Pētījums: puse no kravas automobiļu vadītājiem neizmanto drošības jostu. „Volvo Trucks” aicina mainīt ieradumu.

Drosibas jostas

Izmantojot drošības jostu, iespēja izdzīvot nopietnā satiksmes negadījumā palielinās divkārt, liecina jaunākais Pasaules veselības organizācijas ziņojums. Visbiežāk sprādzēšanos ignorē kravas mašīnu šoferi.

Ja vadītājs vai pasažieris piesprādzē drošības jostu, viņam ir divreiz lielākas iespējas palikt dzīvam nopietnā satiksmes negadījumā. To apliecina jaunākais Pasaules Veselības organizācijas ziņojums „Ceļu satiksmes drošības situācija pasaulē 2013. gadā”.

Drošības jostu lietošana ziņojumā ir izcelta kā viens no svarīgākajiem faktoriem ceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

Šobrīd obligāta drošības jostu lietošana ir noteikta 111 pasaules valstu likumdošanā. Eiropas Savienībā drošības josta ir obligāta gan vieglajiem, gan kravas automobiļiem kopš 2006. gada. Drošības jostu lietošanu īpaši ignorē kravas transporta vadītāji. Statistika liecina, ka katrs otrais no visiem kravas automobiļu vadītājiem izvēlas nepiesprādzēt drošības jostu.

„Pēdējos gados kravas automobiļu vadītāji biežāk sāk izmantot drošības jostu, tomēr tik un tā šis skaits ir mazāk nekā puse. Tas notiek par spīti tam, ka gan mūsu uzņēmuma, gan Eiropas mēroga pētījumi liecina, ka vismaz 50 procenti no satiksmes negadījumos bojā gājušajiem kravas automobiļu vadītājiem būtu izdzīvojuši, ja būtu piesprādzējuši drošības jostu. Tikai pieci procenti no bojā gājušajiem kravas automobiļu vadītājiem ir bijuši piesprādzējušies,” norāda „Volvo Trucks” satiksmes un produktu drošības direktors Karls Johans Almkvists.

Šo situāciju apstiprina Zviedrijas satiksmes drošības organizācijas NTF nesen veiktais pētījums, kura ietvaros no 2011. līdz 2013.gadam tika aptaujāti vairāk nekā 700 un intervēti vairāk nekā 200 kravas automobiļu vadītāji. Lielākā daļa atzina, ka piesprādzē drošības jostu, braucot ar vieglo automobili, bet tikai puse to dara pie kravas automobiļa stūres. Daži no minētajiem iemesliem bija: drošības jostas piesprādzēšana un noņemšana ir grūta, neērta vai aizņem laiku.

„Paturot prātā, ka drošības josta var izšķirt iznākumu starp dzīvību un nāvi, šādi attaisnojumi nav vērā ņemami. „Volvo Trucks” iegulda būtiskus resursus negadījumu novēršanas sistēmu izstrādē, taču satiksmes negadījumu risku nebūs iespējams novērst pilnībā, kamēr tik liela loma tajā būs cilvēciskajam faktoram. Tāpēc es aicinu gan pārvadātājus, gan autovadītājus viņu iespēju robežās darīt visu drošības uzlabošanai. Visvienkāršākais paņēmiens neapšaubāmi ir vissvarīgākā drošības elementa – drošības jostas – izmantošana.

„Ja vairāk satiksmes dalībnieku izmantotu drošības jostu, Eiropas Savienībā vien ik gadu varētu glābt vairāk nekā 7000 dzīvību. Profesionāliem autovadītājiem būtu jārāda piemērs pārējiem,” piebilst Karls Johans Almkvists.