Sestdien, 11. februārī Gulbenes pusē tika aizvadīts šīs gada Latvijas rallija čempionāta pirmais posms – rallijs Sarma 2023. Rallija gaitā sīva cīņa par uzvaru absolūtajā vērtējumā izvērtās starp Latvijas ekipāžu Emīls Blūms/Ralfs Lipstoks (Mitsubishi Lancer EVO IX) un Igaunijas pārstāvjiem Timmu Korge/Arro Vahtra (Mitsubishi Lancer EVO X). Katra no ekipāžām uzvarēja pa diviem no kopumā sešiem rallija ātrumposmiem. Finišā izrādījās, ka Blūma ekipāža igauņus ir apsteigusi par naga tiesu – 11 sekundes simtdaļām! Taču pēcfiniša automobiļu tehniskajā kontrolē tika atklāta Blūma mašīnas neatbilstība tehniskajiem noteikumiem un ekipāža saņēma sāpīgu diskvalifikāciju. Uzvara, tātad, Korgem ar Vahtru (titulattēlā).
Kas tad par vainu bija Blūma EVO IX? Turbības restriktors, kas ierobežo kompresora gaisa ieplūdes atveres izmēru, bija nostiprināts tā, ka to bija iespējams izņemt bez instrumentu palīdzības. Tehniskie noteikumi nosaka, ka restriktoram jābūt nostiprinātam tā, ka to iespējams atdalīt no kompresora korpusa, pilnībā izskrūvējot divas skrūves. Tātad – diskvalifikācija nez vai ir apstrīdama.
„Tas nav normāli, ka bez instrumentiem var izņemt restriktoru, kad vien gribās. Es nesaku, ka Blūms to ir darījis. Pat esmu pārliecināts, ka nav, bet tā nedrīkst būt. Domāju, ka mehāniķu neuzmanība,” notikušo AutoMedia Latvia komentēja rallija preses sekretārs Ģirts Avotiņš.
Ja Blūma ekipāža nebūtu saņēmusi diskvalifikāciju, latviešu rallistiem būtu izdevies beidzot pārtraukt citu zemju sportistu Rally Sarma uzvaru sēriju trīspadsmit gadu garumā.
Par uzvaru pēc šāda scenārija nepriecājās pat Timmu Korge: “Sarma vienmēr ir bijis ļoti labs rallijs un tajā ir ļoti jauka atmosfēra. Mums vienmēr gribas te atgriezties. Šogad bija ļoti sarežģīti laika apstākļi – ļoti strauji kusa un brīžiem mums likās, ka mēs vadām laivu, bet viss beidzās labi. Par savu uzvaru uzzināju tikai apbalvošanas laikā, diemžēl tāds ir rallijs. Būt par uzvarētāju, protams, ir forši, bet šis nav skaistākais veids kā par tādu kļūt.”
Asa cīņa līdz pēdējam
Rallijā Sarma 2023 kopumā startēja 50 ekipāžas, no kurām daļa konkurēja rallijspirta ieskaitē. Pirmajā, 12,67 km garajā ātrumposmā Korge „atveda” Blūmam 4,19 sekundes. Trešie ātrākie bija Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Škoda Fabia R4), kuri uzvarētājiem zaudēja 12,31 sekundi.
Otrajā, 15,05 km ātrumposmā Blūma ekipāža Korgem/Vahtram 1,73 sekundes atvinnēja, atpalicību sadeldējot līdz nepilnām divarpus sekundēm. Trešie atkal bija Sesks/Francis, kuri Blūmam zaudēja 9,83 sekundes. Trešajā, 15,06 km dopā atkal pārāks bija Korge. Blūms atpalika par 1,11 sekundē. Trešais nemainīgi Sesks – 5,41 sekunde aiz līdera.
Pēc puses no paredzētajiem sešiem dopiem, Korgem bija 3,57 sekunžu handikaps pār Blūmu.
Sesks atpalika jau par 25,82 sekundēm. Liepājnieku ekipāžai diezgan cieši uz papēžiem mina vecmeistars Jānis Vorobjovs ar Guntaru Zicānu (Mitsubishi Mirage), kā arī ar Latvijas licenci startējošais norvēģu juniors Karls Peders Nordstrands un zviedru stūrmanis Johans Johansons (Škoda Fabia Proto). Attiecīgi plus 33,04 un 35,98 sekundes. Neviena cita ekipāža pirmajos trīs ātrumposmos pirmajā piecniekā iespraukties nebija spējusi.
Sacensību turpinājumā tie paši trīs ātrumposmi sportistiem bija jāveic pretējā kustības virzienā. SS4 visātrākā izrādījās Seska ekipāža. Blūms bija par 4,91 sekundi lēnāks, bet Korge atpalika vēl par 1,44 sekundēm.
Starp līderiem bija vairs 2,13 sekunžu atstarpe.
Par labu Korges ekipāžai. SS4 uzsākto tempu nesanāca noturēt Vorobjovam, viņš tikai desmitais, bet uz ceturto vietu attiecīgi pakāpās Nordstrands, kuram Vorobjovs nu zaudēja jau vairāk kā 10 sekundes.
SS5 uzvarēja Blūms, taču tuvākie mkonkurenti Nordstrands un Korge bija tikai par attiecīgi 5 un 77 sekundes simtdaļām lēnāki. Fantastiska konkurence un spriedze! Pat ceturtajā vietā palikušais Sesks uzvarētājam zaudēja tikai 4,05 sekundes. Vorobjovs šoreiz sestais, 18,66 sekundes aiz līdera.
Pirms izšķirošā pēdējā SS6 ātrumposma Korges pārsvars pār Blūmu bija sarucis līdz tikai 1,36 sekundēm. Visātrāk SS6 spēja veikt jaunais norvēģis Nordstrands, kuram 1,88 sekundes zaudēja Sesks. Abi līderi izrādījās mazlietiņ lēnāki, taču savstarpējo dueli uzvarēja Blūms, finišā būdams par 5,49 sekundes lēnāks nekā Nordstrands, taču apsteidzot Korgi par 1,47 sekundēm.
Rezultātā teicamā spriedzē izcīnīta uzvara ar 11 sekundes simtdaļu pārsvaru!.. ja ne tas restriktors un diskvalifikācija.
Seska ekipāža, kas beigās pacēlās uz otro vietu, atpalika no Korges nepilnas 18 sekundes, bet trešais ar nepilnas 31 sekundes deficītu tika ierindots Nordstrands. Vorobjovs tempu līdz galam izturēt nespēja un Nordstrandam beigās zaudēja jau nedaudz vairāk nekā minūti.
Interesantas cīņas bija vērojamas ne tikai starp rallija kopvērtējuma līderiem. Piemēram, klasē LRC6, kur sacenšas dalībnieki ar jaudīgām klasiskās piedziņas automašīnām – visu ralliju aizraujošu dueli demonstrēja Ronalds Baldiņš/Māris Kulšs (BMW 325) un Zigurds Kalniņš/Renārs Salaks (BMW Copact), kas beigās noslēdzās ar Baldiņa uzvaru.
Rallijsprinta ieskaitē pārliecinoši ātrākie visos ātrumposmos bija Miks Ķenavs/Gundars Berķis (Mitsubishi Lancer EVO VI). Plašāku informāciju visus rezultātus iespējams atrast čempionāta mājas lapā autorally.lv.