Tā nu iegadījies, ka tieši Latvijas Republikas proklamēšanas gadadienā, 18.novembrī „Dakar Rally” rīkotāji Parīzē prezentēja 2016.gada sacīkšu dalībnieku oficiālo sarakstu. Ar Latviju saistītu dalībnieku arī šogad leģendārajā rallijreidā nebūs. Varēsim vien sekot potenciālo līderu veiksmēm un neveiksmēm un just līdzi trim vieglo auto klasē startējošām ekipāžām, kas komplektētas ar mūsu kaimiņu – lietuviešu braucējiem.
Uzreiz jābilst, ka 2016.gada izlaiduma „Dakar Rally” iezīmējas ar visai jūtamu dalībnieku skaita kritumu. Atceros gadus, kad uz starta stājās pat virs 500 tehnikas vienībām un motociklistu vien bija tuvu divarpus simtiem, bet vieglo auto skaits – nepilni divi simti.
Šoreiz pēc pusotra mēneša,
2016.gada 2.janvārī starta estakādi Buenosairesā pārbrauks vien 353 tehnikas vienības
– 144 motocikli, 45 kvadracikli, 109 vieglie auto un 55 kravas mašīnas. Pēdējos piecos gados dalībnieku skaits vienmēr ir bijis virs četriem simtiem. Savukārt ‘ziedu laiki’ šai ziņā Dakaras rallijreidam bija pēdējā sacīkstē Āfrikā (2007) un pirmajā Dienvidamerikā (2009), kad uz starta stājās attiecīgi 511 un 501 tehnikas vienība. Atzīmēsim arī to, ka kvadraciklu klase atsevišķi izdalīta tiek vien no 2009.gada, kad slavenais rallijreids pēc terorisma draudu dēļ piedzīvotās atcelšanas gadu iepriekš, nomainīja rīkošanas vietu.
Motoklasē pēc pēdējās desmitgades lielo grandu – francūža Sirila Desprē un spānieša Marka Komas, kuri katrs izcīnīja pa piecām uzvarām, aiziešanas, par potenciālajiem līderiem tiek minēti portugāļi Paulo Gonkalvess (starta Nr.2), Rubens Faria (Nr.8) un Helders Rodrigess (Nr.7), austrālietis Tobijs Praiss (Nr.3), spānieši Huans Bareda (Nr.6) un Hordi Viladoms (Nr.11), francūži Dāvids Kastjū (Nr.9) un Olivjē Pains (Nr.10), kā arī čīlietis Pablo Kvintanilla (Nr.4) un slovāks Stefans Svitko (Nr.5).
Visticamāk tieši kāds no minētajiem ierakstīs savu vārdu Dakaras rallija uzvarētāju listē. Protams, pārsteigumus var sagādāt ikviens, kurš starta sarakstā tuvu seko pirmajiem 10 izliktajiem sportistiem. Tostarp, tādi vecmeistari kā, piemēram, holandietis Franss Verhoevens (Nr.15) un francūzis Alans Duklo (Nr.20).
Ja ievērojāt, tad šogad nevienam no motoklases nav piešķirts pirmais starta numurs. Kā nekā pēdējais uzvarētājs Marks Koma nu kļuvis par rallijreida sporta direktoru, kamēr viņa sīvākais sāncensis Desprē jau otro gadu sēdēs mašīnā pie „Peugeot” prototipa stūres.
Kvadraciklu klasē pērnā gada uzvarētājam polim Rafalam Sonikam (Nr.250) visticamāk nāksies titulu sīvi aizstāvēt pret vairākkārtējiem rallijreida uzvarētājiem – argentīniešu brāļiem Alejandro (Nr.253) un Markusu Patronelli (Nr.252), kuri pērn nestartēja. Tiesa, nez vai gluži bez cīņas padosies arī čīlietis Ignasio Kasale (Nr.251).
Vieglo auto konkurencē atkal spēkosies vesela autosporta zvaigžņu plejāde.
Par favorītiem, protams, uzskatāmi „Mini” braucēji no „X-Raid Team” komandas
ar aktuālajiem uzvarētājiem Naseru Al Atiju/Metjū Boumelu (Nr.300) priekšgalā. Katarieša komandas biedri šogad ir labi zināmie piloti – spānietis Nani Roma (Nr.304) un argentīnietis Orlando Teranova (Nr.310), kā arī jaunpienācējs no WRC rallija pasaules soms Miko Hirvonens (Nr.315), kuram līdzās stūrmaņa krēslā apsēdināts ļoti pieredzējušais francūzis Mišels Perēns.
Ar ļoti konkurētspējīgajiem „Mini”, tiesa mazliet zem citiem karogiem, startē vēl vesela virkne vērā ņemamu braucēju. Tostarp holandietis Eriks van Lons (Nr.306), kurš pērn finišēja ceturtais. No „Mini”aptveres gan ir izkritis pērnā gada trešās vietas ieguvējs polis Kšištofs Holaučiks, toties ierindā ir „AutoMedia.lv” nesen Varšavā vērotais viņa tautietis Adams Mališs (Nr.325). „Mini” pret „Toyota” nomainījuši ar augstu starta numuru izliktie krievi Vladimirs Vasiļjevs/Konstantīns Žiļcovs (Nr.307). Taču starp ar „Toyota” (bez oficiāla rūpnīcas atbalsta) braucošajiem sportistiem vissīvākie konkurenti „Mini” armādai, domājams, būs internacionālais duets Žinels De Viljē/Dirks von Zitcevics (Nr.301), lai gan pārsteigumus var sagādāt arī pērnā gada uzlecošā zvaigzne no Sauda Arābijas Jazīds Al Radži (Nr.305) pārī ar vācieti Timo Gotšalku.
Ļoti interesanti būs vērot, kādu progresu ir sasniegusi „Peugeot” rūpnīcas komanda, kuras rindas līdzās leģendārajam francūzim Stefanam Petranselam (Nr.302) un spāņu matadoram Karlosam Sainsam (Nr.303) pastiprinājis WRC superzvaigzne Sebastjans Lēbs (Nr.314), kā arī savas prasmes pie auto stūres turpinās slīpēt jau pieminētais Sirils Desprē (Nr.321).
Mēģinājumus sastādīt konkurenci līderiem arvien aktīvāk izrāda „Renault”. Jau pērn bija pamanāmi uz „Renault/Dacia Duster” bāzes būvētie tuksnešu prototipi, bet šogad pie „Duster” stūres sēdusies ļoti pieredzējusī francūžu Kristiana Lavjēla/Žana Mišela Polato (Nr.308) ekipāža. Lavjēls kopā ar Paskālu Mamonu pie „Toyota Hilux” stūres pērn ierindojās sestajā pozīcijā.
Atzīmēsim, ka ierindā joprojām ir arī neaprēķināmais amerikānis Robijs Gordons (Nr.312) ar no „Hummer” atvasināto „Gordini” prototipu. Nenorakstīsim arī ļoti pieredzējušā portugāļu braucēja Karlosa Souzas (Nr.309) izredzes uz labu vietu, turklāt viņš ir vienīgais no spices gala vīriem, kurš joprojām palicis uzticīgs „Mitsubishi”. Latvijā sacensībās savulaik startējušo čehu pilotu Miroslavu Zapletālu (Nr.326) arī jāņem vērā. Galu galā viengad (2009) viņš Dakarā spēja ierindoties 7.vietā.
Visbeidzot ļoti, ļoti interesanti, ko šogad iespēs mūsu kaimiņi leiši.
Nomainījis Andra Dambja „OSCar” pret „Hilux” Benedikts Vanags aizvadītajā gadā finišā uzreiz ielēca 24.pozīcijā. Šogad viņš (Nr.333) baltkrievu stūrmani Andreju Rudņicki Polijā ir iemainījis pret Sebastianu Razvadovski. Kā viņiem ies, vērosim. Katrā gadījumā komandas stends Varšavas autošovā „Verva Street Racing” izskatījās nopietni.
Arī otru lietuviešu pilotu Antanu Jukņeviču (Nr.366) Latvijas motoru sporta līdzjutējiem vajadzētu pazīt visai labi. Viņš Dakarā ir startējis vairākkārt, taču ar ievērojamiem rezultātiem izcēlies nav. Pērn duetā ar Edvardu Duoba Jukņevičs starp 67 finišu sasniegušajām ekipāžām ieņēma 60.vietu. Šogad Antana stūrmanis ir Mindaugs Slapšis un viņu kaujas rati ir „Toyota Hilux”.
Trešā leišu ekipāža mūsu līdzjutējiem gan jau būs vismazāk zināma – Vaidots Žala un Šauļus Jurgelens startē ar pārbūvētu „Seat Leon” un ekstrēmajā piedzīvojumā dosies pirmo reizi. Pilots ir gados jauns kaimiņzemes rallija braucējs, bet Jurgelens, acīmredzot, turīgs biznesmenis (bijis Baltijā savā nozarē ietekmīgā uzņēmuma „Agrowill Group” vadītājs), kurš arī aizrāvies ar autobraukšanu.
Diemžēl mūsējo Dakarā atkal nebūs. Pat ne mehāniķu lomā. Andrim Dambim, kā zināms tagad prātā citi projekti. Pašmāju turīgajiem ļaudīm, kuri kopā ar Dambi vai Robertu Elbakjanu uzsāka Dakaras iekarošanu 2004.gadā, laikam, pēc aizvadītajos gados finišā iegūtās vienas vai dažu statuetīšu novietošanas mājās goda vietā, interese zudusi. Elbakjana „RE Autoclub” pēdējos gados aprūpētajiem krieviem vai nu trūkst naudas vai tās pašas intereses.
Karvas auto grupā favorīti gan jau atkal būs „Kamaz”, kas startē ar četrām ekipāžām. Konkurenci „Kamaziem” kā allaž mēģinās sastādīt Žerārs de Rojs un Alešs Lopraiss ar „Iveco” un varbūt arī Hanss Steisijs ar „MAN”.
Dakaras rallijreids šoreiz tiks aizvadīts tikai Argentīnā un Bolīvijā, lai gan sākotnēji bija paredzēts arī Peru teritorijā, ko apliecina arī daudzie logotipi, kas iepriekš bija izgatavoti. Kopumā paredzēti 13 sacensību etapi. Finišs sportistus un pavadošo karavānu gaidīs 16.janvārī Rosario.