„Scania Latvia” vadītājs: kravas transporta jomā 2013.gads iezīmēsies ar gatavošanos „EURO 6” ieviešanai un pakāpenisku tirgus izaugsmi

Nākamais gads būs pēdējais, kad kravu pārvadātāji Eiropas Savienībā varēs iegādāties jaunus kravas transportlīdzekļus ar motoriem, kas atbilst “EURO 5” vides prasībām. No 2014.gada 1.janvāra stāsies spēkā Eiropas Padomes regula, kas paredz, ka jaunus kravas auto varēs reģistrēt tikai ar motoriem, kas atbilst jaunajām “EURO 6” vides prasībām. Savukārt gada otrajā pusē būs izmaiņas normatīvajos aktos par vadītāju kvalifikāciju.

Kravas transportlīdzekļu ražotāji ir sagatavojušies jaunajām prasībām un izgatavojoši atbilstošus motorus. „EURO 6” ir noteikts radikāls izmešu līmeņa pazeminājums salīdzinājumā ar „EURO 5”. Slāpekļa oksīdu un cieto daļiņu izmešu apjoms ir apmēram četras reizes mazāks.

„Kravas pārvadātāji pašlaik daudz lielāku priekšroku vēl dod cenas ziņā lētākajiem iepriekšējās paaudzes „EURO 5” motoriem. Tas ļauj prognozēt, ka nākamā gada beigās pieaugs kravas auto pārdošanas apjomi, jo pārvadātāji steigsies līdz regulas stāšanās spēkā brīdim iegādāties jaunus transportlīdzekļus ar vecās paaudzes motoriem, tādējādi ietaupot izmaksas,” prognozē „Scania Latvia” vadītājs Aigars Pušinskis.

Ekonomiskās lejupslīdes laikā būtiski pieauga lietotu transportlīdzekļu īpatsvars, bet, krīzes mazinoties, atkal pieaug pieprasījums pēc jauniem auto.

„Tomēr nākamā gada sākumu prognozējam ļoti piesardzīgi, ņemot vērā finanšu nestabilitāti Eiropas Savienības dienvidu valstīs. Gada beigās pārdošanas apjomi Latvijā varētu pieaugt un gada griezumā sasniegt 10% izaugsmi, līdzīgi kā 2012.gadā,” saka Aivars Pušinskis.

SIA „Scania Latvia” 2013.gads ir nozīmīgs, jo apritēs 20 gadi, kopš uzņēmums uzsāka darbību Latvijā. Nākamajā gadā uzņēmums plāno īpaši attīstīt autoparku vadības sistēmas, kas, ievērojot pareizu transporta ekspluatāciju, ļauj kontrolēt degvielas patēriņu. Plānots, ka no aprīļa visi Latvijā pārdotie „Scania” standarta komplektācijā būs aprīkoti ar autoparku vadības sistēmām.

„Scania” vadītājs norāda, ka 2012.gadā atjaunojies pieprasījums pēc „6×2” tilpumkravu sastāva automašīnām, kas krīzes gados bija pilnībā izzudis. Savukārt kokvedēju segments gan krīzes laikā, gan šobrīd saglabājot stabilitāti, pateicoties tam, ka koksne ir stabila eksportprece un valsts regulē mežu izciršanu, kas nozīmē nozares stabilitāti ilgtermiņā. Būvniecībā galvernokārt izmantojot lietotu tehniku un pēc jauniem pašizgāzējiem pieprasījuma neesot. Kravas furgonu segmentā, ko visbiežāk izmantojot tirdzniecības piegāžu veikšanai, jauni auto veidojot apmēram pusi.

Pārdošanas apjomu pieaugumu 2013.gadā noteiks arī autoparku novecošanās. Liela daļa uzņēmumu nomainīja autoparkus līdz 2008.gadam un ir laiks tos atkal atjaunot. Tomēr autoparku atjaunošanu varot ietekmēt ekonomiskā nestabilitāte.

2014.gada 10.septembrī stāsies spēkā izmaiņas normatīvajos aktos, kas paredz, ka kravas transportlīdzekļu vadītāji ar C1, C1E, C vai CE vadītāja kvalifikāciju, kas iegūta līdz 2009.gadam, drīkstēs piedalīties ceļu satiksmē ES valstīs, tikai iegūstot papildus profesionālo autovadītāja kvalifikāciju.

Iespējams, „EURO 6” motoriem var rasties problēmas ar Krievijā iepildītu degvielu

Ņemot vērā, ka degviela veido būtisku izmaksu daļu, starptautiskie kravu pārvadātāji degvielu cenšas iepirkt Krievijā, kur tā ir ievērojami lētāka. Taču uz Krieviju prasības par „EURO 6” neattiecas. Aktuāls jautājums, vai Krievijā esošie degvielas tirgotāji nodrošinās atbilstošas kvalitātes degvielu, kā to prasa „EURO 6” prasības? Ja pārvadātāji jaunās paaudzes motorus izvēlēsies darbināt ar līdzšinējo degvielu, tas var būt risks nodarīt bojājumus transportlīdzekļu motoriem.

Birkas: