“AutoMedia.lv” apskats: lietuvieši “Dakar Rally 2018” sasniedz jaunus baltiešu rekordus

Pasaules prestižākā rallijreida četrdesmitā jubilejas sacīkste ir aizvadīta. Uzvaru lielāko publicitāti baudošajā automobiļu konkurencē, kā jau to “AutoMedia.lv paredzēja, guva viens no bezierunu līderkomandas braucējiem. Taču lokālākā skatījumā ievērības cienīgs ir fakts, ka mūsu kaimiņi – Lietuvas braucēji finišā ieņēma vietas, kas ir jauns rekords, ja raugāmies caur Baltijas valstu savstarpējās konkurences prizmu.

“AutoMedia.lv” jau pirms Dakar Rally 2018 starta ar lielu pārliecību prognozēja, ka uzvaru automobiļu konkurencē gūs vienīgā pilnvērtīgā rūpnīcas komanda. Proti, “Peugeot”. Mūsu nelielas bažas bija vienīgi par to, vai pilotu-superzvaigžņu iekšējā konkurence neizspēlēs kādu ļaunu joku.

Lai arī cīņa “Peugeot” braucēju starpā bija sīva, tomēr fortūna bija stiprāko pusē un savu otro uzvaru pēc septiņu gadu pārtraukuma svinēja par ‘spāņu matadoru’ sauktais Karloss Sains. Nu nepilnu 56 gadu vecumā viņš ir gan divkārtējs WRC, gan divkārtējs Dakar Rally uzvarētājs.

‘Misters Dakara’ kā mēdz dēvēt visu laiku titulētāko rallijreidu braucēju francūzi Stefanu Petranselu (52 gadi, 6 uzvaras motoklasē + 7 auto konkurencē), šoreiz palika tikai ceturtais, jo divos etapos piedzīvoja problēmas. Pārējie divi “Peugeot” piloti – Nani Roma (17.februārī būs 46 gadi) un rekordists WRC uzvaru ziņā Sebastjens Lēbs (26.februārī būs 44 gadi) izstājās. Iekšējo peripetiju labi zinātāji sociālajos tīklos jokoja, ka Visvarenais Romu ar kūleņiem tuksnesī atkal sodīja par mazliet ‘netīru’ uzvaru pār Petranselu 2014.gadā. Lēbam visticamāk pietrūka rallijreidu pieredzes un veiksmes.

Augstus rezultātus sasniedza mūsu Lietuvas kaimiņi. Finišēja visas trīs startējušās automobiļu ekipāžas. Bet, kas būtiskāk – divas no tām ieņēma vietas labāko braucēju pirmajā divdesmitniekā. Turklāt pieredzes bagātākais (šis jau astotais Dakar Rally) leišu pilots

Antans Jukņēvičs ar stūrmani Darjusu Vaičuļu uzstādīja jaunu baltiešu rekordu – 12.vieta absolūtajā vērtējumā.

Atgādināsim, ka arī iepriekšējais rekords piederēja Jukņēvičam (43 gadi)/Vaičuļim – 21.vieta pirms gada.

Antans Jukņēvičs (pa labi) un Darjus Vaičuļs

Antans Jukņēvičs (pa labi) un Darjus Vaičuļs rallijreida startā

Taču lietuviešu lielākais pārsteigums, mūsuprāt, ir salīdzinoši mazpieredzējušo Vaidota Zalas (30 gadi) un Šauļus Jurgelēna 18.vieta kopvērtējumā. Divas iepriekšējās reizes Zala izstājās. Atzīmēsim, ka pēdējā etapā viņi pat bija devītie ātrākie, kas, šķiet, ir otrais labākais Baltijas autobraucēju rezultāts atsevišķā ātrumposmā.

Šai ziņā rekordists joprojām ir šogad absolūti tikai 30.vietā palikušais Benedikts Vanags (40 gadi), kurš 2015.gadā pārī ar baltkrievu stūrmani Andreju Rudņicki 11.etapa finišā sasniedza ceturto ātrāko laiku, kas ir visu laiku labākais Baltijas autobraucēju rezultāts kādā no atsevišķiem ātrumposmiem. Nu jau otro gadu Vanags brauc pārī ar stūrmani no Polijas Sebastjanu Razvandovski.

Līdz finišam šogad nonāca vien 43 no 92 startējušajām vieglo auto ekipāžām. Izstājās tostarp vienīgā ekipāža ar Latvijas pārstāvi Oļegu Uperenko.

“AutoMedia.lv” pirmsstarta prognoze, ka motociklu klases konkurencē nav izteikta favorīta arī piepildījās. Uzvaras atsevišķos ātrumposmos svinēja septiņi, bet sacensības gaitā līdera godā nomainījās pieci sportisti. Sākumā vadību ieguva pērnā gada uzvarētājs brits Sems Sanderlends (KTM ), tad to pērņēma spānietis Huans Bareda Borts (Honda), vēlāk holandietis Adriens van Berevens (Yamaha), uz brīdi argentīnietis Kevins Benavidess (Honda) un tikai pēc 8.etapa līdera godā nostiprinājās un tur arī palika līdz beigām austrietis Matiass Valkners (KTM).

Valkneram šī bija pirmā Dakar Rally uzvara

un finišā viņš par 16 minūtēm un 53 sekundēm bija pārāks par Kevinu Benavidesu, trešo vietu atstājot vēl mazliet lēnākajam austrālietim Tobijam Praisam (KTM). Finišu sasniedza 85 no 139 motociklistiem. 81.pozīcijā ierindojās lietuvietis Balis Bardausks (KTM).

Vaidots Zala (no kreisās) un Šauļus Jurgelēns

Vaidots Zala (no kreisās) un Šauļus Jurgelēns

Arī kravas mašīnu konkurencē “AutoMedia.lv” pirmsstarta pronoze bija precīza, jo mūsu uzstādītais jautājums bija – vai šogad kāds spēs izkonkurēt reti uzvaramos “KamAZ”? Nespēja un ceturto uzvaru svinēja Antona Nikolajeva vadītā ekipāža, bet trešā palika Aidara Mardejeva ekipāža. Zināms pārsteigums ir otrās vietas ieguvēji – “MAZ” komandas ekipāža Sergeja Vjazoviča vadībā. Baltkrievijas rūpnīcai šis ir pirmais tik augsta līmeņa sasniegums. No 44 ekipāžām finišā nonāca mazāk nekā puse – 19.

Tagad aktuāls ir jautājums, kas ar Dakar Rally notiks turpmāk?

Jau pirms sacensībām par šīs programmas slēgšanu paziņoja vienīgā atlikusī pilnvērtīgā rūpnīcas komanda “Peugeot”. Par šāda līmeņa iesaistīšanos pagaidām neviens cits autoražotājs nav ziņojis. Dakar Rally, protams, no nozīmīgāko motoru sporta notikumu kalendāra nepazudīs. Taču autoražotāju distancēšanās no tiešas dalības, var iespaidot dalībnieku sastāvu. Nākamajā Dakar Rally , var gadīties, nestartēs viena otra superzvaigzne, kuri piesaista šim notikumam visas pasaules uzmanību.

Benedikts Vanags (pa labi) un stūrmanis no Polijas Sebastians Razvandovskis

Benedikts Vanags (pa labi) un stūrmanis no Polijas Sebastjans Razvandovskis

Vai, piemēram, Sainsam vairs būs interese startēt ar kādas privātkomandas resursiem un attiecīgi iespējām uzvarēt? Ko darīs Misters Dakara? Vai Lēbs tomēr mēģinās saviem deviņiem WRC čempiona tituliem pievienot kaut vienu uzvaru Dakar Rally?

Lietuviešu ekipāžas finišā

Lietuviešu ekipāžu kopbilde finišā

Tie sportisti, kuriem tuksnešu rallijreidi ir kļuvuši par dzīvesveidu, šīs sacīkstes tāpat vien nepamet. Ierindā joprojām ir virkne braucēji, kuri agrāk startēja rūpnīcu komandās. Pazīstamākie un lielākos panākumus iepriekš izcīnījušie  laikam būs Žinels De Viljē, Nasers Al Atija, arī Karloss Souza. Varbūt no sportiskās spriedzes viedokļa Dakar Rally pat kļūs interesantāks.

Neskaidrs paliek vien tas, vai stipri komercializētais Dakar Rally bez rūpnīcu komandu dalības spēs noturēt tik nedalītu pārākumu publikas interesē un attiecīgi sponsorus. Kā arī tas, kā, izlīdzinoties šiem apstākļiem, attīstīsies sāncensība ar konkurējošo un rallijreidu dzimtenē Āfrikā vienlaicīgi aizvadāmo Africa Eco Race.