Grūti saprast, kādēļ franču kompānijas mārketinga ļaudis savulaik savam kravu pārvadātājam izvēlējušies tik dīvainu, lai neteiktu pat neatbilstošu modeļa nosaukumu. Tas nav saistīts ne ar kādām tehniskām vai konstruktīvām īpatnībām, ne arī tā uzvedības manierēm…
Franču koncerna „PSA Peugeot Citroen” sadarbībā ar „FIAT” ražotā komercfurgona, kas „Peugeot” izpildījumā pazīstams kā „Boxer”, „Citroen” modeļu rangā saucas „Jumper”, bet trešā, t.i., „FIAT” brālīša vārds ir „Ducato”, joprojām aktuālā paaudze iznāca 2006.gadā. Tātad automobilis bez lielām izmaiņām tika ražots un tirgots astoņus gadus. Tas ir ilgs laiks, pat mērot pēc komerctransporta standartiem. Taču – ko nu vairs gausties,jo beidzot franču-itāļu vieglais kravas automobilis ir piedzīvojis visaptverošu modernizāciju un līdz ar to atguvis otro jaunību.
Ar „Peugeot” reģionālās pārstāvniecības „KW Brunn” un vietējo dīleru atbalstu „AutoMedia.lv” bija iespēja novērtēt, kādas pārmaiņas veiktais „feislifts” ir atnesis „Boxer”.
Izskats lietišķāks
Protams, pirmais un pamanāmākais ir „Peugeot” furgona atsvaidzinātais izskats. Lai gan
šādiem izteikti utilitāras nozīmes kastveida automobiļiem apzīmējums „izskats” visbiežāk aprobežojas tikai ar fasādes daļu,
jo taisnie sānu paneļi un aizmugures „divdurvju skapis” pēc (nerakstītas) definīcijas nav paredzēts lieliem dizainiskiem manevriem.
Tad nu šī „Boxer” fasāde ir ieguvusi „Peugeot” jaunās paaudzes vieglajiem modeļiem raksturīgo korporatīvo stilistiku, kas atpazīstama tādās detaļās kā ar hromētu ietvaru izceltā trapecveida radiatora režģī un plūstošām līnijām zīmētā motora pārsegā, uz kura pārceļojis firmas logotips. Līdzšinējos lukturu „bumerangus” „Boxer” sejā nomainījušas striktas rombveida acis, kas piešķir tā grimasei atturīgāku nopietnību. Turklāt starmešu kontūras vēl papildus izceļ dienas gaitas lukturu diožu loki (papildaprīkojumā).
Salons mazliet glaunāks
Viegls modernizācijas pieskāriens jūtams arī „Boxer” kabīnē. Uzlabota ir apdares kvalitāte, vietumis izmantojot jaunus, skatam un taustei patīkamākus materiālus, kā arī papildināts aprīkojums. Tostarp dārgākajās komplektācijās – tāda bija arī „AutoMedia.lv” izmēģinātā – darba automobiļa priekšējā paneļa centrā tagad iekārtots neliels multimediju centrs, kura vadība tiek realizēta, izmantojot 5-collīgu skārienjutīgu ekrānu. Salona apdarē izmantotā plastmasa joprojām ir cieta, taču izskatās itin glīti. Diemžēl braucot, jūtams franču-itāļu ražojumiem mazliet raksturīgais montāžas paviršīgums – jau jaunas mašīnas salonā dzirdama plastmasas paneļu čirkstēšana un uz bedrēm arī viegla grabēšana.
Īpašas uzslavas vērts mūsu izmēģinātajā mašīnā bija vadītāja sēdeklis ar neatkarīgu balstiekārtu. Lai arī sēdekļa regulācija padevusies mazliet komplicēta, gluži kā lielajos kravas vilcējos, vadītājs nekratās līdzi katram ceļa nelīdzenumam, bet šūpojas autonomā komforta režīmā un mazāk nogurst. Šāds sēdeklis gan ir papildaprīkojuma elements, taču par salīdzinoši nelielu maksu (393 eiro) pasūtāms jebkurai aprīkojuma pakāpei. Līdzbraucējiem, kā jau tas šādos furgonos ierasts, paredzēts divvietīgs, taču vienkāršāks pasažieru soliņš.
Kabīnē ir daudzas dažāda izmēra sīkmantu glabātuves, ieskaitot divus „cimdu” nodalījumus. Viens atrodas paneļa centrā, bet otrs ierastajā vietā – labajā pusē. Uz paneļa iekārtota arī ērta planšete ar sakniebi dokumentu novietošanai un, ja nepieciešams, arī noformēšanai. Pie griestiem virs priekšējā loga ērts plaukts, bet durvīs – apjomīgas un ļoti dziļas kabatas. Vienvārd’ sakot, vietu sīkākām un lielākām mantām ir tiešām daudz.
Būtu pārspīlēti apgalvot, ka „Boxer” salons tagad izskatās kā jauns, taču tajā ienestā svaiguma sajūta nepaliks nepamanīta.
Interesanti, kā ražotājs ir centies parūpējies par braukšanas drošību. Nekur uz paneļa neatradīsiet kaut vienu vietiņu glāzes vai 0,33 l pudeles novietošanai. Tādas, turklāt braucot, neērti sasniedzamas, ir tikai uz pasažieru sēdekļa vidējā segmenta nokāmās atzveltnes muguriņas, kas nolaista pārvēršas par galdiņu. Risinājums it kā diktē – gribi ieturēt maltīti, piestāj! Uzkost sviestmaizi, piedzerot kafiju, brauciena laikā, lai arī Satiksmes noteikumi to tieši neaizliedz, protams nav ieteicams. Taču tieši šādu piegādes furgonu šoferīši, mūžīgi būdami laika trūkumā, domājams, šai ziņā grēko visbiežāk un ērtāka glāzes turētāja trūkums būs jūtams. Vienīgā iespēja kaut kā izlīdzēties ir, uz laiku no vietas izmest pelnutrauku, kura zemajā ligzdā vienu glāzīti novietot var izdoties.
Arī ar izmērā lielāka par „iPhone” mobilā viedtālruņa ērtu novietošanu kaut kur uz paneļa ir neērtības. Piemērota nišiņa it kā būtu kreisajā pusē no stūres, taču tā ir visai maziņa un sekla. „Samsung Galaxy S4” no tās kritīs ārā.
Aprīkojuma listē jaunums ir uzlabotas kvalitātes audio instalācija. Tā komercnieka kabīnē nodrošina patīkamu, piesātinātu skaņu. Augusta sākuma nudien kārstās dienas vēl liek atzīmēt nudien jaudīgo „Boxer” gaisa kondicionēšanas iekārtu.
Joprojām plašas konfigurācijas iespējas
„Peugeot” variāciju iespējas palikušas tikpat daudzveidīgas kā iepriekš. Proti, klients var izvēlēties furgonu kravnesības diapazonā no 1115 līdz 1900 kg. Bet kravas nodalījuma tilpums, kas sākas ar 8 m3 „Boxer” saimes populārākajai L1 H1 versijai (ar īso riteņu bāzi un zemo jumtu), var sasniegt respektablus 17 m3 L4 H3 versijā.
Visnotaļ zems iekraušanas slieksnis un kravas telpas grīda, kā arī iespēja atvērt aizmugurējās durvis 260 grādu diapazonā kā allaž atvieglo ekspeditoru darbu.
„Boxer” (tāpat kā tā dvīņubrāļi „Citroen Jumper” un „Fiat Ducato”) ir rekordists kravas nodalījuma gabarītu ziņā. 1422 mm attālums starp aizmugurējo riteņu arkām ļauj tur pavisam brīvi ievietot eiropaleti, bet ‘būdas’ iekšējais platums – 1870 mm – ir absolūti labākais rādītājs šajā klasē. Savukārt H3 furgona kravas telpas griesti (2172 mm) ir par 32 mm augstāki nekā augstākajai „Mercedes Sprinter” un „VW Crafter” versijai. Pieļaujam, ka absolūti lielākajā vairumā gadījumu šie papildu rekordmilimetri nez vai sniegs taustāmu pārsvaru pār konkurentiem, taču „Boxer” un brālīšu kontā ir ķeksītis rekordu grāmatās.
Enerģisks dīzelis
„Peugeot 2,2 HDi” dzinējs nav jauns. Tas ir praksē pārbaudīts – sparīgs un uzticams spēka agregāts. Jaunajā paaudzē tam tikušas veiktas nelielas modifikācijas, tostarp pilnveidota degvielas padeves sistēma, kā rezultātā izdevies samazināt degvielas patēriņu. Bez tam opciju sarakstā iekļauts arī tāds mūsdienīgs ekonomijas instruments kā elektroniskā „Start-Stop” sistēma. Kā vēsta ražotāja informācija, pārvietojoties pilsētas apstākļos, tā spēj samazināt dzinēja „apetīti” par 0,5 l/100km, bet CO2 izmešus attiecīgi – par 5 g/km.
Ar mērķi pagarināt kalpošanas laiku un samazināt ekspluatācijas izmaksas, „Boxer” dzinēja sadales vārpstas piedziņai tiek izmantota ķēde. Tas ļāvis palielināt servisa intervālu līdz 48 000 km.
Nu labi, skatoties patiesībai acīs, godīgi jāatzīst, ka sajūtu līmenī „Peugeot” dīzelis nav tik kluss un nemanāms kā „Ford Transit” vai „Mercedes-Benz Sprinter” jaunās paaudzes dzinēji, taču veiktspējas un ekoloģisko parametru ziņā tas ir absolūti līdzvērtīgs savas klases labākajiem. Trekniem burtiem uz auto sānu paneļiem nodrukāto (ražotāja dati) degvielas vidējo patēriņu, pat vizinoties lielākotie bez kravas, „AutoMedia.lv” sasniegt neizdevās. Tas gan nav brīnums – līdzīgi mums klājies, braucot arī ar „Boxer” tiešajiem konkurentiem. Taču reālā satiksmē arī sasniegtos vidēji 9,0 litrus uz 100 kilometriem uzskatām par pieņemamu rezultātu.
Viegli braucams
Pateicoties augstajam jumtam un durvīm, „Boxer” salonā jūs nevis iesēžaties, bet iekāpjat majestātiski kā karietē. Telpā gan galvas, gan plecu, gan gurnu līmenī baudāma kolosāla brīvības sajūta. Kā jau ierasts šādas klases automašīnās, vadītāja vieta ir augsta un salīdzinoši vertikāla, ar ļoti labu satiksmes ‘bildes’ pārskatāmību – ērti braucamrīkam, ar ko aktīvi jāmanevrē noliktavu labirintos vai pilsētas burzmā. Šofera darbu krietni atvieglo lielie logi un platie sānu spoguļi.
Sēdekļa un stūres plašās regulācijas iespējas ļauj vadītāja vietu vienkarši pielāgot dažāda auguma un miesasbūves braucēju prasībām. Sēdekļa forma it kā nodrošina itin apmierinošu atbalstu visos virzienos, taču tas tomēr nav tik ergonomiski komfortabls kā, piemēram, „Mercedes-Benz Sprinter” krēsls.
Ir jauna dizaina, parocīga un patīkami apdarināta stūre. Ātrumpārslēga rokturis ērti sasniedzms, tā gājieni ir īsi, taču nedaudz „zobaini”. Savukārt pedāļu paminas izvietotas „tieši pa spērienam”, taču sajūga pedāļa pārliekais vieglums (lasi – mazinformatīvums) gan nepriecē.
Motors normālā režīmā strādā rāmi un neuzbāzīgi. Krustojuma startā tā 130 ‘zirgi’ velk sparīgi un satiksmes plūsmā ļauj turēties viegli, vienīgi, akseleratora piedzīti, tie sāk jūtami skaļāk sēkt. Kas būtiski, motora azartisko dabu būtiski neietekmē kravas slogojums. Turklāt arī šosejas režīmā 90…100…110 km/h par tā enerģijas trūkumu nebūs jāsūdzas.
„Boxer” nemaz nav tik neveikls kā varētu likt domāt tā robustais izskats. Stūres reakcijas ir precīzas, bremzes spēcīgas un viegli dozējamas. Automobilis uz ceļa turas stingri un grīļošanās, kas radītu diskomforta sajūtu, tam nepiemīt. Lai gan furgons veidots kā kravas auto – ar pacietu atsperojumu, pat nenoslogotā variantā tas nešķiet izteikti nekomfortabls, priecē ar rāmu, līdzenu gaitu, vienīgi riteņu „dribls” asfalta dangās visai spēcīgi rezonē plašajā būdā.
„Peugeot” kravas furgona standarta drošības paketē ietilpst ESP, palīgsistēma braukšanas uzsākšanai pret kalnu (HSA), bremžu ABS ar avārijas bremzēšanas palīgsistēmu (EBS).
„Peugeot Boxer” vērtē Ojārs Vētra un Ainārs Zariņš
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cena eiro un konkurenti
„ Peugeot Boxer L3H2 2.2 HDi (131hp) M6 Active” | no 24 550 |
„Renault Master L3H2 2.3 DCi 125 Business” | no 27 514 |
„Mercedes-Benz Sprinter 3 13 CDI KA 4325” | no 30 013 |
„Fiat Ducato Furgone 35 L3H2 2.3 JTD” | no 23 802 |
„VW Crafter Kasten 35 2EH1H5 2.0 TDI ” | no 31 914 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 5998 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 2050 |
Augstums (mm) | 2524 |
Riteņu garenbāze (mm) | 4035 |
Kravas nodalījuma gabarīti (mm) | 3705 x 1870 x 1932 |
Kravas nodalījuma tilpums (m3) | 13 |
Iekraušanas slieksnis (mm) | 535 – 565 |
Pašmasa (kg) | 1975 |
Kravnesība (kg) | 1525 |
Klīrenss (mm) | 190 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 2198 cm3;96 kW (130 ZS) / 3500 apgr.320 Nm / 2000 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 195 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 150 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | ND |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 9,2Uz šosejas – 6,3Jauktā režīmā – 7,4 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 90 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | sešpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,87 |
Stūres pastiprinātāja tips | Hidraulisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPhersonAizmugurē – lokšņu atsperes + hidrauliskie amortizatori |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 215/70 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | 48 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Peugeot Boxer 2,2 HDi 6MT” borta datora
Rīgā (pilsētas režīmā) | 30,2 km ar vid. ātrumu 23 km/h – 9,8 l/100 km |
Rīga – Pļaviņas – Jēkabpils – Pļaviņas – Jēkabpils – Pļaviņas – Jēkabpils – Rīga (kombinētā režīmā) | 382,9 km ar vid. ātrumu 47 km/h – 9,0 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 413,1 km (odometra rādījumi: testa sākumā 3849 km – testa beigās 4262 km) |