„AutoMedia.lv” papildina „Renault braukšanas skolas” ieteikumus, kā pareizi un iespējami droši vilkt citu automobili sakabē

DSC04272

Krietnai daļai autovadītājiem gan jau būs gadījies nonākt bēdīgajā situācijā, kad parasti uzticamais spēkrats atsakās ripot, paliekot ceļmalā kluss un nevarīgs. Vienkāršākais veids, kā to dabūt līdz servisam, ir aizvilkt sakabē ar citu auto. Taču šāds pasākums ir saistīts ar paaugstinātu bīstamību. „Renault Braukšanas Skola” atgādina par drošības pasākumiem, kas jāievēro, velkot citu transportlīdzekli. Arī „AutoMedia.lv” šai sakarā atradās, ko piebilst.

Automobiļa vilkšanai ar citu auto var tikt izmantoti divi sakabes veidi – cietā sakabe vai lokanā sakabe. Visbiežāk tiek izmantota lokanā sakabe, kādas var iegādāties katrā degvielas uzpildes stacijā. Lietas, kas jāņem vērā „Renault Braukšanas skolas” skatījumā:

-       Ar lokano sakabi attālumam starp velkošo un velkamo auto vajadzētu būt no 4 līdz 6 m. Ja sakabes virve vai trose jau rūpnieciski nav izgatavota spilgta un viegli pamanāma, savienojums ir jāiezīmē ar sarkanbaltu brīdinājuma lentu vai dzeltenu jeb sarkanu karodziņu;

-       Cietās sakabes gadījumā attālums starp auto nedrīkst būt lielāks par 3 m;

-       Ja vilkšana notiek, izmantojot lokano sakabi, velkamajam auto kārtībā jābūt gan darba bremzēm, gan stāvbremzei;

-       Cietās sakabes gadījumā velkamajam auto jādarbojas vismaz vienai bremžu sistēmai;

-       Abos gadījumos velkamais auto jāapzīmē ar sarkano avārijas brīdinājuma trijstūri, to piestiprinot automašīnas aizmugurē, kreisajā pusē, bet, ja laika apstākļu dēļ redzamība ir slikta, papildus jāieslēdz arī auto avārijas mirgojošais brīdinājuma signāls;

-       Brīdinājuma trijstūra neizmantošana liedz pārējiem autovadītājiem adekvāti novērtēt situāciju un paredzēt, kādus potenciālus draudus var radīt priekšā braucošais, jo no aizmugures sakabe parasti nav pamanāma, bet mirgojošs avārijas signāls viens pats nebūt nenozīmē auto vilkšanu;

-       Ja kādu iemeslu dēļ netiek izmantots trijstūris, tad avārijas brīdinājuma signāllampas jāieslēdz obligāti;

-       Saskaņā ar LR Ceļu satiksmes noteikumiem, velkot mehāniskos transportlīdzekļus, braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h*;

-       Kad abas automašīnas ir sagatavotas vilkšanai, svarīgi noregulēt velkošā auto sānskata spoguļus tā, lai varētu redzēt arī to, kas notiek aiz velkamās automašīnas;

-       Braukšanu ieteicams uzsākt lēni un līgani, bez straujiem rāvieniem. Braucot jāņem vērā (īpaši, ja tiek izmantota cietā sakabe), ka velkamais auto var novirzīties no vilcēja trajektorijas, pat izbraukt no savas braukšanas joslas;

-       Velkot automašīnu, ieteicams izplānot maršrutu tā, lai izvairītos no ļoti asiem pagriezieniem. Jāņem vērā, ka braukšana atpakaļgaitā nav iespējama;

-       Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem aizliegts vilkt vairāk par vienu mehānisko transportlīdzekli; kā arī:

-       aizliegts vilkt transportlīdzekli, kam ir bojāta stūres iekārta (atļauts vilkt, tikai to daļēji novietojot uz velkošā transportlīdzekļa);

-       aizliegts vilkt mehānisko transportlīdzekli, kam bojātas darba bremzes, ja velkamā auto faktiskā masa ir lielāka par pusi no velkošā auto masas;

-       aizliegts vilkt ar lokano sakabi, ja ir bojāta vai nedarbojas velkamā mehāniskā transportlīdzekļa darba bremžu sistēma;

-       aizliegts vilkt ar lokano sakabi atkalas laikā;

-       aizliegts vilkt ar motociklu bez blakusvāģa, izņemot gadījumus, kad to paredzējis motocikla ražotājs un  motocikls bez blakusvāģa velk speciāli šim nolūkam paredzētu piekabi;

-       aizliegts vilkt velosipēdu vai mopēdu, kā arī motociklu bez blakusvāģa;

-       aizliegts vilkt vairāk par vienu piekabi (izņemot traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg);

-       aizliegts vilkt piekabi, kam masa pārsniedz vilcēja ražotāja noteikto vilkšanai paredzētās piekabes masu;

-       aizliegts vilkt traktortehnikas piekabi ar automobili.

„AutoMedia.lv” iesaka vēl ņemt vērā arī šādus apstākļus:

-       Visu vilkšanas laiku centieties, lai mīkstā sakabe būtu nospriegota. Tas ļaus iztikt bez asiem rāvieniem jeb vismaz tos iespējami mīkstinās, kā arī pasargās no iespējas, ka sakabe var nokļūt zem velkamā auto riteņiem. Pēdējais jāvēro īpaši rūpīgi, jo sekas var būt neprognozējamas;

-       Ja velkamajam auto nedarbojas motors, tad nedarbojas arī bremžu pastiprinātājs. Tas nozīmē, ka velkamā auto bremžu sistēma būs jūtami mazefektīgāka nekā parasti. Tādēļ velkošā auto vadītājs nedrīkst bremzēt strauji, jo velkamā auto bremzes visticamāk nebūs pietiekami efektīgas, lai šādā situācijā ātrumu samazinātu tādā pat līmenī, ka vilcēja auto. Turklāt jāņem vērā, ka velkamā auto vadītājam paiet mirklis, lai noreaģētu uz vilcēja uzsākto bremzēšanu;

-       Ja velkamajam auto nedarbojas motors, tad nedarbojas arī stūres pastiprinātājs. Tas nozīmē, ka velkamais auto ir grūtāk vadāms. Tādēļ velkošā auto vadītājam jācenšas iztikt bez straujiem manevriem;

-       Ja velkamajam auto turklāt arī ir izlādējies akumulators, tad avārijas brīdinājuma signālu izmantot nebūs iespējams. Šādā situācijā vilkšana sakabē jāveic vēl uzmanīgāk;

-       Ja velkamajam auto ir izlādējies akumulators, tad nedarbosies ne logu mazgāšanas sistēma, ne skaņas signāls. Tātad uz mitra ceļa seguma, nemaz nerunājot par dubļainu ceļu jeb vilkšanu lietus vai snigšanas laikā, ātrāk vai vēlāk pienāks brīdis, kad redzamība caur velkošā auto priekšējo stiklu kļūs kritiski bīstama. Tādēļ starp velkošā un velkamā auto vadītājiem jābūt norunātam, kā pēdējais var nodot signālu par nepieciešamību apstāties, lai notīrītu vējstiklu ar rokām. Pietiekami efektīgi būtu mobilo telefonu sakari, taču „AutoMedia.lv” atgādina, ka likumdošana neaizliedz pie stūres ēst un smēķēt, bet aizliedz vadītājiem braucot lietot telefonu, ja vien nav tā sauktās „brīvroku” sistēmas;

-       Sakabes nodrošināšanai jāizmanto tikai abu automobiļu ražotāju speciāli paredzētās aizkabināšanas vietas (stacionāras cilpas, speciāli šādam nolūkam ieskrūvējamas cilpas). Velkošā auto gadījumā der arī piekabes āķis, ja tāds ir, taču jānodrošina, lai sakabes cilpa no tā nejauši (piemēram, atslābstot sakabes spēkam) nenomauktos;

-       „AutoMedia.lv” iesaka kritiski novērtēt ikvienu benzīntankos, kā arī auto veikalos nopērkamo speciāli šim nolūkam paredzēto vilkšanas sakabi. Starp jēdzīgām var gadīties arī tīrie štrunti, kas visticamāk neizturēs, ja būs jāvelk kāds lielāks apvidus auto vai busiņš, kā arī var itin ātri pārtrūkt velkot pat mazākus auto, ja vilkšanas laikā neizdosies izvairīties no asiem rāvieniem;

-       Labi der un droša sakabe būs, piemēram, sintētiskās celšanas stropes (ar dažādiem celšanas parametriem), ko var nopirkt katrā „Depo” vai „K-Rauta” veikalā. Turpat atradīsiet arī atbilstošas karabīnes, ko arī noteikti iesakām nopirkt, lai sakabe nav jānodrošina ar nereti redzēto „slideno” uzgriežņu atslēgu vai ko tamlīdzīgu cilpas galā;

-       Visbveidzot, lai arī to neliek normatīvie akti, „AutoMedia.lv” iesaka ikvienam, tāpat kā aptieciņu, avārijas trijstūri un ugunsdzēšamo aparātu, mašīnā turēt arī auto sakabei nepieciešamo, lai, potenciālo vilcēju apturot, jums viss jau būtu gatavs, nevis jālūdzas kā pats vilkšanas pakalpojums, tā arī „striķis”.

*Avots: Ceļu satiksmes noteikumi, www.likumi.lv

Birkas: