„Renault Trucks” vezumnieks ved nākotnē

renault_trucks_optifuel_1

Šīs nedēļas otrajā pusē – no 25. septembra – Hanoverē apmeklētājiem durvis vērs rudens lielākā kravas automobiļu un komerctransporta izstāde „IAA 2014”. Franču autoražotājs „Renault Trucks” tur gatavojas izrādīt savu jaunāko konceptu „Optifuel Lab 2”.

2009. gadā dienasgaismu ieraudzīja „Renault Trucks” pirmā ripojošā laboratorija „Optifuel Lab”. Bet tagad franču kompānijas speciālisti ir sagatavojuši ekovezumnieka otro paaudzi. Tieši tāpat kā iepriekš, tas piedāvā visaptverošu tehnisko risinājumu kompleksu ekspluatācijas izmaksu samazināšanai. Nav jau nekāds noslēpums, ka šajā jomā nozīmīgākā pozīcija ir degvielas ekonomija.

renault_trucks_optifuel_3

„Optifuel Lab 2” ir izveidots uz „Renault” jaunās paaudzes T sērijas bāzes, un tajā tiek aprobētas 20 dažādas modernās degvielas taupīšanas tehnoloģijas, kas sadalītas četrās grupās.

renault_trucks_optifuel_2

Pirmā no tām ir enerģijas izlietojuma kontrole. „Renault” inženieri ir centušies maksimāli samazināt dzinēja noslodzi. Tostarp, lai aizstātu tradicionālo ģeneratoru, tiek piedāvāti divi alternatīvi elektroenerģijas avoti – speciālas atvieglotas konstrukcijas saules baterijas, kas izvietotas gan uz auto kabīnes, gan puspiekabes jumta (to kopējā platība – 40 m2), un tvaika ģenerators, ko darbina motora saražotās karstās atgāzes.

renault_trucks_optifuel_5

Otra rūpju sfēra ir aerodinamika. Uz kabīnes jumta ir ierīkots izbīdāms salona ventilācijas deflektors, kas tiek aizvērts, kad ātrums palielinās virs 50 km/h. Gan puspiekabes jumts, gan apakša ir bagātīgi aprīkota ar dažādiem aerodinamiskajiem elementiem, kuru uzdevums ir optimizēt gaisa plūsmas. Kā var redzēt attēlos, auto kabīnei nav atpakaļskata spoguļu. Tie aizstāti ar augstu virs durvīm novietotām, kompaktām un aerodinamiskos korpusos „ietērptām” video kamerām.

renault_trucks_optifuel_8

Trešā tehnoloģiju grupa ir saistīta ar rites pretestības samazināšanu. Šim mērķim „Michelin” riepu speciālisti izstrādājuši speciālas riepas. Vēl viena pozīcija ir velkošās ass eļļošana un eļļas dzesēšana. Šie procesi tiek kontrolēti ar speciālas elektroniskas sistēmas palīdzību. Ja mašīna darbojas smagos apstākļos (apdzenot, braucot kāpumā vai pa sliktu ceļu), tiek palielināta eļļas padeve un aktivizēta dzesēšanas sistēma. Savukārt, braucot pa taisnu gludu lielceļu ar vienmērīgu ātrumu, notiek mazāk aktīva eļļošana, kas arī dod zināmu degvielas ekonomiju.

Un visbeidzot „vadītāja faktors”.

Pētījumi liecina, ka saprātīgi darbinot mašīnu var ietaupīt līdz 3 l/100 km.

Taču kā iemācīt vadītājus braukt mierīgi un apdomīgi? „Renault Trucks” piedāvā adaptīvo ātruma ierobežošanas sistēmu. Izmantojot GPS, tā seko ceļa reljefam un konfigurācijai, izvēloties konkrētajam nogrieznim piemērotāko ātrumu. Lai liktu vadītajam to ievērot, tiek izmantots t.s. intelektuālais akseleratora pedālis. Kad nevajadzētu palielināt ātrumu, pedālis kļūst „smagāks” – grūtāk spiežams –, un otrādi. Vienlaicīgi, lai šāds ierobežojums nepārsteigtu vadītāju, mērinstrumentu panelī tiek parādīts attiecīgs ziņojums (apvedceļš, kāpums, pilsētas režīms, kritums u.tml.).

renault_trucks_optifuel_6

„Renault Optifuel Lab 2” ir tikai pārvietojama laboratorija, tādēļ šeit nav pat runas par ;s;ada automobiļa iespējamu ražošanu, taču nav šaubu, ka franču aprobētās tehnoloģijas ar laiku nonāks sērijveida modeļos, padarot nākotnes kravu pārvadātājus videi draudzīgākus un ekonomiskākus.