Pasaules ekonomikas forums Latvijas autoceļus novērtē ļoti kritiski, mūsējie stīvējas pretī

Ceļu kvalitātes ziņā Latvija 144 pasaules valstu konkurencē ierindota 99.vietā līdzās Tanzānijai, Zimbabvei un Zambijai, liecina Pasaules ekonomikas foruma ekspertu veiktais pētījums.

Ceļu kvalitāte ziņojumā ietvertajās valstīs novērtēta ar vienu līdz septiņiem punktiem. Viens punkts nozīmē, ka ceļu sistēma valstī ir ļoti neattīstīta, savukārt septiņi punkti nozīmē, ka ceļu sistēma, atbilstoši starptautiskajiem standartiem, ir plaša un efektīva.

Latvijas ceļu stāvoklis novērtēts ar 3,2 punktiem, Latvijai ierindojoties vienā līmenī ar Melnkalni, Tanzāniju, Zimbabvi, Zambiju, Senegālu un Tadžikistānu.

Iepriekšējā ziņojumā, kurā ietverti dati par 2010.-2011.gadu, Latvija ierindojās 101.vietā. Baltijas valstu starpā visaugstākā ceļu kvalitāte ir Lietuvā, kas ieņem 32.vietu, saglabājot savu pozīciju salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Savukārt Igaunija ierindota 61.pozīcijā, salīdzinot ar 51.vietu pirms gada. Igaunijā ceļu sistēma novērtēta ar 4,2 punktiem, bet Lietuvā – ar 5,2 punktiem.

Vislabākie ceļi pasaulē ir Francijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, Singapūrā, Portugālē un Omānā. Savukārt vissliktākā ceļu kvalitāte no visām ziņojumā iekļautajām valstīm ir Moldovā, kas saņēmusi 1,5 punktus, kā arī Haiti, Rumānijā un Mongolijā.

“AutoMedia.lv” jau izteica viedokli, ka galvenā problēma valsts autoceļu uzturēšanā ir nespēja politiskā līmenī sakārtot šo jautājumu un ilgspējīgas stratēģijas trūkums.

Satiksmes ministrijas (SM) un “Latvijas Valsts ceļi” (LVC ) pārstāvji, protams, jau metušies aizstāvēties, apgalvojot, ka apšauba minētā pētījuma aobjektivitāti.

Īsi rezumējot mūsu Satiksmes ministrijas un “Latvijas Valsts ceļi” atbildes  paziņojumus iznāk – tie ārzemnieki jau neko nesajēdz… Kāda sagadīšanās – gluži identiski visādās nejēdzībās vainotie allaž reaģē uz Valsts Kontroles ziņojumiem.

Neviens no Pasaules ekonomikas foruma (WEF) Globālās konkurētspējas ziņojuma par ceļu stāvokli pasaules valstīs pārstāvjiem nav vērsies Satiksmes ministrijā (SM) vai VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC), tāpēc nav skaidrs, pēc kādiem kritērijiem ir vērtēts pasaules valstu ceļu stāvoklis un Latvija ierindota 99.vietā.

SM pārstāvis Aivis Freidenfelds norāda, ka ministrija nevar komentēt, kāda bija ekspertu pētījumā izmantotā metodika un atlases kritēriji, lai Latvija saņemtu šādu vērtējumu, taču vērš uzmanību, ka pie SM oficiāli nav vērsusies neviena Pasaules ekonomistu foruma amatpersona, lai iegūtu jebkādus datus par ceļu stāvokli Latvijā.

LVC Komunikācijas daļas vadītājs Mārtiņš Dambergs norāda, ka arī LVC neesot vērsies neviens pētījuma pārstāvis, tāpēc “varu izteikt tikai savas šaubas par pētījumā izmantoto metodiku un atlases kritērijiem, kas mums diemžēl nav zināmi”. Viņš arī atzīmē, ka pētījumā Polija ierindota vēl aiz Latvijas, lai gan pēdējos gados ieguldījusi miljardiem eiro jaunu maģistrāļu celtniecībā.