FOTO: Somu pusaudzis Rovanpera rallijā „Sarma 2016” uzvar kā Latvijas, tā Igaunijas pieaugušos rallija braucējus

Rally Sarma 2016_23.01.16 127

Svētdien, 24.janvārī Gulbenē ar Somijas rallija skolas pārstāvja Kalles Rovanperas uzvaru noslēdzās tradicionālais rallijs „Sarma 2016”, kas šogad ievadīja gan Latvijas, gan arī Igaunijas rallija čempionātu. Gluži kā nedēļu iepriekš rallijsprinta atklāšanas posmā „Rally Alūksne”, arī Gulbenē uzvaru svinēja Somijas autosportisti – piecpadsmitgadīgais pilots Kalle Rovanpera duetā ar pieredzējušo stūrmani Risto Pietilainenu (Škoda Fabia S2000).

Otro vietu rallijā „Sarma” izcīnīja Latvijas ekipāža Raimonds Kisiels/Arnis Ronis (Škoda Fabia R5), bet trešajā ierindojās Igaunijas braucēji Rainers Auss/Simo Koskinens (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Sestdienas vakarā pēc aizvadītiem četriem (no desmit) ātrumposmiem mediju virsrakstos vēl bija lasāms, ka pārliecinošā līderpozīcijā izvirzījies Kisiels. Tā nudien šķita, jo pēc SS4 Kisiela/Roņa pārsvars pār tobrīd otrajā pozīcijā esošajiem Jāni Vorobjovu/Andri Mālnieku (Mitsubishi Mirage), šķita apskaužams – jau 42,47 sekundes, bet Rovanpera/Pietilainens atradās tikai ceturtajā vietā un līderiem zaudēja teju apaļu minūti.

Taču tieši Rovanpera bija uzvarējis trīs no četriem rallija pirmās dienas ātrumposmiem, kamēr līderis Kisiels tikai vienu – visai garo (17,91 km) Druvienas dopu, kurā jaunais Rovanpera saskārās ar „Fabia S2000) stūres iekārtas bojājumu un spēja uzrādīt tikai 25.rezultātu un pazaudēja līderim vairāk nekā minūti.

R.Kisiels/A.Ronis (Škoda Fabia R5)

R.Kisiels/A.Ronis (Škoda Fabia R5)

Svētdien, rallija otrajā dienā mazo somu ķibeles ar tehniku nevajāja un viņš bija ātrākais visos sešos dienas ātrumposmos, spēdams beigās ne tikai sadeldēt šķietami lielo laika deficītu un atņemt Kisielam uzvaru, bet izdarīja to ar vairāk kā 20 sekunžu pārsvaru. Gandrīz neticami, bet fakts! Turklāt nevar teikt, ka Kalle brauc kā superprofesionālis vai ka viņa rīcībā ir labāka kā sāncenšiem mašīna. Piemēram, tā paša Kisiela un arī igauņa Raula Jētsa „Fabia R5” taču ‘pēc papīriem’ ir niknāka kā „Fabia S2000”. Arī kļūdiņas Kalles sniegumā pie stūres varēja vērot, taču arī ar visu to jaunais Rovanpera ir fantastiski ātrs. Šķiet tas bija piektajā ātrumposmā – viņš asā līkumā kļūdījās un pat bija spiests izmest loku pa pļavu (laime, ka sniega sega šogad Gulbenes pusē tāda plānāka) , bet finišā tik un tā Kisielam ‘atveda’ piecas sekundes…

Te nu laiks piebilst, ka stūrmanis gan Kallem Rovanperam ir īsts profesionālis – 52 gadus vecā Risto Pietilainena kontā ir savas desmit sezonas WRC rallijā kopā ar Kalles tēvu Harri Rovanperu.  Tagad viņš palīdz audzināt Somijas jaunos rallistus, tostarp Kalli. Skaidrs, ka jaunā talanta audzināšana tiek vadīta ļoti profesionālā līmenī, taču Gulbenē Kallem bija tikai otrais starts ar pilnpiedziņas auto, tādēļ piecpadsmitgadīgā puiša sniegums pārsteidz.

J.Vorobjovs/A.Mālnieks (Mitsubishi Mirage)

J.Vorobjovs/A.Mālnieks (Mitsubishi Mirage)

„Sarma 2016” ir ļoti nozīmīgs mūsu pieredzējušajai ekipāžai Jānis Vorobjovs/Andris Mālnieks.

Ugunskristības piedzīvoja Vorobjova komandas darbnīcās uzbūvēta A grupas sacīkšu mašīna „Mitsubishi Mirage”.

Pirmais starts noteikti uzskatāms par veiksmīgu. Finišs sasniegts ceturtajā pozīcijā absolūti un trešajā vietā savā klasē. Tātad auto ir visnotaļ perspektīvs.

Vēl atzīmēsim lietuviešus Martinu Samsonu/Mindaugu Varžu un viņu „BMW M3X” (attēlā augšā). Jaudīgs auto, ātra un, kas skatītājiem svarīgi, arī skatāma braukšana. Pirmajos ātrumposmpos viņi pat bija starp ātrākajiem, taču izstājs elektrosistēmas bojājuma dēļ.

Visai ātrs un stabils kā jau bieži vien bija Mārtiņa Sviļa/Ivo Pūķa (Mitsubishi Lancer Evo X) sniegums un piektā vieta absolūti un otrā klasē ir loģisks iznākums. Savukārt, piemēram, Jānis Berķis/Edgars Čeporjus (Mitsubishi Lancer Evo IX) jau sestdienas pēdējā dopā izlidoja no trases un pat šāgada sniega mazums viņus neglāba – rallijs bija beidzies.

Vēl gribas atzīmēt Raimondu Strokšu/Gundaru Kļaviņu (Mitsubishi Lancer Evo VIII). Strokšs, kurš savulaik bija Latvijas rallija spices braucējs, jau gadus četrus vai pat piecus nebija startējis rallijā. Viņš, kā zināms, ir nodevies rallija organizēšanai un tieši viņa komanda uz Latviju ved Eiropas čempionāta posmu.

R.Strokšs/G.Kļaviņš (Mitsubischi Lancer Evo VIII)

R.Strokšs/G.Kļaviņš (Mitsubischi Lancer Evo VIII)

„Rallijs ir labākais sporta veids pasaulē!” dzirdēju Raimonda sajūsmu rallija radio ēterā jau pēc viena no pirmajiem ātrumposmiem. „Sarmā 2016” laikam nebija laimīgāka braucēja par viņu, bet – kas būtiski – arī sniegums trasē bija visnotaļ labs. Strokšs spēja šajā „Sarma” sastāvā turēties desmitniekā un tikai kļūdiņa un sekojoša tehniska ķibele pēdējā dopā ņeļāva arī tā finišēt.

Pārsistas riepas, priekšā braucēju putekļi un tamlīdzīga rallija ikdiena ne vienam vien patraucēja ieņemt cerētu vietu. Rovanperam no 13.vietas, kur viņš atkrita pēc 2.ātrumposma, aizcīnīties līdz uzvarai, kā redzams, nopietni nespēja traucēt nekas.

Divu riteņu piedziņas kategorijā par uzvarētājiem kļuva igauņi Gustavs Krūda/Kens Jarveoja (Ford Fiesta R2), kuri kopsummā bija devītie ātrākie. No latviešiem labākie jaunieši – 16 gadīgais pilots Mārtiņš Sesks ar stūrmani Reini Vilsonu (Ford Fiesta R2).

Svētdien sacensībām pievienojās arī Latvijas rallijsprinta čempionāta braucēji, kuri noskaidroja otrā posma uzvarētājus. Ātrākie bija Mareks Švarcs-Švampāns/Armands Lūkins (Subaru Impreza). Viņi uzvarēja četros no sešiem ātrumposmiem.

Ar pilniem sacensību rezultātiem var iepazīties ŠEIT.

Rallijs bija visnotaļ labi organizēts, arī labi skatāms un interesants. Diemžēl arī šīs sezonas sākumā nākas novērot, ka Latvijas rallija saimniecībā ir palicis pavisam maz braucēju. Uz starta apvienotajā Latvijas un Igaunijas čempionāta posmā Gulbenē kopumā stājās tikai 52 (neskaitot rallijsprintu) ekipāžas – Igaunijai 20, Latvijai knapi 15, pārējie viesi no citām valstīm.