Astoņi gadi bez Kolina Makreja

Otrdien, 15.septembrī apritēja apaļi astoņi gadi, kopš traģiski aprāvās mūžs vienam no gadsimtu mijas kolorītākajiem rallija pilotiem – skotam Kolinam Makrejam. Viņš 39 gadu vecumā kopā ar savu piecgadīgo dēlu Džoniju un vēl diviem ģimenes draugiem,  tostarp sešgadīgu Džonija biedru, netālu no savas mājas Skotijā cieta helikoptera avārijā. Visi četri gāja bojā.

Pieckārtējā Lielbritānijas rallija čempiona Džimija Makreja ģimenē dzimušam puikam laikam jau arī bija grūti iedomājams citāds dzīves ceļš, kā vien sekošana tēva pēdās. Arī Kolina divus gadus jaunākais brālis Alisters kļuva par rallija pilotu, lai gan tik lielus panākumus kā brālim viņam joprojām pat tuvu nav izdevies sasniegt.

Kaut arī Kolinam Makrejam veiksmīgās rallija pilota karjeras laikā par WRC čempionu izdevās kļūt tikai reizi, viņam joprojām pieder kāds rekords, ar ko nevar palepoties pat tādi vīri kā, piemēram, ne četrkārtējais pasaules rallija čempions soms Juka Kankunens, ne viņa tautietis tik pat titulu īpašnieks Tomi Makinens un pat ne deviņkārtējais  uzvarētājs francūzis Sebastjens Lēbs. To nevar arī WRC  pēdējais spīdeklis – jau trešo gadu pēc kārtas neapturamais Sebastjans Ožjē.

Kolins Makrejs (pa labi) un Dereks Rindžrs pēc uzvaras Rally Acropolis Grieķijā 1996.gadā

Kolins Makrejs (pa labi) un Dereks Rindžers pēc uzvaras Rally Acropolis Grieķijā 1996.gadā

Proti, 1995.gadā 27 gadu vecumā pēc uzvaras sezonas kopvērtējumā

Kolins Makrejs kļuva par visu laiku gados jaunāko WRC čempionu

un šis sasniegums joprojām nav pārspēts. Tiesa, gadu vēlāk Makinens arī pirmo reizi triumfēja 27 gadu vecumā un rekorda īpašnieku izšķir vien mēnešu atšķirība.

18 gadu vecumā Kolins Makrejs debitēja Skotijas rallija čempionātā un uzreiz izpelnījās ievērību gan par uzrādīto ātrumu, gan vēl vairāk par savu braukšanas stilu. Viņu toreiz salīdzināja ar leģendāro Somijas braucēju Āri Vatanenu, kurš par WRC čempionu bija kļuvis 1981.gadā.

WRC rallijā Kolins debitēja 1987.gadā, kad startēja Swedish Rally un ar automobili “Vauxhall (Opel) Nova” finišā ierindojās 36.vietā. Otrais piegājiens togad RAC rallijā Lielbritānijā beidzās ar avāriju, taču tieši tad aizsākās sadarbība ar vienu no diviem ilggadējiem stūrmaņiem Dereku Rindžeru. Abi sabija kopā līdz pat 1996.gada sezonas noslēgumam, kad čempionātā palika otrie, bet gadu iepriekš ar “Subaru Impreza” kļuva par čempioniem.

Pirmo ievērojamo panākumu abiem izdevās gūt ar kādas privātkomandas “Ford Sierra RS Cosworth” 1989.gadā, kad Jaunzēlandes rallijā viņi ieņēma augsto 5.vietu un spēja uzvarēt vienā no ātrumposmiem. Jau tad Makrejam uzmanību pievērsa lielo rūpnīcu komandas un 1992.gadā viņš jau nepilnu sezonu aizvadīja Subaru Rally Team Europe sastāvā, sezonu noslēdzot 8.pozīcijā un kāpjot uz uzvarētāju pjedestāla otrā pakāpiena Zviedrijas rallijā. Kopā ar Rindžeru  Makrejam kopumā izdevās izcīnīt uzvaras astoņos WRC rallijos, pirmo 1993.gadā jau pieminētajā Jaunzēlandē.

Tieši ar šo "Ford Sierra RS Cosworth" Makrejam izdevās pievērst sev plašu uzmanību

Tieši ar šo “Ford Sierra RS Cosworth” Makrejam izdevās pievērst sev plašu uzmanību

Kopš 1997.gada par Makreja stūrmani kļuva Nikijs Greists un abi turpināja startēt “Subaru” komandā. Sezona izvērtās raiba. Pirmajā rallijā Monte-Karlo avārija, tad sezonas  vidū vairakkārt pievīla tehnika – Rally Indonesija pat nācās glābties no aizdegušās rallija mašīnas. Kaut arī kopumā sezonā izdevās triumfēt piecas reizes (Makreja lielākais uzvaru skaits vienā sezonā) un visos trīs noslēguma rallijos pēc kārtas, atgūt sezonas vidū zaudēto pilnībā neizdevās un Makrejs/Greists kopvērtējumā piekāpās Tomi Makinena pilotētajam duetam. Nākamajā 1998.gadā sekoja trešā vieta kopvērtējumā un uzvaras vēl trijos rallijos.

Makrejs/Rindžers Rally Espana 1996.gadā

Makrejs/Rindžers Rally Espana 1996.gadā

Tad sekoja komandas maiņa, jo abi pārgāja no “Subaru” uz “Ford” rūpnīcas rallija komandu. Arī 1999.gadā izdevās uzvarēt 2 rallijos, taču kopumā sezona izvērtās katastrofāli neveiksmīga, jo līdz finišam Makrejs/Greists tika vispār tikai trīs reizes. Nepārtraukti “Ford Focus RS WRC” defekti mijās ar trim avārijām visos trīs pēdējos sezonas posmos. Makrejs, būdams neapmierināts, acīmredzami gāja uz visu banku, bet rezultātā piedzīvoja fiasko. Un tomēr kopvērtējumā tikai ar trim finišētiem rallijiem duets ieņēma augsto sesto vietu.

Nākamajā gadā nevedās īpaši citādāk. Finišētu sacīkšu gan bija vairāk, taču arī izstāšanos daudz. Rezultātā kopvērtējumā ceturtie. Vēl vienu vicečempiona titulu izdevās izcīnīt 2001.gadā un tā arī bija kopā ar Greistu aizvadītā labākā sezona. Tiesa, piecos no 14 rallijiem finišu sasniegt neizdevās.

Ar "Ford Focus RS WRC" Makrejs bija ātrs. taču auto nebija īpaši uzticams

Ar “Ford Focus RS WRC” Makrejs bija ātrs. taču auto nebija īpaši uzticams

Vēl pēc gada “Ford” sastāvā tika ieņemta ceturtā vieta, bet sezonas izskaņā stūrmaņa krēslā jau atgriezās Dereks Rindžers. 2003.gadā abi pārgāja pie “Citroen”, taču skaļi panākumi izpalika – tikai 7.vieta čempionātā, viena otrā vieta, bet uzvaras nevienas. “Citroen Xsara WRC” vēl nebija tik varens rallija auto kā vēlāk sekojošie modeļi.

2004.gads nāca ar izmaiņām noteikumos, kas paredzēja tikai divas ekipāžas no komandas. Franču komanda “Citroen” līdzās jaunajam daudzsološajam tautietim Lēbam, izvēlējās spānieti Karlosu Sainsu (1992.gada WRC čempions), kuram iepriekšējā sezonā bija izdevies būt veiksmīgākam kā Makrejam un pēdējais bija spiets meklēt vietu citur. Taču konkurētspējīgu komandu ar brīvu vietu uz 2004.gadu atrast  neizdevās.  2005.gadā Makrejs vēl izmēģināja dažus startus jaunajā “Škoda” komandā, taču turpinājums nesekoja. Savu pēdējo WRC ralliju ar privātkomadas Kronos Racing “Citroen Xsara WRC” Kolins aizvadīja 2006.gada Turcijas rallijā, taču piedzīvoja izstāšanos auto tehniska defekta dēļ.

Spiests iztikt bez augstākā līmeņa rallija, epizodiski Makrejs izmēģināja spēkus citos motorsporta veidos, tostarp divkārt ar “Nissan”piedalījās Dakaras rallijreidā, spējot uzvarēt atsevišķos ātrumposmos. Vēl 2007.gada augustā Makrejs pauda, ka strādā pie tā, lai nākamajā sezonā atgrieztos WRC, taču tad pienāca liktenīgā 15.septembra diena…

Pavisam Kolins Makrejs tika startējis 146 WRC rallijos, izcīnīdams 25 uzvaras (17,1%) un uzvarot 476 atsevišķos ātrumpsomos. Paralēli viņš, līdzīgi kā tēvs, divkārt ieguva arī Lielbritānijas rallija čempiona titulus (1991.un 1992.gadā).