„Dakar Rally 2013” 10.posmā, iespējams, daudziem par pārsteigumu uzvarēja argentīnieša Orlando Teranovas un portugāļa Paulo Fiuzas duets. Vai pārsteigumam ir iemesls? Un vai Teranova/Fiuza uzvarēja tikai sagadīšanās pēc?
No vienas puses, protams, šī dueta uzvara ir pārsteigums.
Zināmākajam argentīniešu braucējam šis ir pirmais šāds panākums karjerā.
Ekipāžas stūrmani Fiuzu iepriekš būs iegaumējis tikai retais rallijreidu sporta pārzinātājs, taču šī jau ir otrā portugāļa uzvara ātrumposmā. Pirmo viņš guva pērn kopā ar vēl mazāk nekā Teranova pazīstamu pilotu – savu tautieti Rikordo dos Santosu „Dakar 2012” pēdējā ātrumposmā. Zināms, ka „Dakar Rally” pēdējā posmā reti vairs notiek sīva cīņa. Ja nu vienīgi starp uzvaras pretendentiem, bet Dos Santoss/Fiuza starp tiem pērn nebija. Taču uzvaras tāpat vien tik un tā neviens nedāvina.
Un tomēr šoreiz zināmā mērā Teranovas/Fiuzas uzvara ir sagadīšanās jeb, pareizāk sakot, arī „X-Raid” komandas (to pārstāv visas trīs posma ātrākās ekipāžas) izvēlētās stratēģijas rezultāts. Pēc Nasera Al Atijas, kas bija „X-Raid” līdera Stefana Petransela ciešs sekotājs, izstāšanās Nani Romas, Petransela un Teranovas ekipāžas startēja viena aiz otras ar trīs minūšu intervālu. Aiz viņiem neaprēķināmais Robijs Gordons un Žinels De Viljē, kas pēc Al Atijas ir Stefana tuvākais sekotājs.
Tā kā kopvērtējumā komandas „kapteinis” Petransels bija pusotru un divas stundas priekšā komandas biedriem, izvēlētā stratēģija bija sagaidīt vienam otru un braukt kopā. Ja nu kas, ir iespēja ātri sniegt savstarpēju palīdzību. Finišā dažas minūtes veiksmīgāks izrādījās Teranova. Tas arī viss. Taktisku spēli pēc finiša atzina arī Petransels: “Šobrīd man nav nepieciešamības riskēt, svarīgāk nosargāt kopvērtējuma pārsvaru”.
Tomēr Orlando Teranovas/Paulo Fiuzas uzvarai ir arī zināma likumsakarība. Argentīnietis ir pašreiz laikam labākais rallijreidu pilots Dienvidamerikā. Ne jau tikai pavalstniecības dēļ un tāpēc, ka trase iet pa Argentīnas teritoriju, viņš uzņemts „X-Raid” komandā. „Dakar Rally” Teranova piedalās jau septīto reizi. Divas pirmās turklāt vēl Āfrikā moto ieskaitē, kas ļauj visas grūtības sajust vēl tiešāk. Teranovas kontā līdz šim gan ir tikai viens sekmīgs finišs – 2010.gada kopvērtējumā 9.vietā. Taču uzvarai kādā ātrumposmā Orlando ne reizi vien jau ir bijis tuvu. Šogad pat – bez uzvaras arī divreiz 4.vieta, reizi 2. un reizi 3.vieta. Turklāt ieprieksējos posmos ierindā vēl bija viens otrs daudz titulētāks sāncensis, kas tagad sacensības jau vēro no malas.
Tuvu uzvarai ātrumposmā argentīnietis vairākkārt ir bijis arī citus gadus. Piemēram pērn 4.posmā, kad piekāpās tikai Petranselam un 2010.gada 11.posmā, kad tikai nieka 30 sekundes zaudēja Žirlēnam Čicerī.
Arī Paulo Fuizam šī ir septītā Dakara. Turklāt viņa bagāžā ir pieci finiši sacensību galapunktā. Divus iepriekšējos gadus pēc kārtas augstā 7.vietā. Tātad abi uzskatāmi par visnotaļ rūdītiem vīriem. Un lai gan ik gadu “Dakar Rally” tādu ir ne mazums – likumsakarīgi, ka ar konkurētspējīgu tehniku kaut kad viņu veksmes stunda varēja sist. Nu tas ir noticis.