Lai gan Valsts policija (VP) septembra beigās solīja radarus uz ceļiem atgriezt ātrāk, 12.oktobrī – pēc divu nedēļu ilgām sarunām -vienošanās ar uzņēmumu “V-Traffic” par fotoradaru darbības atjaunošanu ir panākta . Radari atsāks darbību jau 13.oktobrī,
taču panāktā vienošanās būs spēkā ne ilgāk kā līdz šā gada 31.decembrim, aģentūrai LETA pastāstīja Iekšlietu ministrijas (IeM) preses pārstāve Gunta Skrebele.
Kā ziņots, 28.septembrī tika izbeigts starp VP un “V-Traffic” noslēgtais līgums par fotoradaru ieviešanu uz Latvijas ceļiem. Dažas dienas pirms šī līguma laušanas valdība uzdeva IeM divu mēnešu laikā izvērtēt iespēju atpirkt no Vācijas ražotāja “Vitronic GmbH” ne vairāk kā 57 radarus, kas strādāja uz Latvijas ceļiem līdz līguma izbeigšanai.
No 13.oktobra uz Latvijas ceļiem tikšot izvietoti ne mazāk kā 20 fotoradari, jo pārējām mērierīcēm patlaban tiekot veikta tehniskā apkope, taču pēc apkopes pabeigšanas «ierindā» atgriezīšoties arī pārējie radari. Pirmos fotoradarus izvietošot Rīgā un tās apkārtnē, ņemot vērā gan satiksmes intensitāti, gan tumšos laika apstākļus, kā arī pēdējā laikā notikušos traģiskos ceļu satiksmes negadījumus. Tikmēr pārējos Latvijas reģionos pastiprinātā režīmā turpināšot dežurēt ceļu policijas ekipāžas.
Gan stacionāro, gan pārvietojamo fotoradaru dislokācijas vietas būšot norādītas Valsts policijas interneta mājaslapā.
Panāktā vienošanās paredz, ka “V-Traffic” nodrošinās fotoradaru darbību vismaz 12 stundas diennaktī atbilstoši VP norādītajām vietām, izņemot laiku, kad mērierīces objektīvu iemeslu dēļ nebūs darboties spējīgas. Arī laikā, kamēr būs spēkā pagaidu vienošanās,
komersants saņemšot 35% no faktiskajām iedzīvotāju soda naudās samaksātajām summām
par tiem pārkāpumiem, ko mērierīces būs fiksējušas. Nekādu citu samaksu komersants no valsts nesaņemšot. Vienošanās paredzot, ka par katru konstatēto «V-Traffic» pārkāpumu, kas nebūšot savlaicīgi novērsts, VP varēšot no šī komersanta prasīt līgumsodu 200 latu apmērā. Vienlaikus policija būšot tiesīga izbeigt pagaidu vienošanos arī pirms 31.decembra, ja komersants septiņu dienu laikā pēc VP rakstiska brīdinājuma nebūšot novērsis saistību neizpildi. VP būšot tiesīga jebkurā brīdī vienpusēji izbeigt pagaidu vienošanos, desmit dienas iepriekš par to paziņojot «V-Traffic». Līgumu varot izbeigt, arī pusēm savstarpēji vienojoties.
“AutoMedia.lv” komentārs: Lai arī radaru darbība ir atjaunota, kas no satiksmes drošibas viedokļa ir apsveicami, izskatās, ka uzņēmums (jeb precīzāk – ļaudis, kuri to pārstāv neatkarīgi no nadzīgi veiktajām nosaukumu maiņām) joprojām komandē parādi. Kā citādi izskaidrot faktu, ka, tāpat kā pirms pamatotās līguma laušanas par reālu nespēju izpildīt saistības, caurkritušais radaru ieviesējs atkal kādu laiciņu legāli iekasēs trešdaļu no soda naudu summām? Tā it kā ar projekta realizāciju nekas greizs nebūtu noticis! Un kā citādi izskaidrot to, ka pārvietojamie radari, kas, kā tiek pasniegts, tiek izvietoti vietās, kur norāda VP, tāpat kā agrāk, atkal biežāk redzami tur, kur viegli “iekasēt”, nevis tur, kur bieži notiek smagi satiksmes negadījumi?
Zīmīgi arī tas, ka, kā jau daudz kas šaubīgām ēnām apvītajā radaru lietā, no VP puses netika skaidri pateikts, kas tie par pārkāpumiem, par ko “V-Traffic” var sodīt ar 200 latu sodiem. Vai tos centīsies konstatēt pati VP, vai arī iedzīvotāji var ziņot par iespējamiem pārkāpumiem un uz šādiem ziņojumiem tiks reaģēts?
Radarus vajag! Tie ir viens no visnotaļ efektīgiem satiksmes drošības nodrošināšanas instrumentiem, ja vien izpildījums netiek “sačakarēts”, kā tas ir Latvijas gadījumā. IeM tagad cenšas panākt vienošanos par vismaz 57 “V-Traffic” valdījumā esošo radaru atpirkšanu no ražotāja – Vācijas kompānijas ”Vitronic Gmbh”. Cik zināms, pagaidām nesokas. Bet vai sabiedrība nebūtu tiesīga uzzināt, ko vairāk par šo iespējamo darījumu, ko nu jau plānots veikt par nodokļu maksātāju naudu, kā arī par iespējamām alternatīvām?