Dakar Rally 2021: jau sākumā līderos izvirzās autoritātes, Lietuva pārstāvēta kupli, bet tikai viens ar Latvijas karogu

Dakar 2021

Spītējot Covid-19 pandēmijai, jaunā gada pirmajās dienās ir sākušās leģendārās bezceļu autosacīkstes “Dakar Rally 2021”, kas iepriekš pēc 11 Dienvidamerikas kontinentā aizvadītām sacensībām nu jau otro gadu notiek Saūda Arābijā. Sestdien, 2.janvārī Džidas pilsētā notika simbolisks starts un prologa sacensības, kad ātrumposma režīmā bija jāveic vien 11 kilometru distance, bet jau svētdien sportisti devās pirmajā īstajā ātrumposmā 277 km garumā, bet kopumā svētdien nobrauca 623 kilometrus. Savukārt pirmdien, 4.janvārī sportistiem bija jāveic 457 km garš ātrumposms, bet 2.etapa kopējā distance sasniedza 685 kilometrus.

Vislielāko interesi raisošajā vieglo automobiļu konkurencē prologā uzvaru svinēja pie “Dakar Rally” veterāniem skaitāmais katarietis Nasers Alatija ar ne mazāk pieredzējušo franču stūrmani Metjū Boumelu (Toyota Gazoo Racing, Toyota Hilux). Otro ātrāko rezultātu sasniedza Dienvidāfrikas Republiku pārstāvošā ekipāža Briāns Baragvana/Taije Perija (Century Racing), kuri startē ar Century CR6 pakaļpiedziņas bagiju. Trešais bija mājinieks Jazīds Alradži pārī ar šo sacensību veterānu vācieti Dirku fon Zitcevicu (Overdrive Toyota, Toyota Hilux Overdrive).

Nasers Alatija/Metjū Boumels (Toyota Hilux)

Nasers Alatija/Metjū Boumels (Toyota Hilux)

Solo motociklu konkurencē prologa trijniekā divi Honda rūpnīcas komandas braucēji – pirmais amerikānis Rikijs Brabeks (Honda CRF 450 Rally), otrais spānietis Huans Barreda Borts (Honda CRF 450 Rally), bet trešais KTM rūpnīcas komandas pārstāvis austrietis Daniels Sanders (KTM 450 Factory), kuram šī ir Dakaras debija. Kravas auto konkurencē prologā uzvaru svinēja Baltkrievijas ekipāža ar pilotu Sergeju Vjazoviču (MAZ-Sportauto, MAZ 6440RR), aiz sevis atstājot komandas biedra Alekseja Višņevska ekipāžu (MAZ 6440RR) un Čehijas pārstāvjus ar pilotu Martinu Maciku (Big Shok Racing), kuri startē ar Iveco Powerstar automobili. Kvadraciklu konkurencē uzvarēja francūzis Aleksandrs Žirū (Team Giroud, Yamaha YFZ 700).

Pirmajā nopietnajā 277 km ātrumposmā svētdien vieglo automobiļu konkurencē ātrākā bija leģendārā ‘spāņu matadora’ Karlosa Sainsa, kurš kā ierasts startē kopā tautieti Lukasu Krūzu, ekipāža (X-Raid Mini JCW Team, Mini John Cooper Works Buggy). Tikai 22 sekundes lēnāka bija visu laiku titulētākā “Dakar Rally” braucēja francūža Stefana Petransela un stūrmaņa Eduarda Bolanžē ekipāža (X-Raid Mini JCW Team, Mini John Cooper Works Buggy). Trešā savukārt bija Čehijas braucēju Martina Prokopa un Viktora Čitkas (Benzina Orlen Team, Ford Raptor) ekipāža, kuri no līdera atpalika par 3 minūtēm un 42 sekundēm, bet vēl minūti klāt saņēma kā soda laiku.

Dmritrija Sotņikova vadītais Kamaz 43509

Dmitrija Sotņikova vadītais Kamaz 43509

Motociklu konkurencē uzvaru svinēja 2016. un 2019.gada rallijreida uzvarētājs austrālietis Tobijs Praiss (Red Bull KTM Factory Team, KTM 450 Factory), aiz sevis atstājot argentīnieti Kevinu Benavidu (Monster Energy Honda Team 2021, Honda CRF 450 Rally) un austrieti Matiasu Valkneru (Red Bull KTM Factory Team, KTM 450 Factory), kuri finišēja ar vienādu 35 sekunžu deficītu aiz līdera. Kravas auto konkurencē ātrākie bija spēcīgās Kamaz Master ekipāža ar pilotu Dmitriju Sotņikovu (KAMAZ 43509) priekšgalā, bet aiz viņiem palika pieredzējušā čeha Aleša Lopraisa ekipāža (Instaforex Loprais Praga, Praga V4S DKR) un Kamaz komandas pilota Antona Šibalova (KAMAZ 43509) ekipāža, bet kvadraciklu konkurencē atkal nepārspēts palika Aleksandrs Žirū.

Pirmdien, sacensību 2.etapu vieglo auto konkurencē atkal uzvarēja Alatija/Boumels, par 2 minūtēm un 35 sekundēm apsteidzot Petranselu/Bolanžē. Trešie ar jau vairāk nekā deviņu minūšu deficītu bija Sainss/Krūzs. Arī motociklu grupas vadošajā trijniekā vien labi zināmi uzvārdi – pirmais Barreda Borts, otrais Rikijs Brabeks, trešais čīlietis Pablo Kvintanilla (Husqvarna FR 450 Rally) no Husqvarna rūpnīcas komandas. Kravenieku grupa uzvara otrā uzvara pēc kārtas Kamaz un Dmitrija Sotņikova ekipāžai, bet starp kvadracikliem veiksmīgākais bija amerikānis Pablo Kopeti (Yamaha Raptor).

Huans Barreda Borts (Honda)

Huans Barreda Borts (Honda)

Tādējādi par “Dakar Rally 2021” līderiem sacensību sākumā vieglo auto konkurencē izvirzījušies Petrensels/Bolanžē. Sešas minūtes un 37 sekundes atpaliek Sainss/Krūzs, bet trešajā pozīcijā esošie Alatija/Boumels no līderiem atpaliek par 9 minūtēm un 14 sekundēm. Lietuviešu nomināli pirmā ekipāža Benedikts Vanags ar portugāļu stūrmani Filipi Palmeiro pēc trim ātrumposmiem ierindojas 25.pozīcijā, bet citi lietuvieši vēl zemāk. Motociklu konkurencē orientieri citiem ir kļuvis Huans Barreda Borts. Gandrīz četras minūtes atpaliek Rikijs Brabeks, bet vadošo trijnieku pagaidām noslēdz Pablo Kvintanilla. Kravas auto konkurencē pirms trešā etapa līderos ir Sotņikova Kamaz ekipāža, kas tuvākos sekotājus – Sergeja Vjazoviča Maz ekipāžu apsteidz jau par vairāk nekā 17 minūtēm. Kvadraciklu konkurencē, neskatoties uz Kopeti uzvaru pēdējā etapā, vadību saglabājis Aleksandrs Žirū.

Jāatzīmē, ka arī šā gada Dakaras rallijreidā mūsu kaimiņvalsts Lietuva pārstāvēta ar prāvu dalībnieku skaitu.

Motociklistu konkurencē jau trešo gadu pēc kārtas startē Arūns Gelazninka (Zigmas Dakar Team, KTM Rally Replica), kurš izsēts ar augsto 30.starta numuru, jo 2019. un 2020.gada Dakar sacensībās ieņēma attiecīgi 24. un 30.vietu. Prologā Gelazninka ieņēma 42.vietu, 1.etapā uzrādīja 39.rezultātu, bet 2.etapā bija 33.ātrākais, kas tādu pašu vietu viņam pašlaik nodrošina arī kopvērtējumā.

Stefans Petransels/Eduards Bolanžē (Mini John Cooper Works Buggy)

Stefans Petransels/Eduards Bolanžē (Mini John Cooper Works Buggy)

Kvadraciklu konkurencē savu pirmo Dakaras rallijreidu aizvada Laisvids Kančus (Story Racing S.R.O., Yamaha Raptor 700). Prologā viņš uzrādīja 15.rezultātu starp 16 dalībniekiem, 1.etapā bija trīspadsmitais, bet 2.etapā desmitais.

Visplašāk lietuvieši ir pārstāvēti vieglo automobiļu konkurencē – šogad veselas piecas ekipāžas. Ar augstāko starta numuru 320 izsēta lietuviešu pilota Benedikta Vanaga ekipāža (Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics, Toyota Hilux). Jāpiebilst, ka Vanags ir līdz šim visaugstāko vietu kopvērtējumā ieņēmušais Baltijas valstu braucējs Dakar Rally vēsturē. 2019.gadā tālajā Dienvidamerikā rallijreida kopvērtējumā viņš pārī ar poļu stūrmani Sebastjanu Razvandovski ieņēma 11.vietu. Pērn Vanags ierindojās 15.vietā, ir ieguvis Toyota rūpnīcas ievērību un šogad sacensībās piedalās ar Toyota Gazoo Racing atbalstu. Prologā Vanaga ekipāža uzrādīja 20. rezultātu, pirmajā etapā ierindojās 32.vietā, bet 2.etapā jau spēja pakāpties uz 15.pozīciju. Jāpiebilst, ka kopš pērnā gada ekipāžas stūrmaņa krēslā poļa vietā ir sēdies ļoti pieredzējušais portugālis Filipe Palmeiro, kurš Dakar Rally startē kopš 2005.gada un iepriekš ir asistējis tādiem augstas klases pilotiem kā Kšištofs Holoučičs, Boriss Garafuļičs un citiem.

Benedikts Vanags/Filipe Palmeiro (Toyota Hilux)

Benedikts Vanags/Filipe Palmeiro (Toyota Hilux)

Ar starta numuru 325 izsēts salīdzinoši jaunais lietuviešu pilots Vaidots Žala (Agrorodeo, Mini John Cooper Works Rally), kuram šogad asistē portugālis Paulo Fuiza. Fuiza vēl pērn bija stūrmanis pašam “misteram Dakara” Stefanam Petranselam, bet ir asistējis arī tādiem augstākās klases pilotiem kā argentīnietim Orlando Terranovam un portugālim Karlosam Souzam. Savukārt Žala, neskatoties uz jaunajiem gadiem ir spējis izcīnīt 12.pozīciju 2019.gada kopvērtējumā, kā arī ir vienīgais Baltijas pārstāvis, kurš uzvarējis kādā no Dakar Rally atsevišķiem ātrumposmiem. Žalam šāds panākums padevās pērn pašā rallijreida ievadā, kad viņš par pārsteigumu visiem bija visātrākais 1.etapā. Žalas ekipāža šogad prologā bija 20.vietā, 1.etapā finišēja ar 36.rezultātu. Diemžēl 2.etapā Žalas ekipāža piedzīvoja tehniskas problēmas, jo auto apstājās pārbrauciena 132.kilometrā, nemaz netiekot līdz ātrumposmam. Sacensības Žala, šķiet varēs turpināt, jo rezultātu tabulā ekipāža fiksēta 53.vietā, taču par cienījamām vietām kopvērtējumā var aizmirst, jo rezultātam pieskaitītas 62 soda laika stundas.

Vaidots Žala/Paulo Fuiza (Mini John Cooper Works Rally)

Vaidots Žala/Paulo Fuiza (Mini John Cooper Works Rally)

Ar starta numuru 329 izsēta vispieredzējušākā lietuviešu pilota Antana Jukņēviča (Kreda, Toyota Overdrive Hilux 2016 IRS Model) ekipāža. Jukņēvičs 2003. gadā sāka kā Aurēlija Petraiša stūrmanis, bet šī ir jau astotā Dakara pilota lomā. Augstākā pozīcija kopvērtējumā – 12.vieta 2018.gadā Dienvidamerikā. Ekipāžas stūrmaņa krēslā jau piekto gadu Antana tautietis Darjus Vaičulis. Iesākusi šī ekipāža ir pieticīgi jeb piesardzīgi – 48.vieta prologā, 45.vieta 1.etapā, 40.vieta 2.etapā.

Ar starta numuru 342 brauc viens no lietuviešu Dakar Rally pionieriem Gints Petrus (Petrus Kombucha Team), kurš pirmo reizi tuksneša sacīkstēs debitēja tālajā 2002.gadā, taču kopumā viņam šī ir tikai piektā Dakara un ar panākumiem izcēlies Petrus nav. Toties vairākkārt ir startējis arī alternatīvajā rallijreidā Africa Eco Race. Petrus stūrmanis šogad ir portugālietis Hosē Markess, kuram šī ir pirmā Dakaras pieredze. Ekipāža startē ar Optimus Chevrolet pakaļpiedziņas bagiju. Prologā 57.rezultāts, 1.etapā 50.vieta, bet 2.etapā 45.vieta.

Piektā lietuviešu ekipāža ar starta numuru 356 ir Edvīns Juskausks un Aisvids Paļukens (Heston Airlines Team Pitline, Toyota Hilux). Abiem tikai otrā Dakara un kopīgi pērn piedzīvota izstāšanās sacensību 6.etapā. Šogad pagaidām 42.vieta prologā un 40.vieta 1.etapā un visnotaļ cienījamā 30.vieta 2.etapā.

Visbeidzot, nedrīkst nepieminēt vienīgo Latvijas pārstāvi – ar Latvijas sporta licenci startējošo stūrmani Oļegu Uperenko, kurš šogad asistē Krievijas biznesmenim un pilotam Denisam Krotovam (MSK Rally Team, Mini John Cooper Works Rally). Krotavam šī ir tikai trešā Dakara, taču viņš ar 15.vietu kopvērtējumā kļuva par ‘best rockie’ jeb labāko iesācēju 2019.gadā un arī pērn ierindojās augstajā 17.vietā. Uperenko ir lielāka Dakaras pieredze un viņš bijis stūrmanis dažādiem Krievijas pilotiem. Prologā Krotovs/Uperenko uzrādīja 22.labāko rezultātu, 1.etapā palika 51.vietā, bet 2.etapā 37.vietā.

Deniss Krotovs/Oļegs Uperenko (Mini John Cooper Works Buggy)

Deniss Krotovs/Oļegs Uperenko (Mini John Cooper Works Buggy)

Kopumā Dakar Rally 2021 startēja braucēji ar 310 tehnikas vienībām. Motociklu grupā 101 dalībnieks, kvadraciklu konkurencē 16, vieglo automobiļu konkurencē 64 mašīnas (T1 un T2 grupa), 17 vieglie prototipi (T3 grupa), 44 bagiji (T4 grupa), 44 kravas automobiļi (T5 grupa), kā arī 24 vieglās mašīnas atsevišķā Classic konkurencē.

Kopumā Dakar Rally 2021 tiks aizvadīti 12 sacensību etapi un rallijreids noslēgsies 15.janvārī.