Deviņos no desmit negadījumiem, kuros iesaistītas kravas automašīnas, cēlonis ir cilvēciskais faktors, liecina jaunākais „Volvo Trucks” veiktais pētījums par satiksmes drošību un ceļu satiksmes negadījumiem Eiropā.
Pētījumu veica „Volvo Trucks” negadījumu izpētes grupa ART, balstoties uz pašu veikto negadījumu analīzi un dažādu Zviedrijas un Eiropas iestāžu publiskotajiem datiem. Pētījumā skaidrots, kāpēc kravas automašīnas nokļūst negadījumos, kā tie rodas un ko var darīt, lai mazinātu riskus un to sekas.
„90 procentos negadījumu, kuros iesaistītas kravas automašīnas, pilnībā vai daļēji ir vainojams cilvēciskais faktors, piemēram, autovadītāja neuzmanība vai neatbilstoša braukšanas ātruma izvēle,” norāda „Volvo Trucks” satiksmes un produktu drošības direktors Karls Johans Almkvists.
Pētījumā secināts, ka kravas auto vadītāju vidū braukšana alkohola reibumā nav būtisks negadījumu izraisošs faktors.
Tikai 0,5% negadījumos iesaistītajiem kravas automašīnu vadītājiem bijis konstatēts alkohola reibums. Vieglo automobiļu vadītājiem šis rādītājs svārstās robežās no 15 līdz 20%. Taču 17% negadījumos, kur tikušas iesaistītas lielas tonnāžas kravas automašīnas, ir bojā gājušie, bet 7% negadījumu cietušie ir guvuši traumas.
Lielākā daļa negadījumu, kuros savainojumus gūst kravas automašīnas vadītājs, ir viena transportlīdzekļa negadījumi – nobraukšana no ceļa. Vairāk kā pusi no visiem nopietnajiem kravas auto negadījumiem veido sadursmes ar vieglajiem automobiļiem.
„Pieejamā informācija par negadījumiem ir ārkārtīgi būtiska drošības uzlabošanai un palīdz mums noteikt pareizās produktu izstrādes prioritātes. Mēs, piemēram, esam paaugstinājuši savu jaunāko kravas automašīnu modeļu drošību, aprīkojot tos ar sistēmām, kas uzlabo redzamību, brīdina vadītāju vai pievērš viņa uzmanību, ja kaut kas nenotiek tā, ka tam būtu jānotiek,” skaidro Karls Johans Almkvists.
Pateicoties drošākiem transportlīdzekļiem, uzlabotai infrastruktūrai un drošākai braukšanai, letālo ceļu satiksmes negadījumu skaits Eiropā kopš deviņdesmito gadu sākuma ir būtiski samazinājies. Taču būtu iespējams izglābt vēl vairāk dzīvību, ja cilvēki piesprādzētos ar drošības jostām. Diemžēl vairāk nekā puse no kravas automašīnu vadītājiem tās neizmanto.
Tikai 5% no ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušajiem kravas auto vadītājiem bija piesprādzējušies ar drošības jostu.
Par „Volvo Trucks” negadījumu izpētes grupu (ART)
ART nodarbojas ar ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistītas kravas automašīnas, izpēti un analīzi kopš 1969. gada. Vairāk nekā 40 gados uzkrātā pieredze un zināšanas kalpo par pamatu darbam kravas automašīnu drošības paaugstināšanas un negadījumu novēršanas jomā, kas padara „Volvo” par vienu no drošākajām kravas automašīnu markām.