Autoceļu Via-Baltica no Rīgas uz Tallinu pa Igaunijas teritoriju var uzskatīt par visai garlaicīgu, ja nav plāna nogriezties un izmest loku pa Pērnavu. „AutoMedia Latvia” var ieteikt ‘pīppauzi’ paņemt turpat šosejas malā aptuveni 20 kilometrus aiz Pērnavas. Halingā, nezaudējot daudz laika, vienviet var ieturēt maltīti un pie reizes apskatīt vienu no Baltijā prāvākajām privātajām retro automobiļu kolekcijām.
Pašu Halingas miestiņu braucot var arī neievērot, bet Via-Baltica kreisajā pusē (ja brauc Tallina virzienā) atrodas Halingas picērija-restorāns, bet blakām tam koku piesegts ārēji necils angārs, kurā izvietots igauņu kolekcionāra Petera Kalles (Peeter Kalli) privātais auto muzejs. Par muzeja eksistenci šeit vēsta arī no ceļa labi pamanāmi reklāmas stendi.
Nu jau cienījamus gadus sasniegušais muzeja īpašnieks Peters Kalle ar automobiļiem un auto restaurāciju esot aizrāvies kopš agras jaunības. Savu pirmo restaurācijas projektu Kalle veicis vien 16 gadu vecumā un tas bijis 1938.gada izlaiduma Fiat 500. Šīs automašīnas gan kolekcionāra īpašumā nav, jo tā tikusi pārdota, lai iegūtu līdzekļus turpmākajiem projektiem. Tolaik par restaurēto fiatiņu varējis iegādāties pilnīgi jaunu žiguli.
Petera Kalles muzejs sākotnēji atradās Tallinā un tika atklāts 2013.gadā. „Par Tallinas interesanto un krāšņo vēsturi vēsta daudzi muzeji, kas pazīstami arī pasaulē, bet mums līdz šim nebija sava auto muzeja,” toreizējā Tallinas mēra Edgara Savisāra atklāšanā sacīto citē vietne GoodNews.ee. Taču jau 2016.gada vidū Kalle savu muzeju pārcēla no Tallinas uz Halingu. Viens no iemesliem bija krietni dārgākā ekspozīcijas uzturēšana galvaspilsētā. Otrs – īpašniekam šķita, ka allaž braucēju piepildītās šosejas malā muzejs būs vieglāk ievērojams un pieejams plašākam interesentu lokam. Tiesa, šis pieņēmums esot piepildījies tikai daļēji, „AutoMedia Latvia” vēstīja muzejā sastaptais administrators.
Muzejā ir izstādīti aptuveni 50 senie spēkrati. Kalles kolekcija gan esot teju divas reizes lielāka, bet izstādīt visus spēkratus pašlaik neesot iespējams telpu trūkuma dēļ.
Apskatāmajā ekspozīcijā uzsvars likts uz Padomju Savienības laiku automobiļiem, kā arī izrādīti atsevišķi īpaši vērtīgi rietumu automobiļu eksemplāri.
Jāatzīst, otru tik plašu un pilnīgu vienkopus izstādītu padomju spēkratu kolekciju laikam Baltijā būs pagrūti vai pat neiespējami atrast. Šķiet, redzami ir visi jebkad izlaistie Moskvich, kā arī visi nozīmīgākie Pobeda, Volga, Lada un ZAZ modeļi, kā arī ZIM un Chaika limuzīni. Ir arī pa kādam motociklam. Tiesa, mūsu RAFiņus tur nevar redzēt.
Starp rietumvalstu automobiļiem izceļams, piemēram, 1942.gada Packard 180, ko bijis iecienījis arī diktators Josifs Staļins, izcilā igauņu šahista Paula Keresa (1916-1975) īpašumā savulaik bijušais Rambler Classic un atjaunotās Igaunijas Republikas pirmā prezidenta Lenarta Meri kādreizējais Chaika dienesta limuzīns. Keresa Rambler Classic tiek nosaukts kā pirmais pilnīgi jaunais rietumvalstu automobilis, kas ievests Igaunijas teritorijā pēc Otrā Pasaules kara. Pauls Keress to esot iegādājies 1963.gadā pēc ASV, Losandželosā aizvadīta turnīra.
Peters Kalle savulaik ir aizrāvies arī ar autosportu. Vietnē eWRC-results.com glabājas ieraksts par dalību Tehumardi Ralli 1974.gadā. Vēlāk viņš 15 gadus nodzīvojis Zviedrijā, kur vadījis Mercedes-Benz tirdzniecības uzņēmumu, kā arī nopietnāk pievērsies vēsturisko automobiļu restaurācijai. Gatavodamies atgriezties neatkarību atguvušajā Igaunijā, Kalle 1993.gadā nodibināja dzimtenē automobiļu tirdzniecības uzņēmumu Viking Motors AS. Tas sākotnēji tirgoja Volvo automobiļus, vēlāk pievienoja Saab un Jaguar, bet pēc tam visu General Motors pārstāvēto zīmolu portfeli. Ziedu laikos Viking Motors bija pārstāvēts arī Lietuvā un Latvijā. Pie mums Kalles uzņēmums savulaik pārpirka finanšu grūtībās nonākušo moto-auto sportista un uzņēmēja Elmo Saļma uzņēmumu E&S Auto, kas tirgoja Saab automobiļus.
2012.gadā, kad 2008.-2009.gada ekonomiskā krīze jaunu automobiļu tirgū daudz ko bija izmainījusi, Peters Kalle savu Viking Motors pārdeva un kopš tā laika galvenokārt nododas savam lielajam hobijam – seno automobiļu restaurēšanai un eksponēšanai, kā arī reizumis tirgošanai.