Zviedru kravas auto un autobusu ražotājs „Scania” prezentējis 440 un 480 Zs 13 litru Euro 6 izmešu normām atbikstošus motorus, kas galvenokārt paredzēti tālajiem kravu pārvadājumiem, taču ir piemēroti arī citiem pielietojumiem. Šajos motoros apvienoti inovatīvi risinājumi, kas ļauj radikāli samazināt izmešu apjomu, saglabājot tikpat labus degvielas patēriņa rādītājus kā „Scania” Euro 5 motoriem.
Euro 6 ir pirmais solis ceļā uz visā pasaulē vienotu izmešu standartu ieviešanu, kas aptvertu Eiropu, Ziemeļameriku un Japānu. Euro 6 līmeņi ir tuvi tiem, kas no 2010. gada jau ir spēkā Ziemeļamerikā un Japānā.
Euro 6 ir noteikts radikāls izmešu līmeņa pazeminājums salīdzinājumā ar Euro 5. Slāpekļa oksīdu un cieto daļiņu izmešu apjoms ir apmēram piecas reizes mazāks nekā Euro 5 motoriem.
Euro 6 izmešu standarti stāsies spēkā Eiropas Savienībā un dažās kaimiņvalstīs 2012. gada 31.decembrī
jauniem transportlīdzekļu modeļiem un vienu gadu vēlāk būs obligāta prasība visiem pārdodamajiem jauniem transportlīdzekļiem.
„Šie motori dod iespēju progresīvi domājošiem operatoriem spert nākamo soli un iegūt savā īpašumā “viszaļāko” pašlaik tirgū pieejamo tehnoloģiju. Operatori gūs labumu no zemākām maksām par ceļu izmantošanu un citām priekšrocībām, ko varas iestādes varētu ieviest turpmāk. Transportlīdzekļiem ar visjaunāko izmešu standartu ir arī augstāka vērtība lietotas tehnikas tirgū,” lepojas „Scania” viceprezidents pārdošanas un mārketinga jomā Martins Lundstedts.
440 un 480 ZS motori būs pieejami „Scania” G un R sērijām visu veidu transportlīdzekļiem, tostarp ADR transportam.
Tāpat kā „Scania” Euro 5 motoriem, maksimāls griezes moments ir pieejams jau no 1000 rpm, nodrošinot labu vadāmību un spēju uzstādīt transportlīdzekļiem braukšanu vienmērīgā ātrumā ar zemiem apgriezieniem 1100 rpm vai pat mazāk, lai panāktu optimālu degvielas ekonomiju. Pārnesumkārbas ir, piemēram, 12+2 pakāpju ātrumkārbas ar dalītu diapazonu ar paātrinošo pārnesumu vai bez tā.
„Scania” Euro 6 motori pašlaik ir apstiprināti darbībai ar parastajiem degvielas maisījumiem ar līdz 8% apstiprinātu biodīzeli parastajā dīzelī.
Jaunajiem 440 un 480 Zs motoriem pamatā ir „Scania” jaunākā modulārā motora platforma ar 130 mm cilindra diametru, kas tika ieviesta 2007. gadā kā Euro 5 ar EGR. Šiem motoriem ir common-rail degvielas iesmidze (Scania XPI), EGR un mainīgas ģeometrijas turbokompresors (VGT). Šīs platformas pirmais V8 motors (730 ZS, 3500 Nm) tika izlaists 2010. gadā.
Visai jauno motoru sērijai izmantota „Scania” pašu izstrādātā motora pārvaldības sistēma. Pilnībā modulārais projekts nozīmē, ka daudzas detaļas un komponenti ir kopīgi visai šo motoru sērijai, un tas vienkāršo apkopi un nodrošina labāku detaļu pieejamību.
„Scania” 13 litru 6 cilindru motoru piedāvājums:
Izmeši | Jauda | Griezes moments | Tehnoloģija1 |
Euro 5Euro 5
Euro 5 Euro 6 Euro 5 Euro 6 |
360 ZS400 ZS
440 ZS 440 ZS 480 ZS 480 ZS |
1850 Nm2100 Nm
2300 Nm 2300 Nm 2500 Nm 2500 Nm |
Scania XPI, EGR, VGTScania XPI, EGR, VGT
Scania XPI, EGR, VGT Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR Scania XPI, EGR, VGT Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR |
Čuguna cilindra bloks palicis nemainīgs, jau no paša sākuma izstrādāts augstiem sadegšanas spiedieniem (šajā gadījumā līdz 200 bar). Tāpat kā citiem „Scania” 13 litru motoriem, starp bloku un eļļas tvertni ierīkots redeļu rāmis, kas stabilizē motora apakšējo daļu un pretdarbojas troksnim un vibrācijai. Lai samazinātu degvielas patēriņu, cilindri izklāti ar berzi samazinošu plazmas pārklājumu. Izmantoti tērauda virzuļi ar mazliet pārveidotu iedobes formu, kas nodrošina kompresijas pakāpi 17.3:1.
Tehniskie dati
440 ZS Euro 6 EGR SCR | 480 ZS Euro 6 EGR SCR | ||
Motors | DC13 109 440 | DC13 110 480 | |
Degviela | Dīzelis | Dīzelis | |
Princips | Uzpūtes gaisa dzesēšana | Uzpūtes gaisa dzesēšana | |
Pilns tilpums | 12.7 litri | 12.7 litri | |
Cilindru darba kārtība | 1-5-3-6-2-4 | 1-5-3-6-2-4 | |
Cilindri | Rindas 6 | Rindas 6 | |
Cilindru galvas | 6 | 6 | |
Vārsti uz cilindru | 4 | 4 | |
Cilindra diametra un virzuļa gājiena attiecība | 130×160 mm | 130×160 mm | |
Kompresijas pakāpe | 17.3:1 | 17.3:1 | |
Degvielas iesmidzes kontrole | Scania XPI | Scania XPI | |
Izmešu kontrole | Scania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR | Scania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR | |
Maks. jauda | 324 kW (440 ZS) | 353 kW (480 ZS) | |
pie rpm | 1900 | 1900 | |
Maks. griezes moments | 2300 Nm | 2500 Nm | |
pie rpm | 1000-1300 | 1000-1300 | |
Maks. motora bremzēšana | 235 kW | 235 kW | |
pie rpm | 2400 | 2400 | |
Eļļas ietilpība | 43 litri | 43 litri | |