 1929.gada izlaiduma Oldsmobile F-29 Landau Sedan-DeLux, 1927.gada Studebaker Erskine 50 Touring, Amerikas automobilizācijas hīta Ford T beigu perioda versija no 1926.gada un citi.
Viens no vecākajiem ir 1913.gada automobilis White, ko darbina 5,9 litru četrcilindru benzīna motors ar 45 Zs jaudu. White Motor Company var lepoties, ka tās ražotie tvaika automobiļi jau 1907.gadā bija starp pirmajiem auto, kas nomainīja zirgu pajūgus ASV prezidentu kortežos. White pārstāja izlaist tvaika automobiļus 1911.gada janvārī, pilnībā pārejot uz benzīna motoriem.
Viens no motociklu kolekcijas lepnumiem noteikti ir 1927.gada Douglas EW 350.
Skotu izcelsmes brāļu Wiljama un Edvina Duglasu uzņēmums motociklus ražoja no 1907. līdz 1957.gadam. Douglas Motors savulaik varēja lepoties ar panākumiem sporta sacensībās, tostarp leģendārajos Menas salas Tourist Trophy braucienos. Douglas motocikli bija slaveni ar boksermotoru konstrukciju un izkārtojumu, jo cilindru asis bija novietotas braukšanas virzienā,. Šādu pat risinājumu vēlāk izmantoja tādi mūsdienās slaveni motociklu ražotāji kā Harley-Davidson, Indian un BMW.
Jāpiebilst, ka gandrīz visi iekštelpās izvietotie muzeja eksponāti ir perfekti restaurēti. Āra ekspozīcijā gan atrodas restauratora roku pārsvarā neskarti braucamrīki. Galvenokārt kravas automobiļi un lauksaimniecības teknika. Šīs sadaļas lepnums noteikti ir vairāk nekā 100 gadus vecais ar tvaiku darbināmais traktors Case. Jāatzīmē, ka arī šī tehnika ir darba kārtībā.
Muzeja darbiniece AutoMedia Latvia atklāja, ka netālu esot vēl viens angārs, kas pilns ar vēl nerestaurētām un apskatei neizliktām mašīnām un citu tehniku. Redzējām šo būvi. Tajā varētu būt ne mazāk spēkrati kā muzeja atvērtajā ekspozīcijā.
Sodelišķu motormuzeja un laikam jau faktiski visa Sodelišķu ciema īpašnieki ir lietuviešu lauksaimnieka Daļusa Linkēviča (Dalius Linkevičius) ģimene, kuras bioloģiskā saimniecība Sodelišķu apkārtnē apsaimnieko ap 700 hektārus zemes, kā arī ir plaši attīstījuši agrotūrismu. Daļus Linkēvičs ir arī viens no Biržos 2008.gadā dibinātā antīko automobiļu kluba Klasika aktīvākajiem biedriem.
Ja tiešām laika trūkums liedz uzkavēties Sodeliškiu Dvaro Sodyba viesmīlīgajās telpās, turpat netālu var palūkoties no, iespējams, savdabīgākā Baltijas skatu torņa augstumiem. Pirms īsi par torni, starp citu, viesu nama kompleksā ir vēl viens muzejs, kurā izvietota etnogrāfiska seno sadzīves priekšmetu un iedzīves ekspozīcija.
Kirkilu ezeri un skatu tornis
Tikai dažu kilometru attālumā no Sodelišķiem, braucot virzienā uz Biržiem, atrodama savdabīgā Kirkilu karsta procesos izveidojušos ezeru saime. Šī vieta ietilpst Biržu reģionālā parka teritorijā un ir aizsargājams dabas objekts. Pie pašiem ezeriem jau aptuveni ap 2015.gadu tika uzcelts 32 metrus augsts skatu tornis. Tas ir īpašs ar savu dizainu. Veidots tādā kā stāvus paceltas kanoe laivas formā, tas citā rakursā var atgādināt izstieptu punta kaklu un garu knābi.
Lai no betona un metāla veidotais tornis organiskāk iekļautos dabā, tas no ārpuses viscaur apšūts ar koku. Ja nu laiks atļauj, var vēl izstaigāties pa koka laipu taku, kas ierīkota starp karsta ezeriņiem.
Mājup pēc pusdienām Biržos
Izbraucienu AutoMedia Latvia iesaka pabeigt ar nu jau turpat netālu esošās Biržu pilsētas apmeklējumu. Ja ne vairāk, tad pastaigāt pa Biržu pils lieliski saglabātajiem bastioniem, palūkoties uz Širvēna ezeru. Starp citu, grūti to stādīties priekšā, taču visai prāvais Širvēna ezers ir izveidots mākslīgi. Tas pēc kņaza Radzivila pavēles 1575.gadā izdarīts, satekas vietā nospprostojot divas upes, gatavojoties būvēt Biržu pili un bastionus. Ja kas, pilī ir interesanta un plaša vēstures ekspozīcija.
Pusdienu ieturēšanai AutoMedia Latvia iesaka turpat pilsētas centrā esošu kafejnīcu Birže. Adrese Vitauta gatve 5A, ieeja no pagalma. Ārēji tā neuzkrītoša, toties tradiconālie leišu cepelīni tur garšo lieliski.
Atpakaļ līdz Rīgai būs teju apaļš 100 kikometru brauciens. Visu aprakstīto izbraukt un aplūkot, ja kaut nedaudz katrā vietā pakavējas, iespējams 7-8 stundu laikā.