2018.gada lielie rallijreidi Dienvidamerikā un Āfrikā atkal lietuviešu zīmē, bet ne gluži bez Latvijas pārstāvjiem

Vienīgais Latvijas karodziņš  uz kādas no Dakar Rally 2018 mašīnām būs pateicoties Oļegam Uperenko

Jaunā gada sagaidīšana tradicionāli saistīta arī ar lieliem notikumiem motorsporta pasaulē. 2018.gada 6.janvārī Peru galvaspilsētā Limā tiks dots starts pēc skaita četrdesmitajam Dakar Rally. Notikumam, kas komentārus laikam neprasa. Vēl ātrāk, jau 31.decembrī tepat Eiropā – Monako sāksies rallijreids Africa Eco Race 2018. Sacensības, kas radās kā protests pret to, ka Dakar Rally rīkotāji savulaik notikumu vēsturisko placdarmu Āfrikā izlēma pamest.

Vēl nesen gadumijas laiks pamatīgā sasprindzinājumā turēja motorsporta līdzjutējus arī Latvijā. Mūsējie kuplā pulciņā 2003.gada nogalē devās iekarot vispirms Āfrikas smiltājus. Tad kopā ar visu raibo Dakaras karavānu pārcēlās uz Latīņameriku. Visbeidzot atkal epizodiski izmēģināja spēkus Āfrikā. Taču pirms četriem-pieciem gadiem Latvijas braucēju centieni iekarot nozīmīgākos tuksnešu rallijreidus pierima pavisam.

Toties pēc Dakar Rally pārcelšanās viņpus Atlantijas okeānam atkal aktivizējās kaimiņi lietuvieši un pat allaž kūtrākie igauņi.

Pērn leišu centieni vainagojās ar Baltijas valstu konkurencē iepriekš neredzētiem panākumiem automobiļu ieskaitē.

Proti, Antans Jukņevičs, kura kontā kopš 2003.gada nu jau ir septiņi Dakaras rallijreidi, pārī ar stūrmani Darjusu Vaičuļu izcīnīja augsto 21.vietu absolūtajā vērtējumā.

Kad šādā visai necilā "Toyota" Antans Jukņevičs 2005.gadā kā stūrmanis pirmoreiz startēja sacenībās Latvijā, grūti bija iedomāties, ka tieši viņam pēc divpadsmit gadiem piederēs Dakar Rally labakais rezultāts starp baltiešiem

Kad šādā visai necilā “Toyota” Antans Jukņevičs 2005.gadā kā stūrmanis pirmoreiz startēja sacenībās Latvijā, grūti bija iedomāties, ka tieši viņam pēc divpadsmit gadiem piederēs Dakar Rally labākais rezultāts starp baltiešiem

Iepriekš Baltijas rekordistu godu šinī Dakar Rally kategorijā dalīja mūsu Jānis Āzis/Ainārs Princis, kuri pirmajās Dienvidmamerikas sacensībās 2009.gadā ar Ogres Servisa centrā tapušo rallijreidu prototipu „OSCar 03” spēja pakāpties līdz 24.vietai. Tādu pat panākumu 2015.gadā atkārtoja lietuvietis Benedikts Vanags kopā ar baltkrievu stūrmani Andreju Rudņicki.

Brāļu Vinteru savulaik izcīnītās rekordaugstās pozīcijas motociklu konkurencē aizvadītajos gados vismaz Baltijas mērogā nav tikušas apdraudētas. Atgādināsim, ka Jānis Vinters pēdējā Āfrikas Dakar Rally 2007.gadā sasniedza sesto absolūti labāko rezultātu. Einārs tanī pat reizē palika četrpadsmitais un pēc diviem gadiem jau Dienvidamerikā spēja šo labo sniegumu atkārtot.

Einārs (no kreisās) un Jānis Vinteri preses konferencē pašu mājās rīkotājā rallijreidā "Latvian Baja 2005"

Einārs (no kreisās) un Jānis Vinters preses konferencē pašu mājās rīkotajā rallijreidā “Latvian Baja 2005″

Tomēr atzīmēsim, ka pērn Igaunijas pārstāvis Tomass Trīsa kopvērtējumā sasniedza jau visai cienījamo 30. pozīciju.

Dakar Rally 2018

ŠogadLietuva atkal būs pārstāvēta ar trim ekipāžām auto konkurencē, kā arī vienu dalībnieku motociklistu ieskaitē. Dalībnieku sarakstā pēdējos gados jau ierasti vārdi – Antans Jukņevičs/Darjus Vaičuļis (starta Nr.321), Benedikts Vanags/poļu stūrmanis Sebastjans Razvandovskis (Nr.323) un Vaidots Zala/Šauļus Jurgelēns (Nr.349). Savukārt, ar motociklu spēkus vēlreiz ir nolēmis izmēģināt Balis Bardausks (Nr.98), kurš 2009.gadā netika tālāk par 8.etapu.

Igauņu motobraucēji šogad pauzē, bet Latvijas karodziņš Dakar Rally dalībnieku sarakstos jau otro gadu pēc kārtas pavīd vien pateicoties Ukrainā dzimušajam, bet ar Latvijas sporta licenci braucošajam Oļegam Uperenko. Oļegs kā stūrmanis asistē Kaļiņingradas biznesmeņu Šikotarovu 2016.gadā izveidotajā komandā Konturterm Racing. Pērn Oļegs Sergeja Šikotarova debijas Dakarā palīdzēja ekipāžu aizvest līdz kopvērtējuma 37.pozīcijai (attēlā augšā). Šogad Oļegs asistēs Sergeja dēlam Ivanam Šikotarovam (Nr.382), kuram pie auto stūres tā būs Dakaras debija. Piebildīsim, ka Uperenko 2012.gadā kā stūrmanis, toreiz gan startējot zem Krievijas karoga, jau piedalījās Dakaras rallijā internacionālas Truck ekipāžas sastāvā Roberta Elbakjana komandā RE Autoclub.

Vienīgais Latvijas karodziņš uz kādas no Dakar Rally 2018 mašīnām būs pateicoties Oļegam Uperenko

Vienīgais Latvijas karodziņš uz kādas no Dakar Rally 2018 mašīnām būs pateicoties Oļegam Uperenko

Esmu gandrīz drošs, ka Dakar Rally 2018 auto konkurencē uzvarēs kāds no Team Peugeot Total pilotiem – Stefans Petransels, Sebastjens Lēbs, Karloss Sainss vai Sirils Desprē. Galu galā Peugeot ir vienīgā rūpnīcas komanda ar visu no tā izrietošo pārspēku. Turklāt

jau rudenī tika paziņots, ka pēc Dakar 2018 franču autoražotājs šo programmu neturpinās.

Tātad komanda kopumā un ikviens tās pilots ļoti grib aiziet kā saka ar troksni. Jautājums tikai, vai komandas interesēm nepatraucēs superzvaigžņu savstarpējā cīņa. Lēbs vēl šinī Dakarā noteikti gribēs saviem deviņiem klasiskā rallija čempiontituliem pievienot arī Dakar Rally uzvarētāja laurus. Taču Petransels noteikti ne mazāk grib nostiprināt savu Dakaras supervaroņa tēlu (6 uzvaras moto + 7 uzvaras auto). Un ne jau nu par spāņu matadoru sauktais Sainss tikai 55 gadu vecumā uz visu skatīsies no distances. Viņam uzvara ļautu izlīdzināt rallija titulus (1990 un 1992) un Dakaras triumfus (pagaidām tikai 2010). Var likties, ka Desprē šai kompānijā ir kā rezervists, bet neaizmirsīsim, ka viņam pieder piecas uzvaras ar motociklu un nu jau arī solīda pieredze pie auto stūres.

Stefans Petransels arvien ir TOP komandu pieprasīts pilots. Savulaik aizstāvēja "Mitsubishi" krāsas

Stefans Petransels arvien ir TOP komandu pieprasīts pilots. Savulaik aizstāvēja “Mitsubishi” krāsas

Tiešām, uzskatīšu par brīnumu, ja uzvarēs kāds cits.  Jautājums, cik augstu teju 140 ekipāžu sāncensībā atkal spēs pakāpties lietuvieši Jukņevičs un Vanags. Vai būs jauns Baltijas braucēju rekords? Zalas izredzes uz augstu vietu nez vai ir augstu vērtējamas.

Gandrīz pusotra simta motociklistu konkurencē šobrīd izteiktu līderu nav. Tāds, manuprāt, nav arī pērnā gada uzvarētājs gados vēl jaunais brits Sems Sanderlends (Nr.1). Uzvarēt var ikviens no ar pirmajiem desmit vai pat ar lielākiem starta numuriem izsētajiem.

Truck ieskaitē aktuāls ir ierastais jautājums – vai šoreiz kāds atkal spēs apturēt vareno Kamaz-Master armādu.

Africa Eco Race 2018

Interesanti, ka alternatīvā Africa Race arī svinēs jubileju – šīm sacensībām apritēs desmitā gadskārta. Un pēdējos gados tā pulcē arvien nopietnāku dalībnieku sastāvu. Šo sacensību spilgtākā personība, nu jau sešdesmit deviņus gadus vecais tuksnešu lapsa Žans Luī Slesērs ceturto gadu kā vairs nestartē. Taču, piemēram, uz Afriku uzsvaru sākuši likt Krievijas elites braucēji, kuri šo to nozīmēja arī lielajā Dakarā. Pērn uzvarējušais Vladimirs Vasiļjevs atkal ir pretendents numur viens uz uzvaru.

Žans Luī Šlesērs - leģenda, ar kuru plecu pie pleca Latvijas braucēji i2002.gadā uzsāka ceļu uz Dakaru

Žans Luī Šlesērs – leģenda, ar kuru plecu pie pleca Latvijas braucēji 2002.gadā “Master Rallye” uzsāka ceļu pretim sapnim par  Dakaru

Sportistu no Latvijas sarakstā nav. Ir lietuviešu ekipāža Gints Petrus/Povils Valaitis. Petrus ir pieskaitāms Baltijas dakariešu pionieriem, jo tuksnešu rallijreidiem pievērsās jau visai tālajā 2002.gadā un divkārt ir sasniedzis Dakar Rally finišu. Pēdējos gados viņš ar dažādiem stūrmaņiem ir stabils Africa Race dalībnieks. Labākais sasniegums līdz šim devītā vieta kopā ar Rimvidu Rimšu 2014.gadā.

Latvijas pārstāvji Africa Race tomēr būs.

Jau pieminētā Elbakjana komanda RE Autoclub kā jau ierasts apkalpos Krieviju pārstāvošu ekipāžu. Šoreiz tie būs Aleksejs Titovs/Andrejs Rusovs. Taču Āfrikas sacensībās būs vēl kāds latvietis, par kura esamību ārēji neliecina nekas. Tas ir Latvijas rallijreidu, kā arī trofireidu aprindās pazīstamais Artūrs Melnis. Savulaik startējis gan Latvijas rallijreidu čempionātā (bija tādi laiki), gan vienā otrā mazāka mēroga starptautiskā rallijreidā. Pēdējos gados Melnis būvē rallijreidu tehniskās palīdzības mašīnas un sniedz sacensību servisu turīgām Krievijas komandām. Šoreiz Artūrs rūpēsies tieši par Africa Race 2018 favorītu Vladimira Vasiļjeva/Konstantīna Žiļcoca G-Energy Team starta izdošanos.

Artūrs Melnis rallijreidu pilota lomā sacensībās "Belarus Baja 2006"

Pilots Artūrs Melnis rallijreidā “Belarus Baja 2006″

Kas no vēl 44 sāncenšiem var sastādīt konkurenci Vasiļjevam/Žiļcovam? Iespējams, tautietis Andrejs Rudskojs. Varbūt čehs Miroslavs Zapletāls. Varbūt kāds no Francijas rallijreidu veterāniem. Piemēram, neaprēķināmais individuālists Tjerī Manjaldi. Redzēs…

Motociklu konkurencē pērn Āfrikā notika sensācija. Ļoti pieredzējušais favorīts, norvēģis veterāns Pals Anders Ulevalseters, kurš bija uzvarējis divus iepriekšējos gadus,kopvērtējumā nepilnu minūti piekapās tobrīd tikai septiņpadsmit gadus vecajam Dienvidāfrikas Republikas pārstāvim Gevam Teddi Sellam, kuram tas bija pirmais maratonrallijs dzīvē. Sella ir dzimis Izraēlā. Viņa mehāniķis Āfrikas sacensībās bija tēvs, bet māte rallijreidā nodarbojās arSella Racing organizatoriskajiem jautājumiem.

Šogad 36 motociklistu konkurencē startēs Gevas brālis Čuks Sella. Kurš uzvarēs? Es liktu uz to pašu Ulevalseteru. Jeb uz pieredzējušo itālieti Paolo Čeči.