„AutoMedia.lv” tests: izmēģinam jaunāko „DAF” modeļu saimi jeb tikšanās holandiešu smagatlētu līgā

Pagājušajā gadā Nīderlandes kravas automobiļu ražotājs „DAF Trucks” prezentēja „LF” un „CF” sērijas jauno modeļu saimi, bet nupat pirmsjāņu nedēļā mediju pārstāvji bija aicināti klātienē iepazīties ar visu jaunumu paleti.

„LF” un „CF” ir loģisks turpinājums modeļu evolūcijai, ko pirms pusotra gada aizsāka flagmanis „XF”. Ražotāja pārstāvji uzsver, ka abiem mazākajiem brāļiem veikts nevis tikai kārtējais „feislifts”, bet gan daudzi un nozīmīgi uzlabojumi. Pirmkārt,

visi „DAF” modeļi tagad tiek aprīkoti ar augsti efektīviem jaunākās paaudzes „Paccar” dīzeļdzinējiem.

Tie ir kompakti, ar zemu vibrāciju līmeni un augstu efektivitāti, turklāt, kas būtiski, atbilst „Euro 6” ekoloģiskajiem normatīviem. Otrkārt, nopietna revīzija veikta šasiju jomā, proti, ieviesti daži būtiski jauninājumi un, izdabājot dažādām specifiskām biznesa vajadzībām, paplašināts pieejamo konfigurāciju piedāvājuma klāsts.

Videi draudzīgi dīzeļi

Lokālajiem pārvadājumiem paredzētajam „DAF LF” par spēka agregātiem kalpo „Paccar” turbodīzeļi „PX-5” un „PX-7”. Pirmais ir kompakts rindas četrcilindru agregāts ar 4,5 l darba tilpumu un tas pieejams jaudas diapazonā no 152 līdz 213 ZS (580 – 760 Nm). Savukārt smagākiem darbiem tiek  piedāvāts „PX-7”– 6,7 l rindas sešcilindru motors, kura iespējamais jaudas diapazons ir no 223 līdz 314 ZS, bet griezes moments 850 – 1100 Nm.

2. PACCAR MX-13 Euro 6 driveline

Starppilsētu pārvadājumiem, komunālajai un celtniecības tehnikai paredzētais vidējais brālis „CF” vieglākajā versijā tiek aprīkots ar jau aprakstīto „PX-7”, taču tā arsenālā paredzēti arī lielāki spēki. Dzinēju gammas jaunums ir „MX-11” – 10,8 l rindas sešcilindru motors, kurš tiek piedāvāts jaudas diapazonā no 286 līdz 435 ZS, attiecīgi ar 1200 – 2100 Nm griezes momentu. Nopietnas modifikācijas ir piedzīvojis arī „MX-13”. Tās gan vērstas ne tik daudz uz veiktspējas, cik darba efektivitātes un ekoloģisko parametru uzlabošanu. Šis dīzeļdzinējs ir pieejams trijās jaudas versijās – attiecīgi ar 412 ZS/200 Nm, 462 ZS/2300 Nm un 510 ZS/2500 Nm.

35-DAF CF, LF_Arden 17.06.2014 056

Ražotāja pārstāvji uzsver, ka modifikācijas piedzīvojušas arī transmisijas, turklāt „DAF” inženieri ir izstrādājuši jaunu pārnesumu maiņas sistēmu, kas tiek izmantota pārnesumkārbās gan garo distanču vezumniekiem, gan arī piegādes transportam.

Interesanti, ka

„LF” apkopju intervāls tagad ir 60 000 km, turpretim „CF” var palepoties ar garāko intervālu savā klasē – 150 000 km.

Šasiju daudzveidība

Abiem modeļiem „DAF” piedāvā plašas konfigurācijas iespējas, kas ļaus katram klientam pielāgot tehniku savām specifiskajām vajadzībām. Tiesa, „LF” tas galvenokārt skar kabīni un aprīkojumu, lai gan tiek uzsvērts, ka arī mazajam furgonam jaunajā paaudzē ir modificēta šasija un pastiprināti tilti.

14-DAF CF, LF_Arden 17.06.2014 056

Savukārt „CF” ir nudien apjomīga „teritorija tehniskajiem manevriem”. Būtiski, ka vairākas modifikācijas ieguvušas slodzes noturīgākas un efektīvākas riteņu asis (tiltus).

Bez tam pilnībā pārveidota tikusi „DAF” pneimatiskā piekare ECAS. Tās regulēšanas amplitūda palielināta līdz 280 mm (iepriekš bija 220 mm). Bet galvenais, ka, pateicoties, piekares modifikācijām, „CF” tagad iespējams izmantot populāro BDF standarta kravas virsbūves stiprināšanas sistēmu.

16-DAF CF, LF_Brussels 02.10.2013 047

FAR (6×2 riteņu konfigurācijas) šasijai tagad ir 7,5-tonnīga atbalsta ass, kā rezultātā tās maksimālā kravnesība ir palielināta līdz 13 t. Jaunie „CF” un „XF” modeļi ar tādu lieliski izmantojami kā bāze izotermiskajiem konteineriem vai refrižeratoriem, kā arī lielgabarīta mazsvara kravu transportam.

Savukārt FAS (6×2) šasijai ir 10-tonnīga atbalsta ass. Divi dubultriteņu tilti nodrošina lielisku stabilitāti, kas ir svarīgi automobiļiem ar augstu novietotu smaguma centru, kā, piemēram, konteineru vedējiem vai dzīvnieku transportam. „DAF” jaunās paaudzes FAR un FAS šasijas ir pieejamas ar riteņu bāzes garumu no 4,2 līdz 5,9 metriem.

19-DAF CF, LF_Arden 17.06.2014 056

Jaunums „DAF” Euro6 modeļu gammā ir šasijas modifikācija FAN (6×2) ar stūrējamu aizmugurējo asi. Tā paredzēta izmantošanai pilsētas apstākļos, piemēram, tādiem automobiļiem kā atkritumu vedējs vai dažādas specializācijas produktu piegādātāji, kam nepieciešama laba manevrētspēja. Savukārt sevišķi lielas slodzes darbiem klienti var izvēlēties arī FAQ (8×2) šasiju, kam ir divas stūrējošas aizmugurējās asis – viena novietota pirms, bet otra aiz automobiļa velkošās ass. Tās maksimālā kravnesība – 36 t.

Vieglais vezumnieks

„DAF” vieglais modelis „LF” tagad tiek piedāvāts komplektācijā ar furgona tipa kravas kasti Aerobody. No tradicionālās „būdas” tā atšķiras ar aerodinamiski optimizētu jumta līniju, ļāvusi būtiski samazināt automobiļa gaisa pretestības koeficientu. Aero-furgona kasti holandiešu ražotājam veidojusi „DAF” britu filiāle „Leyland Trucks”.

Praktiskie testi ir apliecinājuši, ka šāds automobilis ar 12 t pilno masu patērē vidēji par 4% mazāk degvielas nekā līdzīgas komplektācijas „DAF LF” parastais furgons. Bet, braucot pa autostrādi ar nemainīgu 85 km/h ātrumu, degvielas ekonomija sastāda jau 8%.

10-DAF CF, LF_Brussels 02.10.2013 065

Pircējiem tiek piedāvātas divas Aerobody versijas – ar 6,75 un 7,0 m garumu. Pirmajā var iekraut 16 eiropaletes, bet otrajā – par vienu vairāk. Bāzes komplektā ietilpst hidrauliski paceļams aizmugurējais borts ar 1500 kg celtspēju, bet kā papildaprīkojums pieejamas arī kravas kastes sānu durvis.

Papildinājums būvniecības segmentā

Mazais „LF” iekļāvies arī „DAF Construction” modeļu līnijā. No visai miermīlīgā izskata piegādes automobiļa „LF Construction” versija atšķiras ar melnu, izteikti robustu radiatora resti, paaugstinātu (320 mm) klīrensu un augstu novietotu buferi, pateicoties kuram automobiļa piebraukšanas leņķis ir palielināts līdz 25 grādiem. Kabīnes priekšpusē esošo radiatoru un citus vitāli nozīmīgus „orgānus” no traumām pasargā 3 mm bieza tērauda plāksne.

Holandiešu tehnika beļģu ceļos

„DAF” mediju testi notika gleznainajā Ardenu kalnu reģionā, Beļģijā. Testu maršruti bija iekārtoti pa visai sarežģītas konfigurācijas un blīvi apdzīvotiem vietējas nozīmes ceļiem, kas ļāva lieliski izbaudīt dažādu mašīnu manevrētspēju un dinamisko funkcionalitāti visdažādākajos braukšanas režīmos. Kā izrādās,

„CF” priekšējo riteņu maksimālais pagrieziena leņķis ir 50 grādi, kas ir labākais rādītājs šajā segmentā.

Preses pārstāvjiem, tostarp arī „AutoMedia.lv” ekspertam, iepazīstoties ar jaunajiem „DAF” modeļiem, pie dažādu mašīnu stūres kopumā nācās nostrādāt teju pusi no darba dienas. Gan pēc paša sajūtas, gan arī līdzi braucošo uzņēmuma pārstāvju vērtējuma šī raksta autoram ar darba uzdevumiem izdevās tikt galā gandrīz nevainojami. Ko nu tur sevi lieki lielīt… Patiesībā jau „DAF” jaunās paaudzes automobiļi, neraugoties uz dažās konfigurācijās pat ļoti iespaidīgajiem gabarītiem un masu, ir komfortabli un salīdzinoši viegli braucami. Enerģiski dīzeļdzinēji, korektas darbības transmisijas (tas attiecas gan uz mehāniku, gan automātisko pārnesumkārbu), efektīvas bremzes, laba panorāmas pārskatāmība un brauciena laikā ērti nolasāmi paneļa mērinstrumentu rādījumi. Viss darbojas, grēks būtu sūdzēties.

28-DAF CF, LF_Brussels 02.10.2013 044

Rezumējums

Nav jau tā, ka automobiļu funkcionalitāte, par ko ikviens, līdzīgi kā mēs, var itin vienkārši un ātri pārliecināties, būtu viena vai otra ražotāja klupšanas akmens. Arī cenas faktors ne vienmēr izrādās tas noteicošais. Šajā uz profesionāļiem orientētajā tirgus segmentā klienti sevišķi rūpīgi izvērtē tādus virtuālus „parametrus”, kā zīmola prestižs, uzticamība, apkopju intervāls, servisa sasniedzamība un tīri subjektīva pievilcība u.tml. Bet tās jau ir jomas, kurās daudz kas atkarīgs no vietējiem pārstāvjiem. „DAF” visai pieticīgā tirgus daļa Latvijā liecina, ka arī SIA „Centrako”, kas ir Nīderlandes autokompānijas oficiālais dīleris mūsu valstī, vēl ir daudz darāmā.

Birkas: