„AutoMedia.lv” eksperiments: Jaunais maršruts Koknese-Tīnūži-Rīga var būt izdevīgs arī vieglajam transportam

Gribu 200, varu 90

Nu jau aizvadītās vasaras vidū kāds paziņa man palielījās: „Zini, es uzgāju ceļu, pa kuru no Rīgas līdz Koknesei var aizvilkt 35 minūtēs!” Runa, protams, bija par tolaik vēl būvniecības stadijā esošo autoceļu Tīnūži-Koknese. Ar kādu ātrumu? 200 (!!!) un vairāk, neslēpa lielībnieks.

Jāatzīstas grēkā, atsevišķus šīs šosejas jau izbūvētos, bet autobraucēju gandrīz nelietotus un Ceļu policijas tolaik vēl nepieskatītus posmus, izmēģinot jauno auto modeļus, ātruma testiem reizēm izmantoja arī „AutoMedia.lv”. Nu, kad ceļš oficiāli atklāts satiksmei, vairs nē un pieminētā lielībnieka stilā rekordus uzstādīt, protams, nemēģinājām nekad. Neesam taču ne sev, ne citiem iespējamajiem  satiksmes dalībniekiem ienaidnieki! Tomēr jautājums, kādi būs jaunā ceļa ieguvumi kilometros, laikā un arī degvielas patēriņa ziņā, mieru nedeva.

Ka ieguvējs būs smagais kravas transports, par to nešaubījāmies jau iepriekš. Vienmērīga kustība pa gludu kā galds ceļu ar optimālu ātrumu aptuveni 60 kilometrus nepārtrauktā posmā, spējot izvairīties no Ogres, Ķeguma, Lielvārdes un vēl virknes mazāku apdzīvoto vietu luksoforiem, blīvās transporta plūsmas, neskaitāmām bremzēšanām un sekojošas nepieciešamības paātrināties, vezumniekiem ir ieguvums kā laikā, tā kravas auto kustības prognozējamībā un arī degvielas patēriņā.  Bet mūs interesēja arī tas, ko, piemēram, iegūst ikdienas darbos ripojoši, Rīgā uz teātri aizbraukt sadomājuši vai radus Latgalē apciemojoši vieglo auto braucēji, kuri, Koknesē vai turp braucot, veco Daugavpils šoseju samainīs pret jauno ceļu.

Autocels Tinuzi-Koknese 01

Skaidrs, protams bija, ka izdevīgums atkarīgs no tā, kur īsti Rīgā jānokļūst.

Abi ceļi iet diezgan tuvu paralēli. Lai nokļūtu Juglā, gan jau būs izdevīga jaunā šoseja. Bet ja nepieciešams Ķengarags vai centrs, vai varbūt Pārdaugava?

Eksperimentam izvēlējāmies tādu kā vidusorientieri, kas turklāt sapas ar nozīmīgu kravas transporta plūsmas mezglu – Slāvu apli zem Dienvidu tilta. Maršrutu uz Koknesi sākām pa Krustpils ielu, tad pagrieziens Granītu ielā, tālāk gar TEC-2 caur Sauriešiem un līdz krustojumam ar apvedceļu Rīga-Tallina. Tad gabaliņš, kur arī caur apdzīvotām vietām nav jābrauc, līdz Tīnūžiem un visbeidzot otrajā aplī prom uz Koknesi. Braukšanas ātrums – kā paģēr satiksmes noteikumi (+/- 5 km/h robežās). Aplī aiz Kokneses bijām pēc vienas stundas un 9 minūtēm. Odometrs rādīja, ka veikti 90,4 km. Vidējais kustības ātrums 75 km/h. Degvielas patēriņš… par to viena iemesla dēļ mazliet vēlāk.

Atpakaļceļā uz Rīgu devāmies pa veco Daugavpils šoseju caur Koknesi, Skrīveriem, Dzelmēm, Lielvārdi, Ķegumu, Ciemupi, Ogri un Salaspili. Rīgā, tūlīt aiz lielveikala „SB Siltumtehnika” griezām no Maskavas ielas pa labi, lai pāri vienīgajai (līdz pat Dienvidu tilta pārvadam) dzelzceļa pārbrauktuvei nokļūtu uz Krustpils ielas, kuras galā arī finiša orientieris – Slāvu aplis. Par laimi pārbrauktuve bija vaļā, bet reizēm tās šķērsošana ir visai mokoša un ilga. Tomēr pie elektromateriālu rūpnīcas „Jauda” nonācām lēnkustīgā plūsmā, kas tāda saglabājās līdz pat „Grindeks”. Slāvu aplī hronometrs rādīja vienu stundu un 26 minūtes. Odometrs – 95,6 km, kas veikti ar vidējo ātrumu 67 km/h, braucot atbilstoši Satiksmes noteikumiem (+/- 5 km/h robežās).

Tātad, lai gan tīri psiholoģiski šķiet, ka jaunais maršruts met lielāku loku, bet ierastā Daugavpils šoseja uz Rīgu ved taisnāk, šajā maršrutā tieši vecais ceļš ir par aptuveni 5 km garāks. It kā štrunts, bet ap puslitru vai pat vairāk degvielas šī mazā starpība tomēr teorētiski prasīs. Arī iztērētā laika starpība  - 17 minūtes – par labu jaunajam maršrutam. Ja ne pieminētais sastrēgumiņš, kāds negadījās turp braucot, būtu tikai minūtes 10-12. Puslīdz raiti ripojot, nepilnus 20 km šādā brītiņā var vinnēt. Tātad – no laika un veikto km skaita, ja vien galamērķis Rīgā ir puslīdz atbilstošs, arī vieglais auto, braucot pa jauno Tīnūži-Koknese var vinnēt.

Toyota Auris TS

Toyota Auris TS

Tagad solītais par degvielas patēriņu. Šo eksperimentiņu „AutoMedia.lv” veica, izmēģinot jauno „Toyota Auris Touring Sports” universāli ar hibrīda piedziņas kompleksu. Tātad – pilsētvidē, kādas ne mazums ir, braucot pa veco ceļu Rīga-Daugavpils, bieži savu vārdu teica hibrīda elektriskās piedziņas daļa, laujot degvielu taupīt. Savukārt jaunā ceļa maršrutu galvenokārt veicot šosejas režīmos, hibrīds pie teikšanas tika daudz retāk. Un rezultātā saraustītajā Rīga-Daugavpils ceļā „Auris TS Hybrid” parādīja taupīgāku sniegumu nekā ar vienmērīgu šosejas ātrumu – 4,3 litri pret 4,8 litriem uz 100km.

Domājam, ka, ja eksperimentā būtu izmantots auto ar tradicionālu ieksdedzes motoru, rezultāts būtu pretējs. Proti, arī degvielas taupības ziņā izdevīgāks būtu ceļs pa jauno šoseju, kas no Kokneses fakstiski līdz pat Rīgai ved garām apdzīvotām vietām.