Dubaija konkurē ar slaveno Gudvudas vēsturisko spēkratu ātruma festivālu

Apvienoto Arābu Emirātu pilsētā Dubaijā novembra ceturtās nedēļas nogalē risināies vēsturisko spēkratu sacensības The Gulf Historic Dubai GP Revival. Šis pasākums mēģina konkurēt, bet nez vai vēl var līdzināties britu Goodwood Revival slavenajiem seno spēkratu ātruma festivāliem. Tomēr ļoti interesantu spēkratu netrūks arī Dubaijā. Ja nevarat nedēļas vidū no 16.līdz 18.novembrim atļauties būt Gudvudā, varbūt 25.-27.novembris Dubaijā ir tieši priekš jums.

Dubaijā šāda veida pasākums norisināsies vien otro reizi. Organizatori vēsta, ka otrais izlaidums būs plašāks un labāks nekā pirmais. Dažādās klasēs pieteiktas 100 tīrasiņu sacīkšu automašīnas, kā arī pazīstami veterāni un mūsdienu sacīkšu braucēji no visas pasaules.

Uzsvars likts uz aizvadītā gadsimta 70 – 90-to gadu Formula-1 bolīdiem un 80 – 00-to gadu izturības sacīkšu mašīnām, tostarp leģendāro 24 Hours of Le Mans monstriem.

“Pēdējos gados interese par motorsporta sacīkstēm Tuvajos Austrumos ir nepārtraukti vairojusies,” saka pasākumu rīkotāju GP Extreme rīkotājdirektors Pjērs Briss Mena,

“Ar šo otro Revival izlaidumu mēs veidojam koncepciju, ko ceram paplašināt nākamajos gados.”

AutoMedia Latvia dos ieskatu par dažiem no pieminētajiem vismaz 100 vēsturikajiem sacīkšu auto, kas pierūcinās Dubaijas sacīkšu trasi.

2-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Ferrari 643

F-1 Ferrari 643: Starp supermašīnām, ko šogad varēs vērot Historic Dubai GP Revival noteikti jāpiemin četrkārtējā F-1 čempiona, par F-1 „Profesoru” iesauktā Alena Prosta Ferrari 643. Tiesa, Prostam, kam savulaik piederēja visi nozīmīgākie F-1 rekordi, ar Ferrari tā arī neizdevās izcīnīt titulu. 1991.gada sezonā, kad lielākā daļa sacensību tika aizvadītas tieši ar Ferrrari 643, pat neizdevās izcīnīt nevienu Grand Prix uzvaru. Deviņi starti, četras izstāšanās, divas otrās vietas un divas trešās. Prosts šajā ātrajā, bet neuzticamajā bolīdā jutās vīlies un neaizvadījis pēdējo GP Asutrālijā, komandu atstāja. Un jau nākamajā sezonā Williams rindās ieguva savu ceturto titulu.

3-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Tyrell 011

F-1 Tyrell 011: Pēdējo divu gadu F-1 čempiona Maksa Verstapena fanu liela daļa, iespējams, neko pat nezina par Kenu Tairelu un viņa Tyrell Racing. Taču septiņdesmitajos gados Tyrell spēja ‘izgrietz pogas’ arī mūsdienās labi zināmajām Ferrari, McLaren un Williams komandai. Trīskārtējais F-1 čempions Džekijs Stjuarts tieši kopā ar Kenu Tairelu izcīnīja savus trīs titulus. Un kurš īstens F-1 fans gan neatceras neparastos četrriteņu Tyrell P34! To spilgtākais brīdis bija 1976.gada Zviedrijas GP, kad pirmās divas vietas uz pjedestāla aizņēma tieši Tyrell P34 braucēji – vēlākais F-1 čempions Ferrari sastāvā Džodijs Šekters un Patriks Depaljē.

Tyrell drīzāk atcerēsies Maksa Verstapena tēva Josa Verstapena līdzjutēji, jo Verstapens vecākais savas F-1 karjeras ceturtajā un Tyrell Racing pēdējā 1997.gada sezonā pat bija Kena Tairela pilots.  Gadiem ritot Tyrell zvaigzne sāka bālēt finansējuma trūkuma dēļ. Zīmīgi, ka F-1 turbo motoru ēras plaukumā savas pēdējās divas uzvaras Tyrell guva ar šķietami vairs konkurēt nespējīgo Ford Cosworth DFV V8 atmosfērisko motoru. Itālietis Mišele Alboreto savu pirmo GP ar Tyrell 011 guva 1982.gada sezonas pēdējās sacensībās Lasvegasas ielās. Viņš pie Tyrell 011B stūres guva arī pēdējo Tyrell komandas GP uzvaru 1983.gada sezonas vidū, kad visiem negaidot Detroitas ielās finišu sasniedza pirmais, lai gan citādi visā sezonā par panākumu nācās uzskatīt aizķeršanos pirmā sešinieka lejasgalā.

4-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Fittipaldi F8

F-1 Fittipaldi F8: Par Ford Cosworth DFV V8 zelta laikiem atgādinās vēl viens Dubaijas ātruma festivāla eksponāts. Brazīlijā motorsporta aprindās Fitipaldi vārds, iespējams, ir tik pat populārs kā Pele vārds futbolā. Galu galā Emersons Fitipaldi bija pirmais brazīliešu, turklāt vēl divkārtējs, F-1 čempions. Pēc otrā titula iegūšanas viņš kopā ar brāli Vilsonu izveidoja brazīliešu sapņu komandu Fittipaldi Automotive. Pēc tikai otrās (!) vietas 1975.gada čempionātā Emersons pameta McLaren un arī pats sēdās Fittipaldi FD03 kokpitā.

Tiesa, labi rezultāti izpalika. Lielākais, ko vairāku gadu garumā spēja Fittipaldi mašīnas arī ar pašu čempionu pie stūres, bija šad tad sasniegts ieskaites punktu sešinieks un trīs reizes vieta uz uzvarētāju pjedestāla zemākajiem pakāpieniem. Augstākais sasniegums bija otrā vieta 1978.gada Brazīlijas GP, kad brazīlieši gavilēja it kā Emo būtu vinnējis. Nākamajā sezonā pilnīga izgāšanās – visā sezonā viens vienīgs ieskaites punkts. 1980.gads iesākās cerīgāk. Jau čempionāta pirmajā etapā Argentīnā jauniņais komandas biedrs Keke Rosbergs, kurš visā brazīliešu komandas pastāvēšanas laikā bija vienīgais pilnvērtīgas sezonas aizvadījušais ārzemnieks, izcīnīja trešo vietu. Trīs etapus vēlāk līdzīgs panākums padevās pašam Emersonam. Taču sezonas kopumā atkal vāji. Sezonas beigās Emo izkāpa no sava F-1 bolīda un vairs tādā GP sacīkstēs nav sēdies.

Labu rezultātu izpalikšana noveda pie kārtējā titulsponsora zaudēšanas. Nocīnījušies ar problēmām vēl divus gadus un iztērējuši arī kaudzi savas naudas, brāļi Fitipaldi 1983.gada sākumā komandu likvidēja. Emo pievērsās sacīkstēm Ziemeļamerikā. 1989.gadā viņš saviem tituliem pievienoja arī Indy Car sērijas uzvarētāja laurus. Dubaijā trasē dosies 1980.gada – Fittipaldi F8. Pēdējais brazīliešu sapņu komandā pilnvērtīgi no jauna radītais sacīkšu auto, ko kopīgi izstrādāja Hārvejs Postletvaits un Adrians Ņūvijs. Veiksmi, kā zināms, tas neatnesa. Bet abi tā radītāji vēlāk, jau citās vienībās strādādami, abi bijuši uzvarētāju mašīnu konstruktori.

5-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Shadow DN3

F-1 Shadow DN3: Itāliešu komanda Shadow Racing arī pieskaitāma pie epizodiskiem F-1 stāstiem, taču savas pēdas tā vēsturē atstājusi. Ar Shadow savu pirmo uzvaru 1977.gada Austrijas GP guva vēlākais 1980.gada čempions austrālietis Alans Džonss. Tas arī bija vienīgais Shadow trimfs Formula 1 sacīkstēs. Nepilnu astoņu F-1 sezonu laikā (1973-1980) Shadow piloti vēl sešreiz spēja kāpt uz uzvarētāju pjedestāla zemākā pakāpiena.

1974. gada sezonai Shadow nolīga divus tā laika perspektīvos braucējus – amerikāni Pīteru Revsonu un francūzi Žanu Pjēru Žarjē. Revsons jau trešājās sacensībās Dienvidāfrikas Grand Prix treniņbraucienā gāja bojā Shadow DN3 piekares kļūmes dēļ. Viņa vietā vēlāk stājās brits Toms Praiss. Taču arī viņam karjera pie Shadow stūres beidzās letāli. Zīmīgi, ka Preiss gāja bojā turpat Dienvidāfrikas Grand Prix avārijā 1977.gadā. Pie vainas šoreiz nebija Shadow tehnika, bet gan liktenīga sagadīšanās. Trases tiesnesis Frederiks Van Vūrens bija skrējis pāri trasei, lai dzēstu nelielu ugunsgrēku otrai Shadow automašīnai, ko pilotēja Renco Zorzi. Praiss nepaspēja izvairīties no sadursmes, jo tiesneša skrējienu aizsedza Hansa-Joahima Štuka mašīna, un lielā ātrumā notrieca Van Vūrenu. Bet viņam pašam pa galvu trāpīja tiesneša nestais ugunsdzēšamais aparāts. Praisa vietu ieņēma jau pieminētais Alans Džonss.

Starp izcīnītajām sešām vietām uz pjedestāla trešā pakāpiena ir arī Žana Pjēra Žarjē sniegums 1974.gada Monako Grand Prix ar Shadow DN3, kam sirds vietā leģendārā Kevina Dakvorta izstrādātais Ford Cosworth DFV V8.

11-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Hesketh 308

F-1 Hesketh 308: Tieši ar nelielās lorda Aleksandra Hesketa komandas Hesketh 308 bolīdu vēlākais 1976.gada F-1 čempions Džeimss Hants 1975.gadā piesaistīja tā laika McLaren bosa Tedija Meijera uzmanību. Hants pie Hesketh 308B stūres togad izcīnīja vienīgo GP uzvaru komandas vēsturē, vēl trīsreiz kāpa uz pjedestāla otrā pakāpiena un sezonas kopvērtējumā ieņēma ceturto vietu. Starp tā laika F-1 grandiem priekš Hesketh Racing (1973-1978) tas bija panākums. Starp citu, Hesketh 308 šasijas konstruktors bija jau šeit pieminētais Hārvejs Postletvaits un automobilim bija Ford Cosworth DFV V8 motors.

10-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Surtees TS9B

Surtees TS9B: Britu moto un auto sacīkšu braucējs Džons Sērtijs bija viens no 60.gadu vidus vadošajiem F-1 pilotiem. 1964.gadā viņš kopā ar Ferrari ieguva arī čempiona titulu. Paralēli startiem F-1, viņš izveidoja pats savu komandu Ziemeļamerikā jaunizveidotajam seriālam CanAm. Guvis tur labus panākumus, līdzīgi kā viens otrs cits no vadošiem braucējiem, arī Sērtijs 1970.gadā F-1 arēnā izveda pats savu komandu Surtees Racing. Taču astoņu pastāvēšanas gadu laikā (1970-1978) kaut ko nozīmīgu Surtees Racing sasniegt neizdevās.

Pēdējo pilnvērtīgo F-1 sezonu pie stūres Džons Sērtijs aizvadīja 1971.gadā, vadot savus Surtees TS7 un TS9, pa reizei izcīnot piekto un seto vietu. Komandai čempionāta ieskaitē esošus vienīgos GP pjedestālus pa reizei atnesa brits Maiks Heilvuds un brazīlietis Hosē Karloss Peiss. Pirmais otro vietu Monzas trasē Itālijā 1972.gadā, otrais gadu vēlāk Votkinsglenā ASV trešo vietu.

6-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Porsche 962

Porsche 962: Iespaidīgais Porsche 962 turpināja vācu kompānijas supermašīnu stāstu 80.gadu vidū un otrajā pusē. Tas tika būvēts smagākajām izturības sacīkstēm abpus Atlantijas okeāna. Laika gaitā pie šī modeļa stūres sēdējuši tādi autosporta lielmeistari kā 1978.gada F-1 čempions Mario Andretti, viņa dēls Maikls Andretti, pieckārtējais 24 Hours Of Le Mans uzvarētājs Dereks Bells, Le Mans startu rekordists un četrkārtējs čempions Anrī Peskarolo, divkārtējais Le Mans čempions un daudzu citu seriālu uzvarētājs Hans-Joahims Štuks, divkārtējs F-1 vicečempions un pieckārtējs Le Mans triumfators Džekijs Ikss un citi gana slaveni sacīkšu braucēji.

Dubaijā dalību ņems 1986.gada Rothmans Porsche 962. 1994.gada Lemānas čempiona Mauro Baldi un F1 pilota Džonatana Palmera vadībā šis ļoti īpašais 962 uzvarēja 1987.gada Norisringas “Money Race”, padarot to par pirmo privātīpašumā esošo C grupas automašīnu, kas tajā sezonā uzvarējusi sacensībās. Vēlāk tajā pašā gadā Palmers ar 962 uzstādīja jaunu sporta auto apļa rekordu Spa-Francorchamps trasē. 1989.gada Lemānas čempions Johens Mass pilotēja 962, lai ASV uzvarētu Kyalami 500 jūdžu sacīkstēs.

7-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Nissan NPT 90 GTP

Nissan NPT-90 GTP: (1990) Nissan NTP-90 GTP ir automašīna, kas iekaroja dažas no Amerikas visprasīgākajām un izaicinošākajām sacīkšu trasēm un 1991.gadā palīdzēja F-1 leģendas Džeka Brabhama dēlam Džefam Ziemeļamerikā izcīnīt pēdējo no četriem IMSA GTP Championship tituliem. Nissan NTP-90 GTP tostarp pieder uzvaras gan Watkins Glen, gan Road America.

8-The Gulf Historic Dubai GP Revival_Aston Martin DBR9

Aston Martin DBR9 007: Uz Dubaiju būs atvest arī aģenta 007 Džeimsa Bonda auto – 2006.gada Aston Martin DBR9 007, kas tika parādīta slavenajā 2006.gada filmā Casino Royale. Automašīnas GT versija bija spēks, ar kuru bija jārēķinās sacīkšu trasē. Aston Martin DBR9 māsas automašīna 009 izcīnīja divas GT1 klases uzvaras Lemānas 24 stundu sacīkstēs.