„AutoMedia.lv” atgādina, ka sākusies autobraukšanas vēsā sezona un aicina laikus nomainīt riepas

Dunlop Ice Touch_29.10.2012 054

Lai arī saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem Latvijas Republikā ziemas riepu izmantošana transportlīdzekļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām (kā arī to piekabēm) obligāti noteikta tikai no 1.decembra, jau pašreizējās gaisa temperatūrās ir saprātīgi pāriet uz ziemas riepām.

„AutoMedia.lv” aicina katram novērtēt sava auto vasaras riepu stāvokli, laika prognozes oktobrī, kā arī nepieciešamību pēc pārvietošanās ar auto jebkuros laika apstākļos un, iespējams, nomainīt auto „apavus” uz ziemas sezonai atbilstošiem, lieki nekavējoties un obligāto termiņu negaidot.

Kādēļ? Lūk daži, mūsuprāt, ļoti saprātīgi argumenti:

1)    gaisa un attiecīgi arī apkārtējās vides (tanī skaitā ceļa virsmām) vidējai temperatūrai krītot zem +5 grādiem, vasaras riepas, kuru gumija ir cietāka kā ziemas un arī vissezonas riepām, zaudē gan savas saķeres, gan bremzēšanas īpašības. Savukārt ziemas riepas ir izgatavotas no elastīgāka materiāla, kas arī zemās temperatūrās minētās, drošai braukšanai tik svarīgās īpašības saglabā.

2)    iepriekš rakstītais ir spēkā pat tad, ja jūsu auto riepas vēl jaunas un ar labu protektoru. Taču, ja tām jau gadi trīs vai četri un pat vairāk, kaut protektors vēl šķiet gana labs? Vai arī it kā pēc izlaides gada vēl pajaunas jaunas, taču intensīvi ekspluatētas un krietni padilušas? Tad drošai braukšanai mainīgos rudens apstākļos šāda, pēc likuma burta it kā legāla riepa vairs nu nemaz nebūs laba.

3)    vēl jo vairāk augstāk norādītais jāņem vērā vadītājiem, kuriem objektīvi nav liela braukšanas pieredze un (vai) izcilas prasmes pareizi rīkoties (vadīt auto) kritiskās situācijās.

4)    turklāt, nesagaidot pirmo sniegu, kas nu jau var pārsteigt jebkurā brīdī, kā arī nenogaidot 1.decembri, kad rindas pie riepu servisiem būs garu garās, jūs ietaupīsiet gan laiku, gan pasaudzēsiet nervus.

5)    Jau no rītdienas, 1.oktobra drīkst izmantot arī ziemas riepas ar radzēm. Pašu autovadītāju ziņā ir izvēlēties riepas ar vai bez radzēm. Taču tās iesakām tiem, kas salīdzinoši daudz brauc pa nomaļākiem ceļiem, kas netiek tik bieži un pamatīgi apstrādāti ar pretslīdes materiāliem kā galvenie ceļi, jo radzes ir efektīgas tikai uz ledus jeb cieti piebraukta sniega. Uz asfalta un pilsētas bruģa radzes arī sniegotos apstākļos neko nedod, toties, no sniega attīrītām asfalta un bruģa virsmām, salīdzinot ar ziemas riepām bez radzēm, pagarina bramzēšanas ceļu, kā arī ne tik labi stūrējas.

Atgādinām arī, ka ziemas riepu minimālais atļautais protektora dziļums mērīšanas zonā ir ne mazāk kā 4 mm. Autovadītājiem arī ir derīgi atcerēties, ka obligāta ziemas riepu, tanī skaitā radžotu, lietošanai dažādās valstīs var būt noteikti atšķirīgi regulējumi. Piemēram, Lietuvā ziemas riepas ir obligātas jau no 1.novembra, bet Vācijā riepas ar radzēm vispār lietot ir aizliegts.