Kārtējais gads teju, teju ir paskrējis un visu motoru sporta veidu laureāti gan pasaulē, gan pašu mājās savas izcīnītās godalgas jau ir ieguvuši vai saņems tuvākajās nedēļās. Jauno sezonu, kā allaž, jau 2.janvārī ievadīs Dakar Rally 2017. Diemžēl, Latvijas līdzjutējiem, kuri šim leģendārajam sporta notikumam seko, atkal būs jāsamierinās ar līdzjušanu vien par kaimiņvalstu braucējiem. Bet Latvijas karodziņš Dakarā tomēr būs…
Izskatīju dakar.com publicēto dalībnieku sarakstu. Pirmais, kas krīt acīs, ir sarukušais braucēju skaits. Aizpērn un pat vēl pērn lielo izaicinājumu pieņemt gribošo bija vairāk.
MOTO: Motociklu konkurencē uz starta gatavojas iziet vairs tikai mazliet virs pusotra simta censoņu, bet ziedu laikos bija pat 230. Kopš lielisko Marka Komā un Sirila Desprē noiešanas no skatuves jau pērn, Dakaras rallijs, šķiet, šajā klasē kļuvis tāds pliekanāks. Vienkārši mazliet pietrūkst spilgtu personību, lai gan labu braucēju gan jau netrūkst. Pirmais starta numurs piešķirts pērnā gada uzvarētājam austrālietim Tobijam Praisam. Otrais Slovākijas pārstāvim Stefanam Svitko, kurš, ja atmiņa neviļ, ir šādā izpratnē visaugstāk līdz šim ierindotais Austrumeiropas pārstāvis.
Izteiktus favorītus šajā grupā atzīmēt nav iespējams, jo, manuprāt, uzvarēt var jebkurš pirmā desmitnieka braucējs. No baltiešiem motociklu konkurencē startēs vien divi igauņi – Mārts Mēru (Nr.95) un Tomass Trīsa (Nr.117). Abiem jau pieredze ir, bet nez vai viņi konkurēs galvgalī, jo iepriekš labākais rezultāts ir sasniegtā 38.vieta (Mēru, 2015,gadā).
AUTO: Vieglo automobiļu un bagiju klase, kurā arī ir kritums dalībnieku skaita ziņā (šogad zem 90 ekipāžam, bet ziedu laikos bija virs 150), turpretim turpina žilbināt ar zvaigznēm – Stefans Petransels, Nasers Al Atija, Žinels De Viljē, Miko Hirvonens, Karloss Sainss, Nani Roma, Sirils Desprē, Sebastjens Lēbs! Domāju, ka komentārus nevajag.
Galvenie dūži, protams, būs „BMW” allaž pabalstītās „X-Raid” (ar „Mini”) un „Peugeot” rūpnīcas vienību spīdekļi, bet viņiem pakausī elpos sevi pierādījuši vīri ar privātkomandu „Toyota” pikapiem. Uzvarēs gan jau kāds no pieminētajiem, bet… var gadīties arī pārsteigumi. Dakar Rally ir neaprēķināmas sacīkstes un arī autoritātes te viņa augstība Liktens nežēlo.
Lietuvai, tāpat kā pērn, trīs automobiļu ekipāžas – Benedikts Vanags pārī ar Polijas stūrmani Sabastianu Razvandovski, Antans Jukņēvičs ar Dariusu Vaičuļu (abas ekipāžas ar „Toyota Hilux”) un visbeidzot pērn nefinišējušie Vaidots Zala ar Šauļu Jurgelēnu („Seat Leon”). Prognozēšu, ka
gan Vanaga, gan, iespējams, Jukņēviča duets veiksmes gadījumā var pārspēt līdzšinējo baltiešu augstāko sasniegumu – 24.vietu,
kas dalīti pieder Latvijas ekipāžai Jānim Āzim/Aināram Princim (2009) un Lietuvas-Baltkrievijas jauktajai komandai Benediktam Vanagam/Andrejam Rudņickim (2015).
Ja uzmanīgi ķidāsiet dalībnieku sarakstu,
pie ekipāžas ar starta numuru 380 tomēr atradīsiet arī Latvijas karodziņu.
Tas, šķiet, nozīmē, ka ekipāžas stūrmanis Krievijā dzimušais krievs Oļegs Uperenko ir saņēmis Latvijas automobiļu federācijas sporta licenci. Jāpiebilst, ka Oļegs, gan startējot zem Krievijas karoga, 2012.gadā kā stūrmanis jau ir piedalījies Dakaras rallijā internacionālas Truck ekipāžas sastāvā.
TRUCK: Arī kravinieku peletons Dakar 2017 startā būs īsāks nekā citus gadus – tikai kādas 50 mašīnas. Galvenā cīņa gan jau aizritēs pēc ierasta scenārija – spēs kāds vai nespēs uzvarēt Krievijas „Kamazu” vareno armādu, kurā notiek braucēju paaudžu maiņa. Pērn „Team De Rooy Iveco” ar Truck klases aprindās lielu autoritāti baudošo Žerāru De Roju junioru priekšgalā, tas izdevās.
Gluži malā stāvēt noteikti netaisās arī vecais vilks holandietis Hanss Steisijs (nepilni 59 gadi un divas uzvaras) ar „Man” un čehs Alešs Lopraiss ar „Tatra”, kuram ļoti gribētos beidzot izcīnīt savu pirmo triumfu.
Kādam Baltijā varbūt nebūs vienaldzīgs Kazahstānas pilsonību pieņēmušā lietuvieša Artūra Ardaviča (pērn 11.vieta) internacionālās komandas un viņu „Man” sniegums. Pirms nedaudz gadiem Ardavičs pie „Kamaz” stūres spēja ielauzties trijniekā.
QUAD: Šogad kaut kur pazuduši atkal ir vēl gados jaunie argentīniešu brāļi Marko un Alejandro Patronelli, kuri, ja vien piedalās, četrriteņu motociklu konkurencē noteikti ir uztverami kā visnopietnākie favorīti. Viņu prombūtnē visaugstāk gribas vērtēt pieredzējušā poļa Rafala Sonika izredzes. Galu galā viņš pēdējos astoņos gados vienmēr, izņemot divas izstāšanās, ir finišējis piecniekā un vienreiz arī uzvarējis (2015).
Dakar 2017 starts tiks dots 2.janvārī Paragvajas galvaspilsētā Asunsjonā. Kopā paredzēti 14.sacensību etapi. Vienīgā brīvdiena tiks dota 8.janvārī, ka raibais peletons būs sasniedzis Bolīvijas galvaspilsētu Lapasu. Savukārt finišs paredzēts 14.janvārī Argentīnas galvaspilsētā Buenosairesā. Dakar Rally Dienvidamerikā šogad tiks aizvadīts jau devīto reizi.
Ar pilnu dalībnieku sarakstu var iepazīties ŠEIT. Pērnā gada rezultāti ŠEIT.
Savukārt ŠEIT var iepazīties ar Baltijas valstu braucēju Dakaras rallija dalības vēsturi līdz 2016.gadam.