Būdams visātrākais tikai divos no 14 rallijreida ātrumposmiem, ļoti pieredzējušais Al-Atija, pateicoties līdzsvarotam sniegumam, līdera grožus no rokām neizlaida kopš trešā posma un spēja noturēt aiz sevis septiņos (!) ātrumposmos uzvarējušo francūzi Sebastjenu Lēbu. Savukārt motociklu konkurencē sacensību līderi mainījās visai bieži, intriga saglabājās līdz pat pēdējam posmam, pēc kura ar tikai 43 sekunžu pārsvaru par uzvarētāju kļuva argentīnietis Kevins Benavide.
No šī Dakaras rallija izstāties bija spiestas tādas superzvaigznes kā Stefans Petransels un Karloss Sainss. No pirmajā desmitniekā izsētajiem vēl arī Orlando Terranova. Žinels de Viljē finišēja ceturtais, Žerlēns Šišerī tikai desmitais, Matiass Ekstroms tikai četrpadsmitais; Jazīds Al-Radži 86!
Jāsaprot, ka elites braucēji jebkuru rezultātu, kas nav uzvara, faktiski uztver kā zaudējumu.
No motociklistu spices finišēt nespēja Matiass Valkners, Sems Sanderlends, Rikijs Brabeks, Kleins Meisons, Huans Barreda Borts, Ruišs Gonkalvess. Dakar Rally vēlreiz apliecināja, ka šis pasākums nav pastaiga, lai notiktu, kur notikdams. Ar rezultātiem detalizēti var iepazīties ŠEIT.
Lietuvai šī gada Dakarā vesela armāda
Dakar Rally 45.izlaidumā, kas svētdien, 15.janvārī noslēdzās Saūda Arābijā, Lietuva bija īpaši kupli pārstāvēta un pamatoti varēja cerēt uz labiem rezultātiem ne tikai vairāku grupu ieskaitē, bet arī vieglo automobiļu kopvērtējumā.
Divi leišu līderi automobiļu konkurencē bija izsēti ar starta numuriem, kas apliecina viņu augstos reitingus. Benedikts Vanags, kuram šogad pirmo reizi asistēja daudzpieredzējušais igauņu klasiskā rallija stūrmanis Kuldars Siks (T1 grupa 4×4, Toyota Gazoo Racing Baltics), startēja ar 214., bet Vaidots Žala pārī ar portugāli Paulo Fjuzu (T1 grupa 4×2, Teltonika Racing) startēja ar 213.numuru. Jāiestarpina, ka reitinga līderis, pērnais uzvarētājs Al-Atija trasē tradicionāli devēs ar 200.starta numuru. Trešais lietuviešu pilots Gints Petrus ar portugāļu stūrmani Hosē Markesu (Nr. 240, T1 grupa 4×2, Petrus Racing) vadošo blicei nav pieskaitāms, taču pieredzes 57 gadus vecajam uzņēmējam netrūkst. Jau 2002.gadā Petrus pārī ar Viktoru Kastelioni kļuva par vēsturē otro Baltijas valstu ekipāžu, kas sasniedza Dakaras rallija finišu (51.vieta).
Uz ļoti augstu vietu modificētu vieglo bagiju grupā (T4) varēja cerēt lietuvietis Rokas Bacjuška, kurš plašāk varbūt mūsu līdzjutējiem zināms, kā Renault komandas braucējs Pasaules rallijkrosa čempionātā. Bacjuška jau pērn visus pārsteidza, uzvarēdams trīs ātrumposmos un ierindojoties kopvērtējuma trešajā pozīcijā. Šogad lietuvietis bija uzņemts Red Bull Can-Am Factory komandā, bija starp favorītiem un viņam stūrmaņa krēslā asistēja spānietis Oriols Vidals Montijano.
Tanī pat T4 grupā startēja vēl viena lietuviešu ekipāža Tomass Jančis/Irmants Brazjūns, bet Laisvids Kančus trešo reizi izmēģināja spēkus kvadraciklu konkurencē. Visbeidzot, Lietuvas trio – Vaidots Paškevičs, Slavomirs Volkovs, Tomass Guzausks ar Tatra startēja kravas mašīnu sporta ieskaitē.
Leišiem rezultāti liek vilties
Diemžēl, rezultātu ziņā mūsu dienvidu kaimiņi noteikti jūtas vīlušies.
Jau sacensību sākumposmā pēc piedzīvota ne visai veiksmīga lēciena pāri kāpai, savā vienpadsmitajā Dakaras rallijā veselības problēmas piemeklēja Benediktu Vanagu un ekipāža no cīņas izstājās. Tiesa, Vanags/Siks tobrīd jau bija krietni pabojājuši izredzes uz augstu vietu kopvērtējumā ar pagalam neveiksmīgu sniegumu rallijreida 2.posmā, kas grūtības sagādāja daudziem. Tostarp, iespējams, kopvērtējuma uzvaru laupīja arī Sebastjanam Lēbam (Prodrive Hunter, Bahrain Raid Xtreme). Jāpiebilst, ka Vanagam finišēt neizdodas jau otrajā Dakarā pēc kārtas.
Ļoti nevienmērīgs sniegums šoreiz padevās perspektīvajam Žalam ar Fjuzu. Pašu kļūmes un tehniskas problēmas otrajā un ceturtajā posmā cerības uz labu koprezultātu izdzēsa ātri. Turpinājumā gan Žala, kurš vienīgais no Baltijas autobraucējiem ir guvis uzvaru atsevišķā Dakar Rally ātrumposmā, aizrautīgi cīnījās un gan septītajā, gan devītājā posmā pat sasniedza otro labāko rezultātu. Taču tad atkal sekoja straujš kritums, līdz 11.posmā salūzušas pārnesumkārbas dēļ nācās izstāties. Tehniskās palīdzības mašīna nepaspēja ierasties laikus. Petrus/Markess finišu sasniedza, taču arī viņi gan jau tomēr bija cerējuši uz augstāku vietu nekā 114.
Pēdējā 14.posmā negaidītu, bet vēsturisku uzvaru savā klasē svinēja Lietuvas kravas auto ekipāža ar Vaidotu Paškeviču pie stūres, taču kopvērtējumā viņiem tikai 17.vieta starp 22 finišējušām ekipāžām. Kvadraciklu braucējs L.Kančus atzīmējās ar divām uzvarām posmos savā klasē, sasniegto finišu un labi zināmo stutueti īpašumā. Taču kopumā sniegums nevienmērīgs un rezultātā 7.vieta starp 10 finišu sasniegušajiem kvadraciklistiem.
Nudien atzīstamu sniegumu visu rallijreidu demonstrēja vienīgi Rokas Bacjuška.
Ja pieskaitam prologu, kas netiek pieplusots koprezultātam, viņa ekipāža uzvarēja četros ātrumposmos. Pēc septītā etapa izvīrzījies grupas līderos, Bacjuška tā turējās teju līdz sacensību finišam. 13.posmā ar savu mazo bagiju viņš pat spēja ierindoties visu vieglo automobiļu kopvērtējuma 10.vietā! Taču pēdējā ātrumposmā nobruka bagija kardāns, tehniskās palīdzības mašīnas sagaidīšana un remonts prasīja laiku un uzvara izslīdēja no rokām. Otrā vieta aiz internacionālā dueta – poļa Erika Goczāla un spānieša Oriola Mena. Jāpiebilst, ka T4 līderu trijotne absolūtajā vērtējumā ierindojās no 22.līdz 24.vietai. Ļoti labs sniegums.
Igauņiem vēsturiska debija
Ja atļaujamies piemirst tālo 1991.gadu, kad vēl zem PSRS karoga igauņu trio Joels Tammeka/Juhans Anupolds/Enno Pīrsalū ar KamAz bija trešie ātrākie starp kravas automašīnām, tad līdz šim no Baltijas igauņi ir bijuši viskūtrākie Dakaras iekarotāji. Līdz šim tikai Igaunijas motociklisti bija pabijuši Dakaras rallijreidos. Kā pirmais Marts Lajals 2003.gadā, divus gadus vēlāk Taivo Luiks un Andress Rātseps. Deviņus gadus vēlāk iesaistījās Mārts Mēru un Tomass Trīsa.
Pirms gadiem šis tas tika dzirdēts par Rally Raid Estonia komandas dibināšanu un Igaunijas braucēju plašāku iesaistīšanos Dakaras iekarošanā. Taču runu un baumu bija vairāk nekā taustāmu darbību. Beidzot šogad uz Dakar Rally 2023 starta stājās uzreiz divi četrriteņu transportlīdzekļi no Rally Raid Estonia. Pieminētais Trīsa kopā ar Mēru startēja ar T4 bagiju, bet gados jaunāki zēni – Urvo Mānamā un Risto Lepiks ar T1 grupas Toyota Hilux iesaistījās cīņā visprestižākajā klasē.
Kā stāsta paši igauņu braucēji, šī projekta kurbulētājs lielā mērā ir Urvo, kurš ar bezceļu autosportu nodarbojies jau ilgāku laiku, taču galvenokārt vietējā līmenī. Pieaicinājis savu brālēnu Lepiku, Dakaras pieredzi guvušos Trīsu un Mēru, izveidojot komandu. Papildu grūdienu devusi arī Kuldara Sika pievienošanās lietuvietim Benediktam Vanagam. No Vanaga arī atpirkts T1 grupas BlackHawk V Hilux.
Pieredzējušākie Trīsa un Mēru spēja finišēt automobiļu absolūtā vērtējuma 46.pozīcijā, bet savā T4 grupā ienēma 11.vietu. Debitantiem Mānnamā un Lepikam nepaveicās. Viņi sacensību otrajā pusē piedzīvoja izstāšanos.
Ko tad latvieši?
Mūsējie Dakaras aktīvās cīņas pameta pēc 2013.gada. Ja neskaita to, ka vēl pēc tam biežs viesis Dakarā bija ar Latvijas LAF licenci un attiecīgi ar Latvijas karodziņu uz auto sāniem startējušais dažādu pilotu stūrmanis Oļegs Uperenko. Pērn Benedikts Vanags bija piesaistījis vienu no agrākās Rīga Rally Raid Team labākajiem stūrmaņiem Didzi Zariņu, taču šis duets piedzīvoja izstāšanos.
Jauni censoņi, kam būtu interese un, kas spētu arī sarosīt Dakarai nepieciešamo prāvo budžetu, Latvijā pagaidām nav atradušies. Toties, līdzīgi kā klasiskajā rallijā mūsējie diezgan veiksmīgi piekopj tehniskā servisa nodrošināšanu. Šogad, piemēram, mūsu apvidus autosporta aprindās labi pazīstamais Artūrs Melnis (nu ne jau viens pats) aprūpēja T4 grupas komandu Energylandia Rally Team. Veiskmīgi, jo tieši šīs komandas ekipāža pašā rallijreida izskaņā laupīja uzvaru grupā lietuvietim Bacjuškam. Otra Energylandia ekipāža ieņēma trešo vietu, bet trešā septīto. Starp 39 finišējušām.
AutoMedia Latvia atgādina, ka augstvērtīgākie rezultāti vieglo automobiļu konkurencē starp baltiešiem pieder Lietuvas ekipāžām. 2019.gadā 11.pozīciju izcīnīja Benedikts Vanags/Sebastians Razvandovskis (Polija). Tikpat augstu rezultātu pērn sasniedza Vaidots Žala/Paulo Fjuza. No Latvijas braucējiem labākais rezultāts joprojām pieder Jānim Āzim/Aināram Princim, kuri ar Ogrē darināto Oscar 2009.gadā ieņēma 24.vietu.
Starp Baltijas motociklistiem nepārspēts ir Jānis Vinters, kurš 2006. un 2007.gadā sasniedza attiecīgi 10. un 6.kopvērtējuma pozīciju, uzvarot arī vairākos atsevišķos ātrumposmos. Jāņa brālis Einārs Vinters divreiz ir atzīmējies ar 14.kopvērtējuma vietu.