CSDD šefs: šogad mūsu rūpju fokusā gājēju drošība

Desmit gados bojā gājušo skaits ceļu satiksmes negadījumos Latvijā ir samazinājies vairāk kā divas reizes, uzsverot tajā arī Ceļu Satiskmes Drošības direkcijas (CSDD) centienu nopelnus, „AutoMedia.lv” sacīja direkcijas valdes priekšsēdis Andris Lukstiņš. Ja 2003.gadā uz Latvijas ceļiem dzīvības zaudēja 532 cilvēki, tad 2012. gadā to skaits bija sarucis līdz 177, kas ir ievērojams kritums.

Pēdējos gados gan šī bēdīgā statistika tik strauji nesamazinoties, atzina CSDD vadītājs. Nule aizvadītā gada beigas pat bijušas salīdzinoši biedējošas, jo tieši pēdējos mēnešos 2013.gada bojā gājušo skaits strauji sasniedzis 178 zaudētas dzīvības.

Šis gads gan ceļu satiksmes drošības jomā ir sācies cerīgāk kā aizvadītais.  Salīdzinot ar 2013.gada janvāri, kad bojā gāja deviņi cilvēki, tad šā gada janvārī avārijās ir septiņi letāli gadījumi.

Biedējoši, ka trešdaļa no ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušajiem ir gājēji.

 

CSDD vadītājs norūpējies par lielo negadījumu rezultātā mirušo gājēju skaitu

CSDD vadītājs norūpējies par lielo negadījumu rezultātā mirušo gājēju skaitu

Andris Lukstiņš „AutoMedia.lv” informēja, ka 2013.gada novembrī pat puse no visiem bojā gājušajiem bija gājēji, bet katru gadu vidēji ap 30%. Šai ziņā tik negatīvi graujoša statistika neesot nevienā no Eiropas attīstītajām valstīm. „Mūsu gadījumā vainojama ir infrastruktūra, jo gājēji un autobraucēji pārāk bieži spiesti pārvietojas pa vienu un to pašu vietu. Kamēr tas tā būs, tikmēr agri vai vēlu kāds atkal ies bojā,” pārliecināts ir Lukstiņš.

Lai samazinātu cietušo gājēju skaitu katru gadu tiekot dalīti atstarotāji, tomēr šīs aktivitātes ne vienmēr glābj dzīvības. Tādēļ, kā apgalvoja CSDD vadītājs, Satiksmes noteikumos ir paredzēts iestrādāt normu, ka tumšā diennakts laikā neapgaismotos ceļu posmos gājējiem obligāti mugurā ir jābūt atstarojošajai vestei vai apģērbam ar gaismu atstarojošiem elementiem.

Lai mainītu sabiedrības attieksmi pret drošību uz ceļiem un uzlabotu zināšanas par drošu ceļu satiksmi, pēc Andra Lukstiņa domām,

prioritāri ir nepieciešams izglītot bērnus, lai viņu attieksme nebūtu tāda, kāda tā šobrīd ir pieaugušajiem.

Arī CSDD pārstāvis Jānis Golubevs uzskata, ka, papildus direkcijas veiktajiem pasākumiem bērnu un jauniešu izglītošanā, arī skolās ir nepieciešams ieviest speciālu mācību programmu.

„Mēs gribam, lai skolās tiktu pasniegta programma ceļu satiksmes drošībā. Var gan piekrist, ka ir ļoti diskutabli pasniegt tikai satiksmes drošību, jo līdzīgas programmas skolās vēlētos ieviest gan ugunsdzēsēji, gan gāzes dienests. Drošība skolās būtu jāmāca no viesiem skatpunktiem, lai bērni zinātu kā pareizi rīkoties dažādās situācijās,” spriež Jānis Golubevs.

CSDD novērots, ka bieži pēc sociālajām kampaņām tieši bērni ir tie, kas pieaugušajiem atgādina, ka mašīnā nepieciešams piesprādzēt drošības jostas, ka būt piesardzīgiem. Tādējādi CSDD cer, ka bērni būs tie, kas mainīs pieaugušo domāšanu un liks vairāk rūpēties par satiksmes drošību.

Tā kā ikviena CSDD rīkotā sociālā kampaņa esot devusi pozitīvu rezultātu, tad, kā norādīja Lukstiņš, pavasarī īpaša uzmanība tiks pievērsta mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Paredzēts arī izstrādāt pilnīgi jaunu Satiksmes noteikumu nodaļu riteņbraucējiem, kur vienkāršotākā valodā būs noteiktas viņu normas un uzvedība ceļu satiksmē.