Vairāk uzmanības bērnu apmācībai!

child_in_traffic

Pēdējo trīs gadu statistika liecina, ka par 10% palielinājies satiksmes negadījumos iekļuvušo bērnu skaits.

Lai 4 līdz 12 gadus vecus bērnus efektīvi izglītotu satiksmes drošības jautājumos, ir jāizprot ierobežojumi, ko rada konkrētais vecums, un tas, ka neviens to nevar paveikt efektīvāk kā vecāki.

“Noteiktas uzvedības parādīšana bērnam būtu jāsāk pēc iespējas agrākā vecumā. Pirmā svarīgākā mācība ir pašu vecāku uzvedība. Jūs nevarat gaidīt, ka bērns piesprādzēsies ar drošības jostu, ja redzēs, ka vecāki to nedara. Tas rada pretrunīgu informāciju, un bērns sapratīs tikai to, ka drošības jostu lietošana nav svarīga, jo tētis un mamma to nelieto,” skaidro, „Renault” autoskolas direktors Zbigņevs Veseli.

Pagājušā gada statistika ir nopietns brīdinājums vecākiem un pašiem bērniem.

2013. gadā satiksmes negadījumos uz ceļiem bija iesaistīti 484 bērni, no kuriem septiņi diemžēl gāja bojā.

Pētījumi pierāda, ka vecuma ierobežojumi un noteiktas spējas, kas izveidojas krietni vēlāk, neļauj bērniem uztvert noteiktu informāciju. Piemēram, ir noskaidrots, ka bērni, kas jaunāki par 9 gadiem, neprot atpazīt bīstamas satiksmes situācijas – tie nespēj noteikt, vai gājējs, kas šķērso ielu, ir drošībā.

Raksturīgi ir arī tas, ka bērns spēj atkārtot iemācītas darbības tikai konkrētajās vietās, kur veikta šī apmācība. “Ja vecāks bērnam ir iemācījis šķērsot gājēju pāreju, piemēram, ceļā uz skolu, tas nenozīmē, ka bērns spēs adekvāti rīkoties jaunā vietā. Tas ir jāņem vērā bērnu aizbildņiem,” uzsver speciālisti.

Pētījumi pierāda arī to, ka bērna paša gūtā pieredze, pilnveidojot reālās praktiskās iemaņas, ir visefektīvākais mācīšanās veids. Proti, praktiski vingrinājumi tuvāko cilvēku uzraudzībā var paātrināt mācīšanās procesu. Apmācību, kā šķērsot ielu, var sākt jau no piecu gadu vecuma, tomēr vairums bērnu līdz 10 gadu vecumam joprojām pieļaus kļūdas, izvērtējot ielas šķērsošanai izvēlētās situācijas drošību. Toties 12 gadus vecs bērns, saņemot pareizu apmācību, mācēs uzvesties gandrīz kā pieaudzis gājējs.