Kravas auto izposta drošības saliņu jaunajā rotācijas aplī pie Kokneses

1-Avarija_Kokneses aplis 20.09.2013. 10

Piektdien, 20.septembrī no autoavāriju statistikas viedokļa tika „iesvētīts” tikai nesen satiskmei pilnībā atklātais rotācijas aplis Koknesē, kas savieno A6 šoseju Rīga-Daugavpils un vēl braucējiem oficiāli neatvērto jauno autoceļu Tīnūži-Koknese.

Kravas seglvilcējs „Iveco Stralis” ar smagu, bet avārijas brīdī, paldies Dievam, vismaz tukšu treileri, braucot no Jēkabpils puses, nebija trāpījis iegriezt aplī, bet gan, kā saka – aizgājis taisni. Proti, noslaucījis savā ceļā visas ceļazīmes, pamatīgi uzaris akmeņiem bruģēto trijstūra drošības saliņu un, šķērē sagriezies palicis šķērsām abām apļa joslām. Par tukšo (mazāks svars – mazāka inerce, īsāks apstāšanās ceļš) treileri vēl lielāka laime apstāklī, ka apļa atzars virzienā uz Tīnūžiem vēl ciet un gan jau ļoti reti kāds šai vietā pagaidām brauc vairāk kā pusapli. Respektīvi – „Stralis”, ietriekdamies aplī, nevienu citu auto nesašķaidīja, upuru un pat cietušo nav un šis satiksmes negadījums  Ceļu policijas statistikā pat nekādu atbalsi negūs.

Apskatot notikuma vietu, pirmais, kas ienāk prātā – šoferis aizmidzis vai kramā.

„Nē!” portāla „AutoMedia.lv” pārstāvim gandrīz vai līksmi attrauc viens no notikuma vietā strādājošajiem policistiem: „Nav dzēris. Jaunais asfalts šai vietā pēc lietus slidens. Cilvēks vienkārši nav  varējis nobremzēt. Cietušo nav – viss vienkārši.”

10-Avarija_Kokneses aplis 20.09.2013. 12

Mūsuprāt, tik vienkārši vis nav. „AutoMedia.lv” vēlāk noskaidros, ko īsti policisti būs sarakstījuši negadījuma protokolā. Ja, kā avārijas iemesls būs minēti slideni ceļa apstākļi, vai vismaz tādi būs atzīmēti kā vadītāja vainu mīkstinoši, tad nekas nav vienkārši. Pirmkārt jau ar konkrēto policistu profesionalitāti.

Ikvienam autovadītājam ir pienākums vērtēt ceļa apstākļus un izvēlēties tiem atbilstošu ātrumu un braukšanas manieri. Blondīne no autoskolas sola varētu taisnoties, ka neko nezināja un nesaprata, jo tādas lietas jau autoskolās parasti nestāsta, taču

profesionālam šoferim vajadzētu zināt, ka uz svaigi klāta asfalta riepu saķere ir sliktāka pat bez lietus, kur nu vēl mitrā laikā…

Asfalta sastāvā ir naftas produkts bitumens un, kādu laiciņu pēc uzklāšanas, no virskārtas izdalās eļļas (profesionāli ceļu būvnieki, zinās pastāstīt gudrāk un plašāk), veidojot uz brauktuves izkliedētus pilienus vai pat vienlaidus eļļas plēvīti, kas kombinācijā ar ūdeni nozīmē palielinātu slīdēšanas risku.

„Stralis” šoferim tas bija jāzina kā ābece un, ja jau līņāja, jābūt gatavam, ka bremzēšana var būt ievērojami neefektīgāka. Taču, vērojot akmens arumu lauka garumu, gribas domāt, ka vadītājs ir ignorējis ne tikai konkrēto situāciju, bet nav arī ievērojis ceļu satiksmes noteikumus, kas uzrakstīti daudz konkrētāk par ceļa apstākļu vērtēšanu. Proti, visticamāk, braucis pirms apļa ātrāk nekā atļauj iepriekš uzstādītās ceļa zīmes un kā saprātīgi iesaka pirms apļa ierīkotā gājēju pāreja, par kuras esamību arī informēja ceļa zīmes. Attiecīgi – notikušajā satiksmes negadījumā svaigajam asfaltam un lietutiņam ir tikai sekundāra loma.