Svētdien (5.01.) tika dots ceremoniālais starts gada pirmajam motoru sporta pasākumam – Dakaras rallijreidam.
Dakaras maratonrallijā tradicionāli norit sacīkstes četrās tehniskajā ziņā un no braukšanas viedokļa ļoti atšķirīgās kategorijās: motociklu, kvadriciklu, bagiju un vieglo mašīnu (kas pēc savas būtības ir viens un tas pats) un kravas mašīnu. Un katrā no tām ir savi favorīti, kam turpmāko divu nedēļu laikā būs jāpierāda sava varēšana.
Diemžēl Latvijas pārstāvju pirms 10 gadiem aizsāktā rosīšanās šajā motoru sporta olimpiādē ir gadrīz aprimusi.
Šogad uz Dakaru stūrmaņa statusā vientulīgi devies vien “OSCar” sāgas neatņemams dalībnieks Māris Saukāns.
Māris, kā ierasts, sēdēs “OSCar” prototipā un kā valstspiederīgais reprezentēs Latviju, taču aizstāvēs Krievijas komandas “Vnesheconombank Russia”” krāsas ekipāžā ar krievu braucēju Antonu Grigorovu. Atcerēsimies, ka pirms diviem gadiem tieši Grigorovs krietni palīdzēja, lai cauri Latīņamerikas smiltājiem un pāri kalniem līdz finišam kaut kā tiktu elektrooskars “OSCar eO”. Grigirovs/Saukāns gan startē ar parastu benzīna sacīkšu “OSCar 03”. Otru faktiski tādu pašu mašīnu uz starta izvedusi kaimiņu lietuviešu-baltkrievu ekipāža Benedikts Vanags/Andrejs Rudņickis.
Deprē pārsēdies uz „Yamaha”
Patīkami, ka motobraucēju kategorijā, kur līdzjutējiem jau sāka apnikt „KTM” rūpnīcas komandas ieilgusī masīvā dominance, vairākkārtējais Dakāras uzvadētājs, francūzis Sirils Deprē beidzot „saduļķoja ūdeni”, pagājušā gada pavasarī negaidīti pievienojoties „Yamaha Factory Racing” vienībai. Aizvadītās sezonas laikā viņš jau paspējis kārtīgi apgūt un vairākās mazāka mēroga sacīkstēs izmēģināt jauno „Yamaha 450 YZF” sacīkšnieku. Bez Deprē „Yamaha” vienībā vēl startē francūži Olivjē Peins un Mišels Metžs, kā arī holandietis Francs Verhovens.
Spānis Marks Koma no Deprē komandas biedra un sāncenša tagad pārvērties par īstu konkurentu. Izārstējis pleca traumu, kas viņam liedza piedalīties 2013. gada Dakārā, viņš atkal ir viens no „KTM Red Bull Rally Factory Team” favorītiem. Vienības braucēji startē ar labi pazīstamiem, bet nedaudz modificētiem „KTM 450 Rally Factory Replica” močiem, kas tehniski kaut nedaudz, taču joprojām skaitās pārāki par citu komandu rīcībā esošo moto tehniku.
Līdztekus Komam „KTM” pilotu komplektā iekļauts arī spānis Hordi Vilardoms, čīlietis Francisko Kontardo Lopess, portugālis Rubens Faria un francūzis Davids Kasto.
Šoreiz motobraucēju „milžu cīņā” ar savu komandu ir apņēmies iesaistīties vēl viens respektabls japāņu ražotājs – „Honda”. Tiesa, „HRC” vienība nav tik pieredzējušu braucēju, kā „KTM” un „Yamaha”, taču ticams, ka spānis Huans Bareda Borts, portugāļi Elders Rodrigezs un Paulu Gonsavešs, kā arī brazīlietis Sems Sanderlends ar „Honda CRF 450 Rally” vismaz epizodiski spēs turēties peletona galvgalī.
Protams, nedrīkst aizmirst par privātbraucēju ambīcijām. Lielai daļai no viņiem Dakāra ir tikai aizraujošs romantisks piedzīvojums, taču ir vesels pulks arī tādu, kas tā vien alkst pierādīt savu konkurētspēju šajā zvaigžņu kompānijā. Un reizumis kādam tas arī izdodas – atcerēsimies kaut vai mūsu Jāni Vinteru…
Vai atkal Patronelli?
Kvadriciklu klasē beidzamos gados galvenais jautājums ir bijis: vai kādam izdosies pārspēt brāļus Patronelli? Šoreiz gan „Yamaha Racing Argentina” vienībā Dakārā startē tikai Markoss. Viņa brālis Alehandro aizņemtības dēļ ir spiests laist garām aizraujošās sacīkstes. Kas zina, vai bez vienīgā līdzvērtīgā sāncenša un vienlaikus brāļa morālā atbalsta Markosam izdosies tikpat pārliecinoša dominante, kādu izdevās demonstrēt iepriekšējās sacīkstēs.
„Mini” pret citiem bagijiem
Pēc „Mitsubishi” un „VW Motorsport” aiziešanas no rallijreidiem, savus finansiālos un tehniskos „muskuļus” skumjā vientulībā demonstrē „Monster Energy X-Raid Team”. Šai Dakārai vācu vienība ir saposusi astoņas „Mini All4 Racing” ekipāžas. Komandas priekšgalā joprojām ir leģendārais Stefans Petransēls. Taču arī tādi piloti kā Nasers Al Atija no Kataras, spānis Huans Roma, polis Kšištofs Holovčiks, argentīnietis Orlando Teranova ir pietiekami pieredzējuši un izbaudījuši uzvaras garšu. Vēl komandā iekļautas divas „biznesa klases” ekipāžas, ko stūrēs čīlietis Boriss Garafuličs, ķīnietis Jengs Žou un krievu pilots Vladimirs Vasiļjevs.
Spožākie tēli, kas apņēmušies apšaubīt „Mini” dominanci, ir spāņu rallija veterāns Karloss Sainss (attēlā) un azartiskais amerikānis Robijs Gordons. Bez tam droši vien savu vārdu teiks arī dažas ambiciozas privātkomandas. Ar daļēju ražotāja atbalstu šajā Dakāras maratonrallijā piedalās „Ford Racing” (komandas galvenā cerība ir argentīnietis Lusio Alvaress), „Imperial Toyota” (Žinels de Viljērs no Dienvidāfrikas) un „Great Wall Haval Rally Team” (portugālis Karloss Souza un francūzis Kristians Lavjēls).
Vai atkal „KAMAZ” pāri visiem?
Kravas automobiļu konkurencē neapstrīdams favorīts atkal ir krievu „KAMAZ-Master” rūpnīcas komanda ar savām piecām visaugstākā līmeņa profesionāļu ekipāžām. Par viņu galvenajiem konkurentiem tradicionāli uzskatāmas divi holandiešu „Team De Rooy” kravinieki, kur vienam pie stūres sēdēs pieredzējušais Žerārs de Rojs, bet otram Hanss Steisijs. Ne mazāk spēcīga ir otra holandiešu komanda ar „MAN” tehniku (piloti Pīters Versloierss, Marsels Van Vlijē un bijušais rallija braucējs Renē Kejperss) un, protams, čehu „Tatra” vienība (Martins Kolomī, Alekss Lopraiss un kazahs Artūrs Ardavičus).
Informācijai: 2014. gada Dakāras rallijreidā startējuši 175 motobraucēji, 41 kvadricikla braucējs, 151 vieglo apvidus automašīnu ekipāža, 71 kravas automobiļu ekipāža.