Valdība lemj “Vitronic” fotoradarus neatpirkt, “V-Traffic” paziņo par radaru darbības pārtraukšanu jau 15.decembrī

Stacionarais radars Salaspils_15.10.2012 03

Valdība 4.decembrī slēgtā sēdē lēma atbalstīt Iekšlietu ministrijas (IeM) sagatavoto priekšlikumu un neatpirkt fotoradarus no Vācijas ražotāja “Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme GmbH” (“Vitronic GmbH”), informējis Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis. Tūlīt pēc valdības lēmuma paziņošanas, uzņēmuma “V-Traffic”, kas apsaimnieko fotoradarus, valdes loceklis Sergejs Borisovs portālam “Nozare.lv” sacījis, ka „V-Trafic” sagatavojis paziņojumu Valsts policijai par 12.oktobrī noslēgtās vienošanās par fotoradaru darbības atjaunošanu vienpusēju laušanu.

Priekšlikumu neatpirkt fotoradarus IeM bija sagatavojusi, izvērtējot kompānijas “Pricewaterhouse Coopers” (PwC) auditoru sagatavoto ziņojumu, kurā norādīts uz fotoradaru pārņemšanas iespējamiem riskiem, prognozējamajiem finansiālajiem ieguvumiem un zaudējumiem. Vienlaikus valdība atļāva IeM Nodrošinājuma valsts aģentūrai un Valsts policijai (VP) veikt nepieciešamās iepirkuma procedūras, lai aprīkotu policijas transportlīdzekļus ar radariem un videoieraksta sistēmu. Policijas automašīnās uzstādītos radarus plānots modernizēt un pārbūvēt par summu, kas nepārsniedz 487 874 latus.

Ministru kabinets uzdeva IeM kopīgi ar Satiksmes ministriju (SM) izvērtēt iespējamos stacionāro fotoradaru ieviešanas risinājumus Latvijā un līdz 2013.gada 1.martam iesniegt priekšlikumus par institūciju, kas nodrošinās fotoradaru ieviešanu, kā arī fotoradaru ieviešanas termiņiem.

Kā preses konferencē informēja PwC valdes locekle Zlata Elksniņa-Zaščirinska, “Vitronic GmbH” piedāvātais biznesa modelis ir neefektīvs, jo koncentrējas uz pārvietojamo radaru izmantošanu, kas prasa apjomīgu manuālu darbu un augstas uzturēšanas izmaksas. Turklāt komersanta iesniegtais finanšu piedāvājums neietverot visas radaru darbības nepārtrauktības nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas. Kā norādīja auditori, lai gan piedāvātā tehnoloģija ir pēdējās paaudzes, tā jau ir lietota iepriekšējā līguma laikā, turklāt daļai no tehnikas garantijas termiņš ir beidzies. PwC arī secinājusi, ka pārvietojamie radari ir viegli pārveidojami par stacionārajiem.

Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis vakar notikušajā preses konferencē paudis pārliecību, ka fotoradari uz Latvijas ceļiem ir nepieciešami, tāpēc to iegādei IeM līdz pavasarim meklēs risinājumus kopīgi ar SM.

No ministra teiktā noprotams, ka viņš par lietderīgākiem uzskata stacionāros, nevis pārvietojamos fotoradarus.

Tāpat Kozlovskis prognozējis, ka fotoradarus valsts varētu iegādāties savā īpašumā, rīkojot publisko iepirkumu, nevis īstenot publiskās un privātās partnerības modeli, kā tas bija iepriekš.

Valdībā pieņemtais lēmums nozīmēja, ka no 2013.gada 1.janvāra „V-Trafic” rīcībā esošās ātruma kontroles mērierīces uz Latvijas ceļiem nedarbosies. Kā solījis VP priekšnieks ģenerālis Ints Ķuzis, policija spēšot optimāli nodrošināt atļautā braukšanas ātruma kontroli uz ceļiem, līdz tiks noslēgts līgums par jaunu fotoradaru ieviešanu. Savukārt “V-Traffic” pārstāvis Brorisovs pēc valdības lēmuma paziņošanas informējis, ka 12.oktobrī noslēgtā pagaidu vienošanās, kas paredzēja fotoradaru izmantošanu līdz 31.decembrim, tiks vienpusēji lauzta, negaidot tās termiņa izbeigšanos – jau pēc desmit dienām – 15.decembrī.

Nekādus citus komentāris „V-Trafic” pārstāvis nav sniedzis. Savukārt Vācijas ražotāja “Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme GmbH” (“Vitronic GmbH”) pārstāvis Patriks Šulce biznesa portālam “Nozare.lv” sacījis, ka tagad “mainīsies daudzas lietas”, taču uzņēmuma komunikācijas politika paliks nemainīga, un šis jautājums netiks komentēts.