Paši vadītāji uzskata, ka braukšanas kultūra pasliktinās

Traffic_2

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir veicis aptauju, lai noskaidrotu viedokli par autovadītāju braukšanas paradumiem.

LTAB aptauju par autovadītāju braukšanas paradumiem veica otro gadu un tajā piedalījās 310 respondenti, kuri ikdienā sēžas pie auto stūres. Tās ietvaros tika analizēti bīstamākie autovadītāju paradumi, vadītāju pašnovērtējums par Latvijas autobraucēju kultūru uz ceļa, kā arī tas, kā viņi paši vērtē savu braukšanas stilu.

“Pozitīvi, ka lielākā daļa (55,2%) autovadītāju uzskata, ka braukšanas kultūra uz mūsu ceļiem ir apmierinoša vai laba. Tomēr, ja salīdzina šos datus ar pērn veiktās aptaujas rezultātiem, tad optimistiski noskaņoto skaits ir sarucis par 9%,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka gandrīz par 12% pieaudzis to respondentu skaits, kas uzskata, ka braucēju kultūra uz ceļa ir katastrofāla.

Apkopotie rezultāti liecina, ka lielākā daļa aptaujāto domā, ka paši ir atbildīgi braucēji, un pārkāpumus biežāk pamana citu, nevis savās darbībās. Gandrīz 88% braucēju norāda, ka citi vadītāji bieži vispār neieslēdz pagrieziena signālus vai dara to ļoti novēloti. Turklāt jāatzīmē, ka pērn šādu novērojumu izteica par 14% mazāk autovadītāju. Zīmīgi, ka daļa aptaujāto autovadītāju uzskata,

ka nekāds ļaunums nenotiks, ja manevrs tiks izdarīts pēkšņi un pat neatļauti.

„Bieži mūsu autovadītājus var ietekmēt tikai bargs sods vai likuma prasība, un tiek aizmirsts, ka ikviena nepareiza vai maldinoša kustība uz ceļa var izraisīt smagus ceļu satiksmes negadījumus. Nerādot pagrieziena rādītājus, mēs ne tikai maldinām citus satiksmes dalībniekus, bet arī pakļaujam lielam riskam sevi un savus pasažierus. Jāatceras, ka esot uz ceļa, gan kā gājējam, gan kā autovadītājam, mums katram ir tiesības un pienākumi. Ja cienīsim viens otru, tad atrasties uz ceļa visiem būs ērtāk un vieglāk,” uzsver LTAB valdes priekšsēdētājs.

Tajā pat laikā autovadītāji savas braukšanas iemaņas vērtē krietni augstāk nekā citu satiksmes dalībnieku spējas. Lielākā daļa savās atbildēs norāda, ka paši biežāk ievēro braukšanas noteikumus. 80% respondentu atzīst, ka pagrieziena rādītāju paši ieslēdz arī tad, ja apkārt nav citu transportlīdzekļu vai gājēju. 71% norāda, ka paši obligāti rāda pagriezienu arī gadījumos, kad galvenais ceļš krustojumā maina virzienu, bet tikai 5% autovadītāju atzīst, ka to nedara vispār.