Vai Lēbs spēs atkārtot Vatanena, Sainsa un citu klasiskā rallija meistaru panākumus Dakarā?

Pasauli aplidojusi oficiāla ziņa, ka uz nākamā gada janvāra sakumā paredzēto leģendārā Dakaras rallijreida 36.izlaidumu saposies neviens cits kā deviņkārtējais WRC rallija čempions Sebastians Lēbs. Slaveno francūzi savai jau tā zvaigžņotajai komandai angažējis Francijas autoražotājs “Peugeot”.

“Peugeot” ambīcijas, protams, ir visai skaidras. Kompānijas finanšu rādītāji jau ilgstoši, maigi izsakoties, nav tie labākie, bet labi panākumi (veiksmes gadījumā uzvara) Dakarā kļūtu par spēcīgu mārketinga ieroci…

Savukārt Lēbs paplukušajā (“AutoMedia.lv prāt) WRC rallija saimniecībā, pēc deviņu čempiona titulu izcīnīšanas pēc kārtas, visticamāk vairs nerada apmierinājumu un meklē sev jaunus izaicinājumus. Kopā ar 41 gadu veco pilotu būs arī viņa ilggadējais stūrmanis Daniels Elena (43 gadi).

Kādu tik motorsporta veidu (un ne tikai motorsporta) pārstāvji nav centušies sevi pierādīt Dakarā!

Taču tikai retajam, no citos sporta veidos virsotnes sasniegušajiem, arī tuksnešu maratonā tiešām ir izdevies sevi apliecināt visaugstākajā līmenī – proti, uzvarot šajā neprognozējamajā loterijā.

Sebastians Lēbs turksnesī pozē "Peugeot" formā

Sebastians Lēbs tuksnesī pozē “Peugeot” formā

Jau Dakaras sākumgados tas padevās šosejniekam – vairākkārtējam F-1 vicečempionam un pasaules izturības sacīkšu čempionam (World Endurance Championship) beļģim Džekijam Iksam (1983), Pagājušā gadsimta 80.-90.mijā tas bija pa spēkam 1981.gada WRC čempionam Ārem Vatanenam (1987, 1988-91) un tobrīd vēl tikai divkārtējam, bet vēlāk par četrkārtēju WRC uzvarētāju kļuvušajam Juham Kankunenam (1988). Vēlāk Dakarā spīdēja cits šosejas autosporta speciālists, divkārtējais World Sports Prototype Championship uzvarētājs Žans Luī Šlesērs (1999, 2000). Jau krietni vēlāk – 2010.gadā Dakaras rallijreids piekapās arī spānietim Karlosam Sainsam, kura 1990. un 1992.gada WRC tituli tolaik jau bija sākuši ‘apsūbēt’. No citos sporta veidos augstus panākumus guvušajiem varam atzīmēt tikai vienu – 2006.gadā Dakarā triumfēja kādreizējais kalnu slēpotājs, vairākkārtējais Pasaules kausa ieguvējs nobraucienā un slaloma supergigantā Luks Alfāns.

Taču tādu slavenību, kuriem Dakara nav ļāvusi pievienot arī savu titulu gan starp autosporta, gan starp citu sporta veidu pārstāvjiem ir krietni vairāk. Tā piemēram, Eiropas rallija čempionam (1983) un divkārtējam WRC (1988, 1989) uzvarētājam itālietim Miki Biasjonam pie Dakaras tituliem tikt tā arī nav izdevies.

Sirils Deprē un Žans Pols Kotrē ar "Peugeot 2008 DKR" Dakaras rallijā 2015.gadā

Sirils Deprē un Žils Pikārs ar “Peugeot 2008 DKR” Dakaras rallijā 2015.gadā

Tiesa, ir arī tādi autobraucēji, kuriem tieši Dakaras rallijreids ir nodrošinājis pasaules slavu. Starp tādiem var pieminēt kaut vai francūzi Bruno Sabī, kurš no 1973. līdz 1991.gadam aizvadīja WRC, bet guva uzvaras tikai divos atsevišķos rallijos, toties spēja uzvarēt 1993.gada Dakaras rallijreidā. Arī Dienvidāfrikas pārstāvis Žinels De Viljē no vietējas nozīmes šosejas čempiona par pasaules zvaigzni kļuva tieši pateicoties Dakaras sacensībām un 2009.gadā arī spēja kļūt par to uzvarētāju. Arī vispazīstamākajam arābu pasaules rallistam Naseram Al Atijam, kuram netrūkst zemāka kaluma godalgu rallijā, tikai Dakara (2011. un 2015.) ir ļāvusi kļūt par visiem zināmu superzvaigzni.

Kā, nereti par vislielāko izaicinājumu autosportā sauktajā Dakaras rallijreidā, klāsies Sebastianam Lēbam, redzēsim jau janvārī.

Daudz, protams, būs atkarīgs ne tikai no paša pilota (arī stūrmaņa) spējām piemēroties pavisam cita rakstura braukšanai lielā ātrumā, bet arī no “Peugeot” sacīkšu prototipa. Jāpiebilst, ka “Citroen&Peugeot” savulaik guva pamatīgu Dakaras rallija pieredzi. Koncerna abiem zīmoliem kopā pieder astoņi (pa 4 katram) Dakaras uzvarētāju tituli. Taču tas bija sen – no 1987. līdz 1990.gadam ar “Peugeot”, kā arī 1991. un 1994.-96.gadā ar “Citroen”. Kopš tiem laikiem Dakara ir ļoti mainījusies.

Karlosu Sainsu pērn "Peugeot 2008 DKR" pievīla...

Karlosu Sainsu pērn “Peugeot 2008 DKR” pievīla…

“Peugeot” rūpnīcas komanda ar speciāli būvētu rallijreidu auto Dakarā atgriezās jau pērn. Pie stūres vienas vienīgas autoritātes – uzvaru rekorda ziņā (moto+auto) nepārspētais francūzis Stefans Petransels, jau pieminētais Karloss Sainss un uz mašīnām pārgājušais motoklases pieckārtējais čempions Sirils Deprē. Petransels finišēja 11.pozīcijā, Sainss izstājās tehniska defekta dēļ, bet Deprē sacīkstes beidza 34.vietā. Viņu aizvadītā gada “Peugeot 2008 DKR” bija apgādāts ar sekvencionālo sešpakapju pārnesumkārbu, auto vidū novietotu 3,0 litru tilpuma bi-turbo dīzeļmotoru, kas attīstīja 340 Zs jaudu un 800 Nm maksimālo griezes momentu. Šis auto spēja traukties ar ātrumu 200 km/h. Pat Petranselam augstāk par piekto vietu nevienā no ātrumposmiem ierindoties neizdevās. Sainss īsi pirms izstāšanās vienreiz bija ceturtais…

2016.gada Dakarai “Peugeot” ir sagatavojuši uzlabotu prototipa versiju. Motors tas pats, taču dzinēja jauda kāpināta par 20 zirgspēkiem. Auto ir mazliet pieaudzis izmēros, taču samazinātas tā virsbūves pārkares gan priekšā, gan aizmugurē, kā arī veikti uzlabojumi piekarē.

Ir ziņots, ka jūnijā Lēbs šo automobili izmēģinājis Marokā. “Mani visvairāk pārsteidza, ka Dakara ir pavisam cita pieredze. WRC  man šķēršļus nācās apbraukt, bet ar šo auto es tiem varu vienkārši braukt pāri. Man būs nepieciešams kāds laiks, lai patiešām noticētu tam…”, iespaidos dalījās deviņkārtējais rallija čempions.

Dakar Rally 2016 šogad tiks aizvadīts Argentīnā un Bolīvijā. Tas startēs 3.janvārī Buenosairesā un kopumā paredzēti 13 etapi. Lēba komandas biedri būs jau pieminētie –  Petransels, Sainss un Deprē.