Komerctransporta pārdošanā teju visā Eiropā rūk, turpretim Latvijā aug

Volvo_Geteborga 037

Turpat vai viscaur Eiropā 2012.gadā vērojams jaunu komercautomobiļu tirdzniecības kritums. Visdramatiskākais pārdošanas samazinājums vērojams valstīs, kur līdzīgi kā Latvijai pirms pāris gadiem, tagad ciešāk jāsavelk budžeta tēriņu josta, liecina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) pēdējais ziņojums. Latvija ir starp nedaudzajām valstīm, kur arī komerctransporta tirgus pieaugums, liecina par ekonomikas atveseļošanos.

„AutoMedia.lv” jau vēstīja, ka nestabilā ekonomiskā situācija Eiropā, tostarp arī vairākās Rietumeiropas lielajās valstīs kopumā negatīvi ietekmējusi jaunu vieglo automobiļu tirdzniecību. Negatīvā tendence nav gājusi secen arī komerctransporta sektoram. Šī gada pirmajos deviņos mēnešos salīdzinājumā ar līdzīgu periodu 2011.gadā 30 Eiropas valstīs komercauto pārdošanas apjomi kopumā kritušies par 10,3%, kas ir par 155 996 transporta vienībām mazāk nekā pērn. Pārdoto transportlīdzekļu skaits ir 1 338 575.

Lielākais kritums vērojams pēdējā ekonomiskās krīzes viļņa skartajās valstīs – Portugālē (-53,6%), Grieķijā (-49,3%), Kiprā (43,3%), Itālijā (34,6%) un Spānijā (25,7%). Ja Kipras 50 procentiem tuvais kritums uz Eiropu kopumā tomēr nekādu iespaidu neatstāj, tad vēl lielāks Portugāles kritiens, Spānijas tirgus rukšana par ceturtdaļu un Itālijas par trešdaļu jau ir ļoti jūtama. Statistika liecina, ka

šogad tikai daži kopumā situāciju ietekmēt nespējīgi nelieli tirgi komerctransporta pārdošanas ziņā ir rādījuši pozitīvu tendenci.

Procentuāli lielākais pieaugums ir Islandē (+61,5%), taču līdz septembra beigām tur tika pārdotas tikai 436 transporta vienības. Otrs lielākais pieaugums reģistrēts Latvijā (+22,5%) un šogad pārdoti 2852, kas ir par 523 komerciālajiem transportlīdzekļiem vairāk nekā pērn. Lietuvā vērojams 6,0% kritums, taču pārdots tik un tā vairāk komerctransporta – 3423 vienības. Savukārt Igaunija ir trešā pēc apjoma Baltijā ar 2105 vienībām, kas ir par 5,3% vairāk nekā pērn. Lielākais komerctransporta tirgus kā pērn tā šogad (324 180) ir Francijā, taču tur bijis kritums par 7,7%.

Mazāk par pusi jeb 1468 (te un turpinājumā dati par 2012.gada 10 mēnešiem ieskaitot reeksportu) no 3329 reģistrētajiem komerctransporta līdzekļiem Latvijā veido kravas un pasažieru transports ar masu virs 3,5 tonnām. Savukārt no tiem lauvas tiesa (1378) ir kravas auto ar masu virs 16 tonnām. Līderos tradicionāli ir „Volvo” ar „FH” sērijas mašīnām (633), seko „DAF XF 105” (244), „Scania 500” un „Scania 420” – attiecīgi 78 un 66 vienības. Jaunu pasažieru autobusu tirdzniecībā līderis ir Jelgavā izvietotais uzņēmums „AMO Plant” (18), kam seko „Volkwagen” (14), Mercedes (13) un „Renault” (10) autobusu tirgotāji.

Latvijā desmit mēnešos reģistrēti arī 480 pikapi, 497 mazie furgoni, 105 vidēja izmēra furgoni, 391 lielais furgons un 388 iepriekšējās grupās neklasificēti vieglie komercautomobiļi. Pirktākais pikaps ir „Toyota Hilux” (223), iecienītākā mazā furgona godu ļoti līdzīgi cenšas dalīt „Renault Kangoo” (79), „VW Caddy” (78), „Peugeot Partner” (73) un „Citroen Berlingo” (70). Vidējo kravas furgonu sektorā līderis ir „Renault Trafic”, bet starp lielajiem furgoniem „Renault Master”.  Savukārt citur neklasificēto mašīnu grupā visvairāk pārdoti komercpārvadājumu vajadzībām pielāgoti „Škoda Yeti” (86).