„AutoMedia.lv”: zviedru „Volvo” atkal cer noteikt toni ar jauno FH sērijas vilcēju

040_Location_FH_FH16_low

Eiropā vērojams liels labu autovadītāju deficīts. Ilgās monotonā darba stundas jaunos šoferus dzen panikā. Tikmēr labākie pieredzējušie profesionāļi meklē vietas, kur maksā vairāk un  irkomfortablāki darba apstākļi. Konkurence labu autovadītāju piesaistē kļūst arvien sīvāka. Kravas mašīna, kas izveidota atbilstoši autovadītāju vēlmēm, uzlabo uzņēmuma spēju piesaistīt labākos kadrus. Tieši tādēļ zviedru uzņēmums „Volvo”, izlaižot jaunu „Volvo FH”, cer uz panākumiem.

Kopš „Volvo FH” iepriekšējās versijas debijas 1993. gadā pārdoti vairāk nekā 650 000 šī modeļa dažādu modifikāciju kravas automobiļi. Tas nozīmē vairāk nekā 60 % no „Volvo Trucks” kopējā tirdzniecības apjoma. „Volvo FH” ir pamats zviedru autoražotāja turpmākai attīstībai. Jaunais FH ir zīmola mugurkauls, kas izstrādāts pēdējo piecu gadu laikā, piedāvājot risinājumu trijiem ar pārvadājumu uzņēmējdarbību saistītiem visbūtiskākajiem aspektiem: degvielas patēriņš, darbspējas laiks un vidējais kravu pārvietošanas ātrums. Nav jālasa lietošanas instrukcija, lai atklātu, ka jaunais „Volvo FH” tehnoloģijās ir liels solis uz priekšu salīdzinājumā ar priekšgājēju. Ir pilnīgi pietiekami apsēsties tikai pie stūres! Tagad FH piedāvā ārkārtīgi vieglu vadāmību – lielā mērā tādu pašu kā vieglajam auto. 2013. gada pavasarī tiks uzsākta jauno „Volvo FH” automašīnu ražošana Eiropas tirgiem. Tā būs kravas automašīna, ar ko „Volvo Trucks” cer noturēt līderpozīcijas daudzu turpmāko gadu laikā.

Nekad iepriekš pārvadājumu uzņēmumi un autovadītāji nav bijuši tik tieši iesaistīti „Volvo Trucks” jaunas kravas auto tapšanas projektā – savus ieteikumus un priekšlikumus izstrādes stadijā ir izteikuši 3000 autovadītāji.

Degvielas patēriņa samazināšana ir „Volvo Trucks” prioritāte. Jaunās tehnoloģijas un individuāli pielāgota pakalpojumu pakete spēj pārvadājumu uzņēmumam katru gadu ietaupīt tūkstošiem litru degvielas. Viens no nozīmīgākajiem jaunievedumiem degvielas ietaupīšanas jomā, kas ieviests jaunajā „Volvo FH”, ir „I-See” autopilots, kas vada pārnesumu pārslēgšanu, degvielas un bremžu sistēmas darbību, braucot ceļa kāpumos un kritumos. „I-See” ir savienots ar gudro „I-Shift” robotizēto pārnesumkārbu un iegaumē ceļu parametrus, pa kuriem transportlīdzeklis braucis reisu laikā. Atmiņā saglabātie dati turpmāk ļauj „I-See” sistēmai optimizēt kravas automašīnas degvielas patēriņu, kad transportlīdzeklis brauc pa to pašu maršrutu. Pārvadājumu uzņēmumi, kas izmantos ar „I-See” aprīkotu kravas automašīnas, spēs ietaupīt pat līdz 10 procentiem degvielas. Tas nozīmē, ka gada laikā kravas automašīna caurmērā var ietaupīt 4100 litrus degvielas (salīdzinoši ar iepriekšējo „Volvo FH”). Izmantojot sešus secīgus darbības etapus, sistēma nodrošina, ka kravas automašīna brauc, cik ekonomiski vien iespējams. Piemēram, „I-See” automātiski atdarina tādus autovadīšanas paņēmienus, kādus kalnainā apvidū izmanto visprasmīgākie autovadītāji. Savukārt ar jaunu „I-Torque” spēka pārvadu, kura ražošana tiks uzsākta 2013. gada rudenī, iespējams panākt vēl lielāku degvielas ekonomiju.
Ekonomijas pakete tālsatiksmes operācijām
Ar jauno kravas automašīnu „Volvo Trucks” prezentē arī degvielas ekonomijas paketi, kas speciāli izstrādāta atbilstoši tālo pārvadājumu īpatnībām. Šajā paketē ir iekļautas transportlīdzekļa sistēmas un konstruktīvie risinājumi, un otra daļa, kurā ir ietverti degvielas ekonomijas pakalpojumi. Viens no tādiem ir: ieteikumi degvielas patēriņa samazināšanai (Fuel Advice), kas sastāv no trim daļām: uzraudzība, līdzekļi un atbalsts. Degvielas ekonomijas paketē ir iekļauta arī autovadītāju apmācība. Arī kravas auto iestrādātas iekārtas, kas paaugstina darba efektivitāti. Viens no piemēriem ir bezvadu tālvadības pults, kas atvieglo puspiekabes pievienošanu un atvienošanu. Izmantojot šo tālvadības pulti, autovadītājs var atrasties kravas automašīnas ārpusē un regulēt pneimobalstiekārtas augstumu, darbināt aizmugurējo paceļamo platformu un sekot kravas automašīnas un piekabes tiltu noslodzei. Sistēma ļauj autovadītājam ievērojami ietaupīt laiku, jo iekraušanas procesā nav vairākkārt jākāpj kabīnē un jāizkāpj no tās.
Autovadītāju priekam
Smagsvara pārvadājumiem izmantojot transportlīdzekļus ar jaudīgāku motoru, paaugstinās degvielas izmantošanas efektivitāte. Smagu kravu pārvadājumiem un tāliem reisiem kalnainā apvidū „Volvo FH16” var aprīkot ar „Volvo Trucks” visjaudīgāko dzinēju, kurš attīsta 750 Zs jaudu. Augstais griezes moments jau pie zemiem apgriezieniem samazina pārnesumu pārslēgšanas biežumu un ietaupa degvielu. Kad nepieciešams, iespējams izmantot maksimālo 3550 Nm griezes momentu. 750 Zs jauda ļauj uzturēt augstāku kravas automašīnas vidējo ātrumu pat kalnainā apvidū, tādā veidā samazinot kopējo pārvadājuma ilgumu. Tas reizēm ir ļoti svarīgi ne tikai tādā gadījumā, ja jānogādā svaigi pārtikas produkti.

Šoferi pašlaik vidēji piecas darba dienas nedēļā pavada savu transportlīdzekļu kabīnēs. Kabīnei jābūt optimāli iekārtotai darba videi, kā arī viesmīlīgai atpūtas un brīvā laika pavadīšanas vietai. Vairākas kabīnes konstrukcijā veiktās izmaiņas paaugstina drošību. Tā kā priekšējās statnes tagad ir stāvākas, jaunā kabīne ir plašāka, tādā veidā nodrošinot vairāk vietas autovadītājam kabīnes iekšpusē. Lai nodrošinātu maksimāli iespējamo aizsardzību sadursmju gadījumā, izmainīta arī durvju un grīdas konstrukcija. Vējstikls tiek pielīmēts pie virsbūves. Jaunās „Volvo FH” kabīnes ietilpība palielināta par vienu kubikmetru. Tas ir ļāvis izveidot plašāku un gaišāku interjeru, tajā pašā laikā par 300 litriem palielinot glabāšanas nodalījumu ietilpību. Logi par 8% ir lielāki nekā iepriekšējam „Volvo FH” modelim, to forma izmainīta tā, lai uzlabotu transportlīdzeklim vistuvāko zonu pārredzamību. Priekšējā paneļa virsma ir līdzena, tas izveidots nedalīts no vienas kabīnes puses līdz otrai. Individualitāti jaunās sērijas „Volvo FH” kabīnei piešķir tās atpakaļskata spoguļi, kas par 25% uzlabo tiešo pārredzamību virzienā uz priekšu un uz sāniem. Lai autovadītājs pienācīgi atpūstos, viņam nepieciešama ērta guļvieta. Tādēļ „Volvo” ir palielinājis guļvietas platumu līdz 815 mmun ieviesis jaunu matraci. Izveidojot kabīnei stāvākas priekšējās statnes, tas kabīnes priekšpuses ārējam izskatam piešķīris monolītumu. Atšķirīgs priekšējais dekoratīvais režģis, speciālais krāsas tonis un kabīnes sānskats piesaista uzmanību, lai kur arī brauktu kravas automašīna. „Volvo FH16” aprīkojums un iekārtojums atbilst izmeklētām prasībām.
Būtiskākās mērierīces vidū
Apstākļi kravas automašīnas kabīnē ietekmē autovadītāja labsajūtu un tādā veidā arī pārvadājumu uzņēmuma peļņu. Laba kravas automašīna ir paredzēta ne tikai darbam, bet arī atpūtai un pārnakšņošanai. „Volvo” kabīni uztver kā viesnīcu. Iebūvētā klimatsistēma autovadītājam nodrošina kabīnē patīkamu temperatūru visu diennakti. Dzesētājs naktī neizmanto nekādu degvielu. Sistēma nodrošina labāku gaisa pieplūdi kabīnē, dzesētājs darbojas ļoti klusi. Nozīmīgākās mērierīces sagrupētas paneļa centrālajā daļā, bet mazāk nozīmīgās – kreisajā un labajā pusē. Vadības sviras un ierīces izkārtotas prioritārā secībā, galvenās novietojot vistuvāk autovadītājam. Ir uzlabota autovadītāja sēdpozīcija un paplašināti regulēšanas diapazoni. Autovadītāja sēdeklim pilnveidots gurnu un sānu atbalsts, tagad sēdekli iespējams pabīdīt par četriem centimetriem tālāk uz aizmuguri. Pateicoties stūres jaunajai regulēšanas sistēmai, stūres rata slīpuma regulēšanas diapazons paplašināts par 20 grādiem salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli. Daudzas kravas automašīnas funkcijas, tai skaitā arī tālruni un navigatoru,  iespējams ieslēgt un izslēgt, izmantojot stūres ratā iestrādātos taustiņus. „Volvo” palīdzības dienesta jeb VAS izsaukšana (Volvo Action Service on Call) ir jauna funkcija, kas paaugstina autovadītāja drošību. Interjerā par jauno funkciju liecina mērierīču panelī iestrādātais VAS taustiņš. Tikai vienreiz to nospiežot, kravas auto tiks savienots ar „Volvo” palīdzības dienesta zvanu centru.
Spēka pārvads
Stingrās „Euro 6” vides aizsardzības prasības izvirza augstas prasības dzinēju izstrādātājiem, jo jānodrošina noteikto prasību izpilde, negatīvi neietekmējot degvielas patēriņu. Jau pieminētās „I-Torque” sistēmas augsto jaudu un griezes momentu nodrošina divas galvenās sastāvdaļas – jauns D13 „Euro 6” dzinējs, kas attīsta 460 Zs jaudu un 2800 Nm griezes momentu, un jauna divsajūgu automatizētā „I-Shift” pārnesumkārba. Motoram darbojoties ar zemākiem apgriezieniem, degvielas sprauslām ir retāk jāiesmidzina degviela, un retāk notiek degmaisījuma uzliesmošana. „I-Torque” darbojas tādu apgriezienu diapazonā, kurā dzinējs darbojas visefektīvāk, t.i., pārsvarā no 900 līdz 1200 apgriezieniem minūtē. „I-Torque” nodrošina vismaz 2800 Nm griezes momentu jau pie zemiem kloķvārpstas apgriezieniem. Paaugstinātas efektivitātes turbokompresors (Turbocompound), jaunā vadības programma, „common rail” degvielas iesmidzināšanas sistēma un atgāzu recirkulācijas (EGR) sistēma rada apstākļus efektīvai motora darbībai un samazina apkārtējās vides piesārņojumu.
Divsajūgu pārnesumkārba
Lietojot divsajūgu transmisiju, pat pārnesumu pārslēgšanas brīdī netiek pārtraukta griezes momenta pārvadīšana. „Volvo Trucks” ir pirmais autoražotājs, kas smagsvara kravas auto aprīkojis ar divsajūgu „I-Shift” automatizēto pārnesumkārbu. „Euro 6” dzinēju konstrukcijā izmantotas jau „Volvo” pārbaudīto un plaši atzīto „Euro 5” motoru tehnoloģijas. Jaunās sērijas „Volvo FH” automašīnām būs pieejami arī „Euro 5” dzinēji. Tāpat kā šīs jaudas iekārtas, arī jaunie motori ir rindas sešcilindru dzinēji ar sūkņsprauslām, bet izplūdes sistēma ir aprīkota ar atgāzu selektīvo katalītisko pārveidotāju (SCR). Lai nodrošinātu atbilstību jaunajām izmešu prasībām, tiek izmantota arī izplūdes gāzu recirkulācijas (EGR) sistēma un dīzeļdzinēja cieto daļiņu filtrs (DPF).
Vadāmība
Jo augstvērtīgākas ir kravas automašīnas īpašības, jo mazāk nogurst autovadītājs, kas savukārt ļauj viņam pieņemt atbilstošākus lēmumus brauciena laikā. Modrs vadītājs drošāk vada transportlīdzekli reisa laikā. Vadāmībai un pretapgāšanās stabilitātei ir tieša ietekme uz autovadītāja darba ražīgumu un netieša ietekme uz pārvadājumu uzņēmuma darba rentabilitāti. „Volvo” ir izdevies panākt izcilu stūrēšanas izjūtu. Stūres rata jaunā regulējamā statne nodrošina iespēju jebkuras miesasbūves autovadītājam panākt komfortablu sēdpozīciju. Neatkarīgā priekšējā balstiekārta jaunajam „Volvo FH” būtiski uzlabo gaitas komfortu un par 50% pretapgāšanās noturību salīdzinājumā ar iepriekšējās sērijas „Volvo FH”.
Pirmo reizi pasaulē
Neatkarīgās priekšējās balstiekārtas gadījumā katram priekšējam ritenim ir atsevišķa balstiekārta, tādēļ viena riteņa pārvietošanās vertikālā plaknē neietekmē otra riteņa stāvokli. Jaunās „Volvo FH” sērijas kravas mašīnas ir pirmās pasaulē, kas tiek aprīkotas ar neatkarīgo priekšējo balstiekārtu (IFS) apvienojumā ar zobstieņa stūres mehānismu – tie ir jaunievedumi, kas radikāli ietekmē braukšanas un vadāmības īpašības. Arī zobstieņa stūres mehānisma tehnoloģija aizgūta no vieglajām automašīnām. Ar stūres ratu savienotais zobratu pārvads daudz precīzāk nekā tradicionālais stūres mehānisms pārvada līdz riteņiem stūres kustību.
Visdrošākais „Volvo”
veiktie izmēģinājumi ļauj apgalvot, ka, avarējot ar  80 km/h, jaunajā „Volvo FH” autovadītājs izdzīvotu bez nopietniem ievainojumiem. Tūkstošiem reižu simulētie triecienizturības testi un aptuveni 100 reālie sadursmju testi ļāvuši „Volvo Trucks” inženieriem pilnveidot kravas auto kabīni. Triecienus slāpējošo siju un durvju izgatavošanai izmantots tērauds ar ferīta un martensīta jaukto struktūru. Kabīnes paneļu izgatavošanai izmantots īpaši augstas izturības karsti štancētais boru saturošais tērauds. Izturību un funkcionalitāti paaugstina arī lāzermetināšana. Tādas aktīvās drošības sistēmas kā joslas saglabāšanas sistēma (LKS), joslas maiņas sistēma (LCS), adaptīvā kruīza kontroles un autovadītāja brīdināšanas sistēma (DAS) arī paaugstina drošību brauciena laikā. FUPS jeb priekšējā drošības konstrukcija paredzēta, lai pasargātu vieglo auto pasažierus no pakļūšanas zem kravas automašīnas frontālo sadursmju gadījumā. „Volvo FH”  veikti arī pilnveidojumi, kas pasargā pret nelikumīgu ielaušanos. Vadītājs var ieslēgt ārējo apgaismojumu visapkārt kravas auto, izmantojot distances vadību, vai arī aizbaidīt zagļus, ieslēdzot skaņas signalizāciju.

Orinetējošās cenas (precīzas vēl nav nosauktas)

Volvo FH 460 4×2  53 000Eur
Volvo FH 540 4×2  70 000Eur
Volvo FH 750 4×2  95 000Eur

Vērtē Aldis Bite

Dizains 9 no 10

Jaunajā FH nepārprotami var atpazīt „Volvo” stilu, iepriekšējo paaudžu mantojumu, taču vienlaikus tas iezīmē arī nākotnes kravas auto vīzijas.

Tehnika 8 no 10
Neatkarīgā priekšējā balstiekārta un zobstieņa stūres mehānisms patiesi ir kravas auto konveijeriem sveši jauninājumi, kādus nācies vien vērot speciāli šosejas ātrumsacensībām sagatavotos speciālajos kravas auto bolīdos.

Komforts  9 no 10
Jaunā kabīne piedāvā pilnīgi citus apstākļus autovadītājam. Jaunais un vecais FH ir nesalīdzināmi auto, kā vienistabas dzīvoklītis „Hruščovkā” un Premium apartamenti klusajā centrā Antonijas vai Alberta ielā.

Birkas: