Ja no vidēja izmēra furgonu piedāvājuma subjektīvi gribas izvēlēties „Renault Trafic”, derētu neaizmirst, ka ir arī tāds „Opel Vivaro” (arī otrādi, protams). Jo vairāk tādēļ, ka patiesībā tas ir viens un tas pats automobilis, tikai ar dažādiem logotipiem uz ‘deguna’. Turklāt objektīvi arī „Vivaro” (Britu salās „Vauxhall Vivaro”) daudz vairāk ir francūžu nekā vācu.
„AutoMedia.lv” nesen izmēģināja abus. Gan atšķirīgās modifikācijās, bet iepriekš minētā sakarā viss ir salīdzināms. Piebildīsim, ka „Renault” vajadzībām furgons tiek ražots Francijā (Sandouville), bet ar „Opel” logotipu mašīnas tiek komplektētas Lielbritānijā (Luton). Tiesa, arī „Opel” modifikācijas ar augsto jumtu tomēr top Francijā.
Kopš 1981.gada pazīstamais „Renault Trafic” vidusmēra komercfurgonu pasaulē ieņem nozīmīgu vietu. Bez pārspīlējuma var sacīt, ka šis franču kompānijas darbarūķis ir globāls modelis, jo laika gaitā tas tirgots ne tikai zem „Opel”, bet arī „Nissan”, „Chevrolet” un pat eiropiešiem visai eksotiskiem zīmoliem. Turklāt „Trafic” daudzviet plaši ticis izmantots arī kā bāze dažādiem ‘kemperiem’ jeb mājiņam uz riteņiem. Pērn „Renault” un „Opel” gandrīz vienlaicīgi pieteica modeļa jaunu paaudzi.
Neskatoties uz modeļa cienījamo stāžu, šī ir tikai trešā pilnīgi jauna versija.
Gluži tāpat kā iepriekš, arī tagad „Trafic”/„Vivaro” tiek piedāvāts gan kā tīrs kravas furgons ar trim sēdvietām, gan kā furgons ar palielinātu telpu pasažieriem (6 sēdvietas), gan kā neliels pasažieru autobusiņš (9 sēdvietas). Atkarībā no vēlmēm, var izvēlēties īsāku vai garāku riteņu bāzi (atšķirība 40 cm) un zemo jeb augsto jumtu. „AutoMedia.lv” rīcībā bija nonācis 3-vietīgais furgons no „Renault” pasažieru busiņš no „Opel”.
Dizains
Veidojot modeļa trešo paaudzi, „Renault/Opel” furgona virsbūve un izmēri tikusi izmainīta salīdzinoši nedaudz. Būtībā „būdas” pamatkonstrukcija ir palikusi iepriekšējā, bet galvenās dizaina pārmaiņas skārušas galvenokārt automobiļa priekšdaļu. Rodas iespaids, ka dizaineri centušies iepriekš maigās līnijās veidotajai ārienei piešķirt darbarūķim nedaudz vairāk piekrītoša proletāriska skarbuma.
Ja priekšgājēja priekšpusei bija izteikts ķīļveida siluets ar salīdzinoši maigiem ‘sejas’ vaibstiem – it kā mīlīgi smaidošas, šauras dzesēšanas atveres, mazliet izbrīnītas apgāztu lāsveida lukturu ‘acis’…, tad jaunais „Trafic/Vivaro” no dizaina viedokļa ir pilnīgs pretstats.
Nu nav jau tā, ka „Trafic/Vivaro” būtu līdzīgi kā divas ūdens lāses. Katram ir atšķirīgi, tikai savam zīmolam raksturīgi „sejas vaibsti”. Mūsuprāt „Renault” izskatās – varbūt apzināti darināts – tāds nopietnāks, lietišķāks. Savukārt „Opel-brālis” sagaida ar labdabīgāku smaidu. Tā platajās, draudzīgā izbrīnā izplestajās lukturu „acīs” integrēts tāds pats LED spārnu elements, kā visiem jaunās paaudzes vieglajiem „Opel” modeļiem.
Salonā
„Vivaro” salonā vienīgais, kas norāda uz piederību „Opel” ģimenei, ir logotips uz stūres. Visā pārējais tāds pats kā „Trafic”. Labi pazīstamā „Renault” četru spieķu stūre, no „Clio” pārņemts mērinstrumentu bloks un apaļie ventilācijas deflektori priekšējā paneļa sānos, kā arī līdzīgā stilā veidota „piekārtā” viduskonsoles „planšete” ar 7-collīgu krāsainu multimediju centra ekrānu centrā. Tiesa, „Opel” izplatītaji dižõjas, ka „IntelliLink” multimediju sistēma gan esot vācu kompānijas datorspeciālistu darinājums.
Tāpat kā iepriekšējā paaudzē, „Renault/Opel” mazbusiņam stūre ir regulējama tikai augstumā. Tomēr tas netraucē ērti iekārtoties pie stūres. Un „Clio” mērinstrumentu sekcijai nav ne vainas no pārskatāmības viedokļa. Tikai mazliet neierasti šķiet šo „Renault” sekciju skatīt caur stūri, kurai uzlikta „Opel” emblēma. Kā jau visi busiņi, arī šie dvīņi priecē ar labu pārredzamību, ko nodrošina augstā jumta līnija un platais vējstikls.
„Vivaro”, kā jau kravas versijai salons bija jūtami pieticīgāks un pelēcīgāks, taču par saules sargos iemontētajiem milzu spoguļiem, domājams, būs sajūsmā ikviena vīrieškārtas šoferīša ceļabiedre.
„Vivaro” salona aprīkojums un izpildījums jau piedienēja mikroautobusu klasei – eleganta apdare, automātiskā klimatkontrole, ērti sēdekļi, daudzi nodalījumi sīklietu uzglabāšanai (deviņas atvērtas un slēgtas novietnes priekšējā panelī ar vairāk nekā 24 l ietilpību), moderns tehnoloģiskais aprīkojums. Pozitīvi novērtējām „Vivaro Combi” atsevišķo salona aizmugures nodalījuma apsildes sistēmu (papildaprīkojums).
Lai nodrošinātu lielāku drošību, auto durvis automātiski bloķējas, tiklīdz kustības ātrums ir lielāks par 8 km/h. Tā teikt, lai visi, kas iekāpuši – tur arī paliek, pat ja šoferītim gribas ‘pagāzet’ tā jautrāk.
Vienīgais, kas mazliet pabojāja prieku par ergonomiku un braukšanu abos busiņos, bija labās kājas (spicākas kurpes) purngala ķeršanās pie pedāļu spaidīšanas. Un mums nebūt nav tie lielākie apavu izmēri…
Kravas un bagāžas vešanas iespējas
Kas nu „Trafic” kravas furgonā (arī „Vivaro”, protams) var būt sakāms par bagāžnieku. Eiropalete lien iekšā pa jebkurām durvīm un viss ar to arī faktiski pateikts. Savukārt „Vivaro” busam (arī „Tafic”, protams), noliecot aizmugurējās rindas sēdekļa atzveltni, iespējams palielināt kravai paredzētās telpas tilpumu (L1H1 versijai) līdz pat 2 500 litriem. Bet, ja trešo sēdekļu rindu vispār izņem un atstāj mājās, iegūstama kravas telpa ar 4m3 ietilpību. Vajadzības gadījumā var izņemt arī otrās rindas sēdekļus, pārvēršot arī pasažieru versiju par apjomīgu kravas mašīnu.
Drošība līmenī
Viss protams atkarīgs no tā, kādu aprīkojuma līmeni izvēlēsities. Bagātakās komplektācijas būs dāsnākas, īpaši pasažieru busa versijām, kur iespējams daudz kas. Dinamiskā-adaptīvā trajektorijas kontroles sistēma ESP – darbojas kopā ar pretslīdes sistēmu ASR un dzinēja apgriezienu regulēšanas sistēmu. Nosaka slodzes līmeni un pielāgo tam darbības parametrus, kas paaugstina kustības trajektorijas korekcijas efektivitāti.
Stāvvietā novietošanas radars (parktronic) – atkarībā no tā, cik tālu automašīna ir no šķēršļa, kam tā tuvojas, sistēma arvien biežāk izdod skaņas signālu, kas atvieglo manevrēšanu, braucot atpakaļgaitā, līdz ar to paaugstinot drošības līmeni.
Līdz pat 8 gaisa drošības spilveniem: vadītāja, pasažiera, 2 sānu drošības spilveni, kas pasargā krūškurvi, kā arī 2 sānu drošības aizkari priekšējā daļā un 2 aizmugures drošības aizkari versijā „Passenger”.
ABS ar ekstremālās bremzēšanas palīdzības sistēmu un elektronisko bremzēšanas spēka sadales regulatoru EBV.
Braucienā negaidīti ņiprs un vēl ņiprāks
Jaunie “Trafic/Vivaro” pieejami ar pilnīgi jauniem dīzeļdegvielas dzinējiem – 1,6 turbodīzeli, kā arī modernizētu 1,6 BiTurbo agregātu ar sekvenciālo turbokompresoru un dubulto dzesēšanas sistēmu. Ar šo dzinēju darbojas divi turbokompresori, tādēļ tas izceļas ar lielu jaudu un zemu degvielas patēriņu. Iepriekšējai paaudzei, ja atceraties bija 2,0 litru dīzelis ar 90 un 114 Zs jaudu. Arī tagad jaudas abiem jaunajiem motoriem ir dažādas – izvēle kopumā no 90 Zs līdz pat 140 Zs.
Mums bija piešķirts „Trafic” ar 1,6 dīzelīti 115 ‘zirdziņu’ izpildījumā, bet „Vivaro” demonstrēja maksimumu – 140 Zs BiTurbo versijā.
Jau „Trafic” (ar to iznāca braukt vispirms) pārsteidza gan ar necerēti labu dinamiku, gan tīkamu degvielas patēriņu. Ja nezinātu, nudien neticētu, ka tikai 1598 cm³ rada šādu efektu mašīnai, kas nebūt nav mazauto „Clio” svarā, bet ir jūtami smagāka. „Vivaro” 140 zirgi, protams, bija vēl jestrāki. Tie tā vilināja un aizrāva, ka kāds tur brīnums, ka uz jaunā Tīnūžu ceļa viens no „AutoMedia.lv” testētājiem knapi līdz ceturtajam pārnesumam ticis jau izpelnījās plaši pazīstamo dzelteno veidlapu.
Reizē elastīgi un sprigani motori, vadāmība un atsaucība stūrei kā ‘vieglajiem’, minimālas sānsveres pagriezienos – taisni vai jāsāk apskaust visjaunāko furgonu ikdienas šoferīši. Agrāk furgoni tā nebrauca…
Kas attiecas uz degvielas patēriņu, kas komerctransportam ir viens no būtiskākajiem rādītājiem, tad līdz idilliskajiem rūpnīcas datiem tikt neizdevās, bet… Motoru spēju vilināti jau arī necentāmies. Tieši pretēji – drīzāk gāzes pedāļus abiem spiedām izšķērdīgi smagi. Un iznākums tikai priecēja, jo skaidrs, ka starp sešiem un septiņiem litriem uz simta ar „Trafic” iekļauties var arī šādi (skat tabulas beigās). „Vivaro” BiTurbo ‘ēda’ ap litru vairāk, bet arī dzinām to vēl jestrāk un, kas būtiski – „opelītis” mūsu rokās nonāca vēl gandrīz neiebraukts, jo odometrs pat pirmo km tūkstoti nebija saskaitījis.
Izvēles krustcelēs
Mūsu secinājums, ka izvēlei starp „Trafic” vai „Vivaro” drīzāk jābūt izvēlei starp „Renault” vai „Opel” dīleriem, jo mašīnas taču faktiski gandrīz vienādas. Nu nez vai, piemēram, tie LEDi „opelītim” var dot jūtamu pārsvaru, ja domājam gana pragmatiski. Taču vien nianse gan var izrādīties būtiska.
Tā gan ir no ‘citiem plauktiem’. Proti, runa ir par servisa apkopes intervāliem. Kā „Renault”, tā „Opel” ir pasludinājis, ka apkopes intervāls ir 40 000 nobraukti kilometri. „Opel” dīlera „Auto Blitz”, kur saņēmām „Vivaro”, pārstāvis arī lepni ziņoja, ka tā arī apkops. Taču „Mūsa Motors Rīga” darbinieki, kas izsniedza „Trafic” paziņoja, ka vismaz Latvijas apstākļos apkopes tikšot tomēr veiktas ar 30 000 km intervālu.
Tad nu palūdzām abus dīlerus izsniegt apkopju izmaksas un paskaitījām. Līdz 120 000 km „Vivaro” izmaksas par trim apkopes reizēm sarēķinātas 756,77 eiro, bet „Trafic” četras viesošanās servisā izmaksās 901,61 eiro. Līdz 240 000 km attiecīgi 1567,81 eiro pret 1861,72 eiro. Atšķirība ir… Rēķiniet, domājiet, vērtējiet! Piebildīsim gan, ka arī „ Opel” apkopju saraksta apakšā bija ierakstīts, ka atkarībā no ekspluatācijas režīma, apkopes var tikt veiktas biežāk nekā pēc 40 000 km.
„Renault Trafic 1,6 dCi 6MT” vērtē Ainārs Zariņš
„Opel Vivaro 1,6 TDCI BiTurbo 6MT” vērtē Ojārs Vētra un Ainārs Zariņš















Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Renault Trafic” un „Opel Vivaro” cenas
Renault Trafic Van (L1H1-2,7t) 1,6 dCi (115 Zs) 6MT | no 22 445 |
Opel Vivaro Van (L1H1-2,7t) 1,6 TDCI (115 Zs) 6MT | no 22 234 |
Renault Trafic Crew Cab (L1H1-2,9t) 1,6 dCi BiTurbo (115 Zs) 6MT | no 28 495 |
Opel Vivaro Crew Van (L1H1-2,9t) 1,6 TDCI BiTurbo (115 Zs) 6MT | no 26 117 |
„Renault Trafic Van Pack Clim 1,6 dCi 6MT” Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Renault Trafic Van Pack Clim 1,6 dCi | Opel Vivaro Combi 1,6 CDTI BiTurbo | |
Garums (mm) | 4999 | 4998 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1956 | 1956 |
Augstums bez kravas (mm) | 1971 | 1971 |
Riteņu garenbāze (mm) | 3098 | 3098 |
Kravas/bāgāžnieka nodalījuma tilpums (m³) | 5,2 | 2500 litri |
Pašmasa* (kg) | 1661 | 1901 |
Pilna masa* (kg) | 2740 | 2750 |
Klīrenss (mm) | 160 | 160 |
Motors | 1,6 litru (1598 cm³) dīzelis ar mainīgas ģeometrijas turbokompresoru. Maks.jauda: 115 Zs pie 3500 apgr./min. Maks.griezes moments: 300 Nm pie 1750 apgr./min. | 1,6 litru (1598 cm³) dīzelis ar diviem turbokompresoriem. Maks.jauda: 140 Zs pie 3500 apgr./min. Maks.griezes moments: 340 Nm pie 1750 apgr./min. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5b+ | Euro 5b+ |
CO2 emisijas (g/km) | 170 | 170 |
Degviela | dīzeļdegviela | dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 168 | 180 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 12,4 | |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 7,8Uz šosejas – 5,7Jauktā režīmā – 6,5 | Pilsētā – 7,6Uz šosejas – 5,8Jauktā režīmā – 6,5 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 80 | 80 |
Velkošā ass | priekšējā | priekšējā |
Ātrumkārba | Sešpakāpju manuālā | Sešpakāpju manuālā |
Auto apgrieziena rādiuss (m) | 12,4 | 12,4 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektrisks | elektrisks |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diski Aizmugurē – diski | Priekšā – ventilējami diski Aizmugurē – diski |
Riepas | 205/65 R16 | 2015/60 R17 |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Renault Trafic” borta datora
Rīgā (pilsētas režīmā) | 32,1 km ar vid. ātrumu 28,7 km/h – 8,9 l/100 km |
Rīga – Pļaviņas (šosejas režīmā) | 106,5 km ar vid. ātrumu 76,7 km/h – 6,3 l/100 km |
Pļaviņas – Jēkabpils – Pļaviņas – Jēkabpils – Tartu – Jēkabpils – Pļaviņas (kombinētā režīmā) | 845,6 km ar vid. ātrumu 57,9 km/h – 7,3 l/100 km |
Pļaviņas – Jēkabpils – Rīga (kombinētā režīmā) | 166,9 km ar vid. ātrumu 59,3 km/h – 6,3 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 1151 km; odometra rādījums testa sākumā – 2949 km, testa beigās – 4100 km |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Opel Vivaro” borta datora
Rīgā (pilsētas režīmā) | 34,3 km ar vid. ātrumu 17,3 km/h – 11,0 l/100 km |
Rīga – Jēkabpils (kombinētā režīmā) | 174,7 km ar vid. ātrumu 45,5 km/h – 8,8 l/100 km(ieskaitot iepriekš Rīgā nobraukto) |
Pļaviņas – Jēkabpils – Pļaviņas – Rīga – Jēkabpils (kombinētā režīmā) | 336,5 km ar vid. ātrumu 65,1 km/h – 7,4 l/100 km |
Jēkabpils – Aknīste – Ilūkste – Daugavpils – Jēkabpils – Pļaviņas (kombinētā režīmā) | 249,1 km ar vid. ātrumu 68,1 km/h – 7,9 l/100 km(salonā seši braucēji) |
Jēkabpils – Rīga (kombinētā režīmā) | 114,8 km ar vid. ātrumu 66,6 km/h – 7,2 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 875 km; odometra rādījums testa sākumā – 892 km, testa beigās – 1767 km |
„AutoMedialv” noteiktie „Renault Trafic” spidometra precizitātes rādījumi
Rādījums uz spidometra | Faktiskais kustības ātrums |
60 km/h | 55 km/h |
70 km/h | 65 km/h |
80 km/h | 76 km/h |
90 km/h | 86 km/h |
100 km/h | 96 km/h |
Mērījumi veikti ar GPS iekārtu „Garmin Nüvi”