Vai Āfrikā elektrovilkmes “OSCar eO” finišu sasniegs cienīgāk nekā Dienvidamerikā?

Africa Eco Race 2013 logo

Kamēr nu jau piekto gadu Dienvidamerikā aizvadāmais „Dakar Rally” Peru galvaspilsētā Limā startēs vēl tikai 5.janvārī, īstajā Dakaras rallijā jeb „Africa Eco Race”, turklāt ar Latvijas sportistu līdzdalību, aizvadītas jau četras pilnvērtīgas sacensību dienas. „Dakar 2013” šogad notiks bez Latvijas komandu dalības. Savā ziņā Latviju tur pāstāvēs lietuvieši, kas izmantos Ogrē būvēto „OSCar” prototipu.

Faktiski „Africa Eco Race” vajadzēja būt aizvadītām ne tikai četrām, bet pat piecām sacensību dienām, taču Āfrikas rallijreida 1.etapu 29.decembrī nācās gandrīz pilnībā atcelt, it kā prāmju nesaskaņotas kustības, it kā Marokā ieilgušas muitas pārbaudes dēļ.

„Africa Eco Race” Latvijas pārstāvji šogad piedalās pirmoreiz, kopš šī sacīkste 2009.gadā aizsākās daļēji kā sava veida protests pret īstā Dakaras reida pārcelšanu uz Dienvidameriku. Āfrikas smiltīs pārbaudīt Fortūnas labvēlību ir devusies „Team Latvia” un „Ogres Servisa centrā” tapušais elektriskās piedziņas hibrīds „OSCar eO”. Auto tāpat kā pirms gada Dienvidamerikā stūrē pilots Māris Saukāns, bet Andri Dambi stūrmaņa vietā ir nomainījis Uldis Dzenis.

Sakans/Dzenis (Oscar eO)

Agrāk daudzkārt ziņots, ka 2012.gada sākumā Saukāns/Dambis Dakaras rallijreida kopvērtējumā finišēja priekšpēdējā, 77.vietā un tādējādi “OSCar eO” kļuva par pirmo alternatīvas piedziņas auto, kas spējis tikt galā ar planētas grūtākā rallijreida distanci. Tiesa, ja ieskatās Dakar.com oficiālajā mājas lapā, redzams, ka 2012.gada rezultātos klasificētas tikai 76 ekipāžas un latviešu ar „Oscar eO” to starpā nav. No aizvadītā gada publikācijām arī noprotams, ka „OSCar eO” vairākos etapos tā īsti nemaz distanci neveica. Lai nu kā tur arī bija, tomēr pērn janvāra otrajā pusē, „OSCar eO” uz „Dakar Rally” finiša podiuma uzbrauca. Un visai cienīgi, ieņemot 21.vietu starp 46.finišējušām mašīnām,  „OSCar eO” nostartēja Krievijā „Silk Way Rally 2012”, kas pēdējos gados uzskatāms par trešo planētas grūtāko rallijreidu.

Taču visnotaļ skaidrs, ka ar alternatīvo enerģiju auto „Dakar Rally” ne uz ko īpaši ievērojamāku sportiskā rezultāta ziņā laikam nevar pretendēt arī šogad. Tādēļ

„Team Latvia” lēmums par labu „Africa Rece” ir visnotaļ loģisks,

jo mašīnas pilnveidošanai nepieciešamie pārbaudījumi būs ne mazāk smagi, bet finansiālie tēriņi jūtami mazāki. Turklāt neaizmirsīsim, ka Latvijas braucējiem ir labas attiecības ar vienu no „Africa Race” rīkotājiem – Renē Metžē. Tieši Metžē rīkotajā „Master Rallye” 2002.gadā Latvijas autobraucēji debitēja starptautisko rallijreidu apritē.

Pirmajos gados „Africa Race” bija vien tāda vārga tērcīte salīdzinājumā ar „Dakar Rally” vareno tecējumu, jo šajās sacensībās piedalījās vien daži desmiti tehnikas vienības. Taču jau kopš pirmās reizes Āfrikai uzticīgs palika viens no rallijreidu pasaules aktīvajiem elites braucējiem – par tuksneša lapsu sauktais francūzis Žans Luī Šlesērs. Šlesērs pazīstams ne tikai kā Dakaras rallija divkārtējs uzvarētājs (1999. un 2000.g.), bet arī kā paškonstruētu aizmugures piedziņas „Schlesser” bagiju autors.

Šogad startā kopā bija jau 55 mašīnas, bet kopumā startējušo tehnikas vienību skaits auto (48), motociklu (24), kvadraciklu (6) un kravas (8) mašīnu ieskaitēs jau tuvojas simtam. Šogad uz „Africa Eco Race” oficiāli savus pārstāvjus pirmoreiz deleģēja slavenā vienība „Kamaz Master” un šeit nevis lielajā Dakarā savu alternatīvās piedziņas prototipu izmēģina Krievijas gāzes giganta „Газпром” atbalstītā komanda, kas, līdzīgi kā „Ogres Servisa centrs”, uzbūvējusi elektro-iekšdedzes dzinēju hibrīdu „Яровит ё-mobilе” (tas darbojas arī ar gāzi) un nolīgusi Krievijas rallijreidu čempionāta ērgli Bendžaminu Džapajevu. Otru šīs komandas mašīnu pilotē Aleksandrs Želudovs, taču tā apgādāta ar tradicionālu piedziņu un dīzeļmotoru.

Braucēju ar plaši pazīstamiem vārdiem gan „Africa Eco Race” rindās joprojām vēl ir maz.

Pirmā lieluma zvaigznes ir tikai jau pieminētais Šlesērs un vēl viens francūzis Ibērs Oriols. Pēdējais arī ir Dakaras leģenda, jo uzvarējis gan moto, gan auto konkurencē un bijis arī „Dakar Rally” sacensību ilggadīgs direktors. Tiesa, šobrīd sešdesmitgadīgais Oriols, šķiet, vairs nebūtu spējīgs sacensties augstākajā līmenī pat ar konkurētspējīgu tehniku, bet četrus gadus vecākais Šlesērs, visticamāk, pat tagad būtu Top 20 vai pat Top 10 vidū arī Dienvidamerikas reida konkurencē.

Starp citiem pazīstamākajiem šā gada „Africa Eco Race” braucējiem var minēt: čehu Miroslavu Zapletālu (7.vieta „Dakar Rally 2009” un 2012.gada „World Cup” kopvērtējuma otrās vietas ieguvējs), kurš vairākkārt rallijreida „Latvian Baja” laikos (2004.-2008.) ir viesojies arī Latvijā; „Volkswagen” komandas kādreizējo braucēju Stefanu Enrādu (6.vieta „Dakar Rally 2003”); beļģi Žustu van Kavenbergu (14.vieta „Dakar Rally 2001”); vēl vienu beļģu braucēju Žaku Loumanu; francūžus Īvu Fromonu un Žeromu Pelišē. Kravenieku konkurencē pazīstami ir čehs Tomass Tomačeks (11.vieta „Dakar Rally 2007”) un retā pilote (laikam jau tieši tāpēc arī pazīstama) starp sievietēm portugāliete Elizabete Žasintu.

Motociklistu sarakstā ievērības cienīgus uzvārdus neatrast. Visi spēcīgākie deviešies uz Dienvidameriku. Tiesa, zīmīgi, ka „Africa Eco Race” startā Francijas dienvidos, pirms došanās uz Dienvidameriku, „izlūkot” (apsveikt kolēģus un veiksmi vēlēt) ieradušies bija divi moto grandi – Marks Komā un Sirils Desprē.

Grigorov/Mishkin (Oscar 03)

Pēc aizvadītajiem pieciem posmiem vadībā, kā jau to varēja paredzēt, ir visu četru iepriekšējo „Africa Race” uzvarētājs Šlešērs. Viņam salīdzinoši cieši spēj sekot vienīgi Pelišē, kurš piektajā etapā pat pamanījās tuksneša lapsu apsteigt un tagad zaudē desmit minūtes. Trešais, bet jau vairāk nekā pusotras stundas deficītu, turas Zapletāls. Kravas mašīnu konkurencē toni diktē „Kamaz” jaunā maiņa ar Antonu Šibalovu priekšaglā, jo potenciālais līderis Tomačeks jau pirmajā dienā piedzīvoja neveiksmi.

Saukāns/Dzenis ar „OSCar eO” turas kopvērtējuma lejasgalā (20.pozīcija, priekšā arī 4 kravas auto), taču pagaidām, šķiet, pretim finišam virzās diezgan droši. Vismaz soda laiks par kavējumiem un „nepaņemtiem” kontrolpunktiem rezultātos nav fiksēts. Turpretim

abi krievu „Яровит” sacensību arēnu (Āfriku) bija spiesti pamest jau pēc pirmā notikušā etapa.

Jāpiebilst, ka arī aizgajušā gada Krievijas rallijreidu čempionātā šo mašīnu piloti finišu piedzīvoja ļoti reti, tostarp izstājās arī Latvijā septembra beigās notikušajā „Rīga Baja”.

Jāpiemin vēl, ka savā ziņā Latviju „Africa Eco Race” pārstāv arī krievu ekipāža Antons Grigorovs un Sergejs Mišins, jo startē ar tradicionālas piedziņas „OSCar 03”. Turklāt startē salīdzinoši pieklājīgi, jo pēc pieciem etapiem ieņem kopvērtējuma (ieskaitot kravas auto) astoto vietu, ar labām izredzēm sasniegt pat ceturto pozīciju. Turklāt 2.janvārī 5.etapā (685 km, no tiem 332 km ātrumposms) viņi saniedza trešo labāko laiku, no uzvarētāja Pelišē atpaliekot vien par mazliet vairāk nekā 8 minūtēm. No 55 startējušajiem automobiļiem ierindā pēc 5.etapa ir vairs tikai 27 – tātad puse. Sacensību finišs Senegālas galvaspilsētā Dakarā paredzēts 9.janvārī.

Diemžēl piektais „Africa Race” gads atklāja arī šo sacensību upuru sarakstu. Svētdien sacensību laikā ar infarktu mira 63 gadus vecais franču autobraucējs Kristians Krafs.

„Africa Eco Race 2013” rezultāti automobiļu konkurencē pēc 5.etapa

Vieta Ekipāža Auto Valsts Rezultāts Deficīts
1. Schlesser/Esquirol Schlesser Original Francija 16:37:27
2. Pelichet/Panseri Toyota Hilux Francija 16:47:28 10:01
3. Zapletal/Marton Hummer H3 Čehija 18:14:07 01:36:40
4. Van Cauwenberge/Castelein Toyota Hilux Beļģija 18:23:33 01:46:06
5. Shibalov/Yakovlev/Sotnikov Kamaz 4326 Krievija 18:38:43 02:01:16
6. Ferreira/Monteiro Nissan Navarra Portugāle 19:02:34 02:25:07
8. Grigorov/Mishin OSCar 03 Krievija 19:11:04 02:33:37
20. Saukans/Dzenis OSCar eO Latvija 23:46:01 07:08:54

Rezultāti pa etapiem

Kopv. Ekipāža 1.etaps 2.etaps 3.etaps 4.etaps 5.etaps
1. Schlesser/Esquirol

-

1

1

1

2

2. Pelichet/Panseri

-

2

2

2

1

3. Zapletal/Marton

-

4

7

3

5

4. Van Cauwenberge/Castelein

-

3

6

7

7

5. Shibalov/Yakovlev/Sotnikov

-

6

4

11

6

6. Ferreira/Monteiro

-

10

5

5

11

8. Grigorov/Mishin

-

8

11

14

3

20. Saukans/Dzenis

-

23

18

22

24