Nu jau aizejošajā gadā „FIAT” ražotajam populārajam komercfurgonam „Ducato” apritēja 33 gadi. Šo gadskārtu tā īsti par jubileju nenosauksi, taču itāļu ražotāja komerctransporta nodaļa šo notikumu atzīmēja, laižot klajā jaunu – jau sesto „Ducato” paaudzi.
1978.gadā itāļu autoražotājs „FIAT” apvienoja spēkus ar franču koncerna „PSA Peugeot Citroen” speciālistiem, lai izveidotu tam laikam modernu vieglās klases kravas automobili. Pēc trijiem gadiem klajā nāca pirmās paaudzes furgons, kas „Peugeot” izpildījumā ieguva modeļa kodu „J5”, „Citroen” bija marķēts kā „C25”, „Alfa Romeo” versijā – „AR6”, bet „FIAT” brālītim bija dots daudzsološs nosaukums „Ducato” (dukāts – zelta monēta, laika posmā no 13 līdz 18 gadsimtam bija stabili konvertējama Vidusjūras zemēs un citviet Centrāleiropā). Automobiļi tika ražoti Itālijas vidienē jaunuzceltajā Atesas rūpnīcā.
Kopš 1981.gada pasaulē aizgājuši vairāk nekā 2,6 miljoni „Ducato”.
Eiropā „FIAT” furgons ar 19% tirgus daļu ieņem stabilu otro vietu
kravas automobiļu kategorijā ar pilno masu līdz 4 t (pirmajā atrodas „Ford Transit”), bet tādās valstīs kā Polija, Grieķija, Šveice, Norvēģija, Ungārija un Slovākija tas savā klasē ir tirgus līderis. Sevišķu popularitāti „Ducato” ir iemantojis kemperu biznesā – pēdējos gados uz itāļu automobiļa bāzes Eiropā tiek izgatavotas aptuveni trīs ceturtdaļas pašgājēju-māju.
Inteliģentāks izskats
Līdzšinējais „Ducato” un tā franču brāļi, kas jau labu laiku pazīstami kā „Peugeot Boxer” un „Citroen Jumper”, pēc pēdējā ‘feslifta’ tika ražoti un tirgoti astoņus gadus. Lieki teikt, ka tas ir liels laiks, pat mērot pēc komerctransporta standartiem. Taču nu visbeidzot itāļu-franču vieglais kravas automobilis ir atdzimis un ieradies jaunā kvalitātē.
Jūtams, ka beidzot arī komercautomobiļu veidotāji līdztekus rūpēm par apjomiem un tonnāžu, ergonomiku, drošību un ekspluatācijas izmaksām ir atcerējušies par tādu nepraktisku kategoriju kā dizainu. Protams, „Fiat Ducato” joprojām saglabājis pierasto kastveida siluetu un klasiskās proporcijas, taču izskatās ne tikai mūsdienīgi interesanti, bet jau visnotaļ glīti.
Itāļu furgona „sejai” zināmu inteliģenci piešķir uzsvērti taisnām līnijām izzīmētais motora pārsegs, izstieptie rombveida galveno gaismu lukturi, kuru kontūras papildus izceļ dienas gaitas gaismu diožu virtenes, platā radiatora restes trapece, bet to visu kopā satur masīvais priekšējais buferis. Pēdējais, starp citu, lai atvieglotu remontu un mazinātu izmaksas, salikts no četrām atsevišķām daļām.
Itāļu ražotāja pārstāvji ar zināmu lepnumu uzsver, ka jaunajam „Ducato” ir iespējams teju tūkstotis virsbūves konfigurācijas variantu. Tostarp piedāvājumā ir iekļauti daži interesanti jaunumi kā, piemēram, septiņvietīgs kravas-pasažieru kombi, pašizgāzējs ar trīspusīgu kravas kastes pacelšanas iespēju u.tml.
Bet furgona versijai pieejami trīs atšķirīgi riteņu bāzes garumi, četri dažādi virsbūves garumi un trīs jumta augstumi, kā rezultātā kravas nodalījuma tilpums variē diapazonā no 8 līdz 17 m3, bet kravnesība – no 800 līdz 2100 kg. Lielākā iespējamā pilnās masas versija ir 4,4 tonnas.
Izšķirošie 100 ml?
Atšķirībā no „Peugeot/Citroen” brāļiem, kas izmanto „PSA” 2,2 l dīzeļdzinēju, „Ducato” par spēka agregātu kalpo „FIAT” ražotais 2,3 Multijet dīzelis.
Tas tiek piedāvāts trijās jaudas versijās – ar 130, 150 un 180 ZS.
Kā liecina ražotāja informācija, pateicoties veiktajām modifikācijām, izdevies paaugstināt motora efektivitāti, kā rezultātā aptuveni par 10% samazināt degvielas patēriņu. Vēl papildus līdz 5% ļauj ietaupīt tādi moderni aprīkojuma elementi kā elektroniskā Start-stop sistēma, pārnesumu maiņas indikators, Comfort-Matic robotizētā pārnesumkārba, kā arī samazinātas rites pretestības riepas.
Sajūtu līmenī ir grūti novērtēt „FIAT” motora 100 cm3 darba tilpuma pārākumu pār franču dīzeļdzinēju. Un patiesībā jau ikdienišķos ekspluatācijas apstākļos starpība ir gauži niecīga. Taču vairāki pieredzējuši un, kas būtiski, savā starpā nesaistīti mazo kravu pārvadājumu speciālisti „AutoMedia.lv” korespondentam atzina, ka itāļu dzinēji ir uzticamāki. Diemžēl mūsu rīcībā nav nekādu datu, kas to apstiprinātu vai noliegtu…
„Fiat Ducato” vērtē Ojārs Vētra
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas eiro un konkurenti
„Fiat Ducato Furgone 35 L3H2 2.3 JTD” | no 24 670 |
„Renault Master L3H2 2.3 DCi 125 Business” | no 27 514 |
„Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI KA 4325” | no 30 013 |
„Peugeot Boxer L3H2 2.2 HDi (131hp) M6 Active” | no 24 550 |
„VW Crafter Kasten 35 2EH1H5 2.0 TDI ” | no 31 914 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 5998 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 2050 |
Augstums (mm) | 2524 |
Riteņu garenbāze (mm) | 4035 |
Kravas nodalījuma gabarīti (mm) | 3705 x 1870 x 1932 |
Kravas nodalījuma tilpums (m3) | 13 |
Iekraušanas slieksnis (mm) | 535 – 565 |
Pašmasa (kg) | 2050 |
Kravnesība (kg) | 1450 |
Klīrenss (mm) | 190 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 2287 cm3;96 kW (130 ZS) / 3600 apgr.320 Nm / 2000 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5+ |
CO2 emisijas (g/km) | 195 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 150 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | ND |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 8,5Uz šosejas – 6,8Jauktā režīmā – 7,0 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 90 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | sešpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,87 |
Stūres pastiprinātāja tips | Hidraulisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPhersonAizmugurē – lokšņu atsperes + hidrauliskie amortizatori |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 215/70 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | 48 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |