Kravas furgons „Transit Custom” un tā brālis – pasažieru busiņš „Tourneo Custom” – „Ford” komerctransporta subordinācijā ieņem nišu starp vieglās klases radiniekiem „Transit/Turneo Connect” un populāro lielo furgonu „Transit” saimi.
Izskats„Turneo Custom” – tāds ar „Ford” oficiālā dīlera „Inchcape Motors Latvia” gādību tika nodots „AutoMedia.lv” testa braucienam – izskatā nekas neatgādina iepriekšējās paaudzes ‘tranzītu’. Līdzīgi kā jaunākajos „Ford” vieglo automašīnu modeļos arī mazbusiņa ārienē atpazīstams tā saucamais kinētiskais dizains, ko raksturo platā trapecveida radiatora reste, izteiksmīgas mandeļu formas lukturu ‘acis’, kā arī augstāk nekā ierasts novietotā ‘gurnu’ līnija. Interesanti, ka dublējošie pagriezienu virzienrādītāji ierīkoti nevis sānu atpakaļskata spoguļu korpusā, bet gan to stiprinājuma kājā, kur ir mazāks risks tos apskādēt.
Auto aizmugurē uzmanību saista vertikālie starmešu bloki un lielais logs ar slīpi apcirptiem apakšējiem stūriem.
„Ford” dizaineri ļoti lepojas ar „Transit/Turneo Custom” virsbūves aerodinamiku –gaisa frontālās pretestības koeficients (Cx) ir tikai 0,37, t.i., par 7,5% mazāks nekā priekštecim. Un vēl kas –
šis ir pirmais automobilis šajā komertransporta klasē, kura motora pārsegs veidots, ņemot vērā EuroNCAP aktuālās prasības gājēju drošības jomā.
Brāļi „Transit/Turneo Custom” ir pieejami ar diviem bāzes garumiem – 2933 un 3300 mm – un izceļas ne tikai ar labāko kravnesību (līdz 1400 kg) savā klasē, bet arī rekordplatām (1320×1030 mm) sānu bīdāmdurvīm, kas pasažieru versijā būtiski atvieglo iekāpšanu auto salonā, jo sevišķi trešajā sēdekļu rindā, un izkļūšanu no turienes.
Salonā
Atkarībā no komplektācijas „Turneo Custom” salonā var būt astoņas vai deviņas sēdvietas. Ražotāja pārstāvji uzsver, ka abām aizmugurējām rindām ir jauna sēdekļu konstrukcija, pateicoties kurai tos ir ievērojami vieglāk salikt un demontēt. Atzīsimies godīgi, ka neesam veikuši šos vingrinājumus ar līdzšinējo modeli, tādēļ grūti iedomāties, kā būtu grūtāk, taču arī jaunā „Turneo Custom” sēdekļu rindas cilāt ārā no salona un pēc tam stīvēt atkal atpakaļ nav nekāda svētdienas izprieca…
Jauns ir arī vadītāja sēdeklis. Bez tāluma un atzveltnes slīpuma regulācijas, tas vēl ieguvis augstuma un padibeņa slīpuma regulācijas iespējas. Kā jau ierasts šādas klases automašīnās, vadītāja vieta ir paaugsta un salīdzinoši vertikāla, taču ar labu satiksmes ‘bildes’ pārskatāmību, ko vēl papildina platie divdaļīgie sānu spoguļi.
„Turneo Custom” priekšējā paneļa dizains arī veidots kinētiskajā stilā, par ko liecina trapeces formas mērinstrumentu bloks ar bortdatora ekrānu centrā un oriģinālā viduskonsole. Starp citu, širmītis virs mērinstrumentu bloka ir paceļams, un zem tā atrodas viens no sīklietu nodalījumiem, kur apslēpta USB pieslēgvieta un 12 V rozete. Cita starpā „Ford” mazais furgons ieguvis arī jaunu muzikālo centru un daudzfunkcionālu stūri. Ieslēdzot atpakaļgaitu, salona atpakaļskata spogulī aktivizējas neliels ekrāniņš, kurā vadītājs var vērot bildi auto aizmugurē.
Ražotājs uzsver, ka liela vērība veltīta interjera materiālu izvēlei (lai gan salonā joprojām dominē skumji pelēkie toņi), kā arī apdares kvalitātei, ar mērķi padarīt ērtāku un patīkamāku braucēja darba vidi.
Tehnika
„Custom-brāļu” aprīkojumā ir labi pazīstamais 2,2 l Duratorq TDCi turbodīzelis. Atgādināsim, ka tāds „Transit” saimes arsenālā nonāca jau 2011. gadā. Tiesa, gatavojot jauno „Transit” paaudzi, motors ticis pilnveidots un modernizēts. Pirmkārt, padarīts ekonomiskāks. Otrkārt, uzstādīta jauna ieplūdes sistēma, kas nodrošina tam brīvāku ‘elpošanu’. Treškārt, ar mērķi uzlabot ekoloģiskos parametrus uzstādīts jaudīgāks atgāzu recirkulācijas sistēmas dzesētājs. Un, ceturtkārt, lai samazinātu vibrācijas, izmantoti konstruktīvi pilnveidoti hidrauliskie balsta spilveni.
Motoram iespējamas trīs jaudas versijas – 100, 125 un 155 ZS. Par pārnesumkārbu izmantota tā pati mehāniskā „VMT6” transmisija, kas „Ford Mondeo”. Tiesa, ar mērķi samazināt degvielas patēriņu ir uzstādīts cits galvenā pārnesuma zobratu pāris (ar pazeminātu pārnesuma attiecību).
Gaitā
Kustība tiek uzsākta ar minimālu „gāzīti”, jo turbodīzelis atmostas jau pie 1700 apgriezieniem.
Lai nodrošinātu enerģisku paātrinājumu, ir aktīvi jāstrādā ar ātrumpārslēgu.
Tālāk par 2500 apgriezieniem to „kurināt” nav jēgas, jo dinamika pamazām zūd, un vienīgais, kas palielinās, ir degvielas patēriņš. 125-zirgu dīzelītis nodrošina automobilim itin enerģisku vilkmi, bet, pateicoties lieliskai skaņas izolācijai, darba laikā ir kluss un nemanāms.
Pēc tam, kad izdodas aprast ar „Turneo Custom” specifiskajiem gabarītiem, auto vadāmība nesagādā nekādas problēmas. Tas stūrējas viegli, manevrē veikli. Strādāt ar pārnesumkārbu ir īsta izprieca – tā darbojas viegli un precīzi. Tāpat kā pedāļu mezgls: korekts sajūgs, viegls akseleratora pedālis un spēcīgas, taču informatīvas bremzes.
Patīkami pārsteidza auto vadāmība. „Turneo Custom” stabili un stingri turas uz ceļa un pagriezienos svārstās pavisam minimāli. Tam ir vairāki iemesli. Visupirms jau par iespaidīgiem 37% paaugstināta virsbūves vērpes izturība. Kā arī, protams, pilnveidota „Ford” busiņa balstiekārta: priekšā uzstādīts konstruktīvi spēcīgāks pusrāmis, stingrākas stabilizatoru sviras un citādas specifikācijas amortizatori, savukārt aizmugurējo lokšņu atsperēm pastiprinātas bukses. Diemžēl šīs modifikācijas nav atņēmušas „Ford” mazbusiņam no kravas furgona mantoto netikumu. Pat ar 3/4 slogojumu, t.i., četru normālas komplekcijas pasažieru ekipāžu un nelielu bagāžu auto gaita neiegūst cerēto līganumu. Kamēr braucam pa gludu asfaltu, „Turneo Custom” slīd rāmi un līdzeni, taču, nokļūstot uz lielpilsētas bruģa vai asfalta dangās, tas ar negaidītu aizrautību cenšas izlēkāt nelīdzenumu takti.
„Ford Turneo Custom” vērtē Ojārs Vētra















Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cenas eiro un konkurenti
„Ford Turneo Custom Bus M1 300L” | no 30 155 |
„VW Caravelle Comfortline 2.0 TDI 6G” | no 37 516 |
„Nissan Evalia7 1.5 dCi PDF” | no 23 880 |
„Peugeot Expert Tepee L2H1 2.0 HDI Allure M6” | no 25 473 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4972 | ||
Platums bez spoguļiem (mm) | 1986 | ||
Augstums (mm) | 1975 | ||
Riteņu garenbāze (mm) | 2933 | ||
Vietu skaits | 8 | ||
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 1447 – 6336 | ||
Pašmasa (kg) | 2141 | ||
Pilna masa (kg) | 3100 | ||
Kravnesība | 971 | ||
Klīrenss (mm) | 165 | ||
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 2198 cm3;93 kW (125 ZS) / 3500 apgr.350 Nm / 1450 apgr. | ||
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 | ||
CO2 emisijas (g/km) | 168 | ||
Degviela | Dīzeļdegviela | ||
Maksimālais ātrums (km/h) | 157 | ||
Dinamika 0-100 km/h (s) | 8,6 | ||
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 7,1Uz šosejas – 6,3Jauktā režīmā – 6,6 | ||
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 80 | ||
Velkošā ass | Priekšējā | ||
Ātrumkārba | Sešpakāpju manuālā | ||
Stūresrata apgriezieni | ND | ||
Stūres pastiprinātāja tips | Hidraulisks | ||
Balstiekārta | Priekšā – neatkarīgā „McPherson” tipaAizmugurē – atkarīgā, lokšņu atsperu | ||
Bremzes | Priekšā – diskiAizmugurē – diski | ||
Riepas | 215/65 R15 | ||
Tehniskās apkopes cikls | 50 000 km vai reizi 2 gados | ||
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km | ||